Annons

Översättningshjälp sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Thirtwain

Aktiv medlem
Detta är egentligen inte en specefik Nikon-fråga, men eftersom det gäller ett Nikon-objektiv ställer jag den här:

I bruksanvisningen står så här:
"With this lens you can take pictures at shutter speeds approx 4 stops slower than you ordinarily could using a VR lens..."

Vad betyder stops i denna mening?

För den som undrar står detta i bruksanvisningen till AF-S DX VR Zoom-Nikor 18-200 mm f/3.5-5.6 G IF-ED

/Staffan

Att du kan ta bilder med en slutartid som är 4 ggr längre än vad du annars skulle ha kunnat göra utan VR (utan att få rörelseoskärpa dvs).

och för att förtydliga så brukar man säga att slutartid skall vara lika kort som bränvidden är lång. Så på 200mm bör du ha 1/200, 4 steg från det är 1/13, men jag kan nästan garantera att det inte blir 100% skarpt då. 3 steg brukar vara den praktiska gränsen.

Nej, fyra steg är 16 gånger längre tid.

4 steg är förmodligen lite önsketänkande från Nikons sida men 2-3 steg är fullt möjligt.

Stops=bländarsteg/EV. 2^4=16 vilket betyder att 4 stops ger en 16ggr så lång slutartid.

Tack ska ni ha. Det låter ju helt otroligt att man kan ha en 16 ggr längre slutartid med VR (och vissa av er tycks ju också anse att Nikon överdriver).

Detta är mitt första VR. Måste testa skillnaden med respektive utan.

Men nu ska jag ägna mig åt en något äldre teknik för bilduttryck (oljemåleri).

ANNONS
Götaplatsens Foto