Annons

100 GB Compact Flash!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara att börja räkna. Det mänskliga ögat klarar ungefär 300dpi så på en 10x12,6 (4x5 tum) behövs alltså 1200x1500=1,8Mp. En A4 behöver, med samma räknesätt, 8,7Mp.

Å andra sidan håller du sällan en A4 lika nära ögonen som en mindre bild och därmed sjunker upplösningskravet. 6Mp räcker gott om du vet vad du gör.

... och aldrig funderar på att beskära eller delförstora en bild.

Nej, men då kan vi ju hålla på i evighet. Var går gränsen isådanafall? 100Mp? 1Gp? 1000Gp?

Det är nog snarare andra saker som sätter gränserna här. Optikens upplösningsförmåga till exempel, idag är det få objektiv som kan matcha 25Mp men därmed inte sagt att alla bör ha så många pixlar bara för att det finns ett fåtal objektiv som klarar det.

Nja, Moores lag stämmer bra -- men kanske inte din uträkning. En fördubbling på 12 månader ger en tusendubbling på tio år. Vilket ju är ganska exakt vad våra empiriska resonemang tidigare i tråden också visade.

(På 20 år blir den en miljondubbling.)

Ett litet "Messerschmitt"-inlägg, bara:

Moores lag brukar sägas ge en fördubbling var 18de månad, men har visat sig vara runt var 24e månad i praktiken under senare år!
Den anses bara gälla packningstätheten på halvledarchips, så vi får troligen söka efter andra tumregler för ex-vis överföringshastigheten.

Se oxo:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag

Det blir lite' jobbigare att beräkna, och går inte fullt så fort! ;-)

/prylnissen

Ett litet "Messerschmitt"-inlägg, bara:

Moores lag brukar sägas ge en fördubbling var 18de månad, men har visat sig vara runt var 24e månad i praktiken under senare år!
I så fall kan jag bara konstatera att Moores lag inte gäller just minneskort till kameror. Där går det nämligen ganska mycket snabbare än så.

För inte fanns det väl 4 gig CF-kort 2002? Eller ens 2 gig.

Skratta ni, men det släpptes faktiskt en kamera för magnetband..förlåt magnetskiva av självaste SONY anno 2002...ungefär samtidigt som jag köpte en EOS 10D Omöjligt att tro det är sant.
Beviset..
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_fd200.asp

Jag kommer ihåg dom förbannade Mavica kamerorna från gymnasiet. Alla hatade när man tvungen att använda dom. Stora som en polaroidkamera och och sedan kunde man ta en kaffe och en cigg medan den skrev otroligt dåliga bilder till disketten som rymde 14 bilder.

Hehe, jag var inne och köpte en Ricoh GRD II idag. Samttidigt var det en tant som skulle köpa en APS kamera, dom existerar tydligen fortfarande!

ANNONS
Götaplatsens Foto