Annons

100 år gamla kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

slideshowbob

Aktiv medlem
Jag har hittat gamla negativ/glasplåtar och
bilder från 1903.
Jag är nyfiken på vilken/vilka kameror som
användes på den här tiden.
Hur stort var utbudet?
Vad kostade en kamera?
Om samma fotograf tagit bilder i flera olika
format på en resa, är det då troligt att det fanns
kameror som gav flera olika format? eller har
olika kameror använts för varje format?
kunde film och glasplåtar användas i samma
kamera?

Kan jag (hur?) få reda på vilka kameror som
använts genom att titta på negativen/glasplåtarna

Var kan jag hitta mer information om kameror
från början av 1900 talet?

Tacksam för svar

Här hittar du info om gamla kameror, längre ned på sidan finns länkar till andra sighter som behandlar ämnet.

Larsa

Lite nyfiken på storleken på dina negativ/glasplåtar. Har själv en s k klappkamera kodak modell 3A från början av 1900-talet med storleken 8,5x14 cm (ca). jag har funderat en del på vad som använts som media i denna.

/P

Negativ = 9,5x12cm
Negativ = 6x8,5cm
Glasplåt= 9x12cm
Glasplåt= 8x12cm
Glasplåt= 5x8,5cm
Glasplåt= 11x16cm

Possitiv glas plåt= 7x7cm
(Ilford special lantern plates for black tones)

8,5x14

De bilder i formatet 8,5x14cm(bildytan+kant) jag
har är tyvär bara kontakt kartor, men det ser ut
som det varit negativ eftersom det är klippta
kanter.

Gameburg, hur stor är kameran du har?

negativytan verkar vara ca 8-8,5x14cm (verkar avsedd för film på rulle)

Beklagar bildkvalitén!

/P

Bilagor

• kamera.jpg
    kamera.jpg
    38.1 KB · Visningar: 2,559
Glasplåtar:
13x18
18x24

De flesta plåtar jag jobbar med för tillfället (ca 5000) avviker från "standarden". En 9x12-plåt har nästan uteslutande 12 cm på ena hållet men varierar kraftigt på 9cm-sidan mellan 8 och 9.5 cm

Jag i en stort sett lika dan kamera, en Zeiss Icon 515/2. Fick den av min moster som hade den som resekamera på 50- och 60-talet. Jag har inte provat den än men det är väl 120-film i den?

fjalstal skrev:
Jag i en stort sett lika dan kamera, en Zeiss Icon 515/2. Fick den av min moster som hade den som resekamera på 50- och 60-talet. Jag har inte provat den än men det är väl 120-film i den?

515/2 är en Nettar från Zeiss Ikon. Den enda liknelsen med Kodak 3A är att det är en bälgkamera, men annars skiljer de sig mycket. Din kamera tar 120-film. Vad är det för objektiv och slutare på den?

Kodak 3A tar 122-film. Tyvärr slutade firman "Film for Classics" att sälja 122-film för några år sedan. De skar till filmen själva och spolade dem på 122-spolar. Enda sättet att använda kameran idag är att klippa till bladfilm och ladda kameran i mörkrummet. Helst sätta en kartongbit i bakstycket så att filmen hålls på plats där den ska.

J. Patric skrev:
Vad är det för objektiv och slutare på den?

Novar-Anastigmat 1:6,3 f 0 105 mm på objektivet. Vario-slutare med b/25/75/200. Mekaniskt helt glappfri, tät och hel bälg och allt löper lätt och bra. Det enda felet är att stoppskruven på objektivet saknas, men det är ju inget problem om man vet om det. Det är ju ingen särskilt värdefull kamera så jag tänker nog använda den lite vad det lider.

Calle, jo det är ju den enklare Nettaren, men Novaroptiken kan vara hyfsad om man bländar ned till 11-16. Jag hade en Nettar med Novar 4,5 förut.

ANNONS
Götaplatsens Foto