DavidBerg
Aktiv medlem
Jag tror vi kommer att få se denna utveckling som kräver större och snabbare minneskort:
1) Fler Combocams småbilds-DSLR med dels både allt högre MP-tal från dagens maximala 21 MP vidare mot 24 MP > 28 MP > 31 MP > 36 MP > 50 MP, dels alltmer avancerad videofunktion som i sig tar mycket minne i anspråk,
2) Fler, pixeltäta stora sensorer i framtiden. Vi har utvecklingen för digitala MF-system som är uppe i 65 MP samt Leicas S-system (37 MP) och andra system bortom dagens DSLR som kan anas (Nikon MX?),
3) Snabbare bildtagningshastigheter i framtidens kameror.
Vi lär framöver alltså få se minneskort med högre kapacitet och kameror som kan ta minst två minneskort eller andra lagringsenheter.
Jag tror skrivhastigheten kommer fortsätta vara flaskhalsen storleken kommer inte vara nåt problem. Detta när vi snackar stillbild, för rörlig bild kanske det blir annorlunda.
Storleken på minneskorten har som jag skrev tidigare hittills ökat med ca 100ggr på 10 år. På samma tid har bildstorleken bara ökat med ca 10 ggr så där ser jag inga problem. Om ytterligare 10 år har vi kameror med hundratals MPix men minneskorten skulle om den historiska trenden håller i sig ökat till 10-tals terabytestorlek och alltså skulle man få plats med betydligt fler bilder på framtidens minneskort.
Hastigheten hos minneskorten har jag inga siffror på men i alla systemkameror hittils har en buffert med RAM varit nödvändig. De nya videolägena på systemkamerorna har ännu så länge haft en i sammanhanget liten bandbredd på några MByte/s (jämfört med seriebildtagning i full upplösning lagrad i RAW som är i storleken 100MB/s) pga hård komprimering (videoläget har ändå en hög bandbredd jämfört med många videokameror). När man i så småningom vill kunna filma i RAW och video/stillbildskameror smälter samman handlar det om helt andra skrivhastigheter som krävs då man inte kommer kunna använda en buffert. På RED-kameror används ett komprimerat råformat som ger några minuter på ett 8Gbkort som dessutom är modifierat för att klara den skrivhastigheten. Men även här är storleken nästan inte ett problem, det finns 100Gbyte idag vilket skulle ge över en timma på en RED och redan om några år har vi kort på flera hundra Gbyte medan filformat och upplösningar på video knappast ökat lika mycket men vi får se...