Annons

10d i Umeå

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Jag har köpt en 350d, men jag tycker att den är för liten. Jag skulle gärna vilja känna på en 10d, men ingen affär har den ju längre.
Så är det nån som har e n10d i umeå som jag skulle kunna få hålla i?

Nope, men det känns lite tråkigt att köpa till ett sånt på en gång bara för att de inte har gjort en riktigt kamera.

Anledningen till att tillverkarna gör de billigare systemkamerorna (instegsmodellerna) så små och lätta som möjligt är helt klart för att det är lättare att locka folk med kompaktkameror att gå över till systemkamera då.

Det är ju ofta de som i första hand köper instegsmodellerna.

Senast ändrad:
du kan få komma o klappa lite på min 20 d om du vill. Den trivs jag väldigt bra med.

/Mari

Maa skrev:
du kan få komma o klappa lite på min 20 d om du vill. Den trivs jag väldigt bra med.

/Mari

Hmm, det vet jag knappt om jag vågar, det blir ju så jobbigt om jag vill ha en sån:)

Jag kommer gärna och klappar på den, jag mailar dig så kan vi ordna detaljerna.

Men jag klappar gärna på en 10d med, så om det är nån som har en klappvänlig sån i Umeå så hör gärna av er.

Ångest, ångest är min arvedel.
Jag har känt på två 10d och en 20d, jag tycker att 20d:n är lite liten, 10d är klart skönast, men batterigreppet till 10d var ju en riktig häffaklump.
Det finns ingen vänlig själ i Umeå med en 20d med batterigrepp?
suck, suck:)
En 350d med batterigrepp vore skönt att få prova med, så är det nån som har en sån?

bEPH skrev:
..bara för att de inte har gjort en riktigt kamera.

Hur menar du nu?

Går den inte att fotografera med? Har du köpt en atrapp?

Du vill alltså ha en stor, men liten kamera?

- Hej jag skulle vilja ha en smal grillad tjock i bröd ;p

Jag är böjd att hlla med om att canon inte har gjort en riktig kamera när de konstruerade 350D. Känslan jag fick när jag höll i den är att den passar barnhänder rätt bra, men inte vuxnas händer. Det går att misstänka att marknadsfolket har styrt konstruktionen för att tilltala den kvinnliga delen befolkningen, som oftast har mindre händer än män. Kameran är liten och nätt ryms lätt i handväskan. För att fungera greppmässigt behöver den vara i storlek av 300D och det finns vänner till mig som köpt 300D istället för 350D just därför att eronomin inte fungerar.

bEPH skrev:
Ångest, ångest är min arvedel.
Jag har känt på två 10d och en 20d, jag tycker att 20d:n är lite liten, 10d är klart skönast, men batterigreppet till 10d var ju en riktig häffaklump.
Det finns ingen vänlig själ i Umeå med en 20d med batterigrepp?
suck, suck:)
En 350d med batterigrepp vore skönt att få prova med, så är det nån som har en sån?

Jag har en 20D inklusiva ett batterigrepp och är väl för det mesta en ganska vänlig själ. Maila om du vill testa.

mvh

Bent

Maverick skrev:
Varför köpte du då kameran till att börja med???

/Maverick
För jag trodde att det var en riktig kamera och inte ett pygméredskap:)
Sen så har jag väl börjat på att tumma på åsikten om batterigrepp till 350d, mest på grund av att utbudet av digitala systemkameror är så litet så man inte kan vara så kräsen.

Du funderade aldrig på att kolla efter först innan du köpte kameran?

Nåväl en 10:a är som en 20D i storlek. Annars kan du ju kolla upp Nikons d50 som ligger bättre i handen hos de flesta. Om du inte har en massa tillbehör till Canon vill säga.

/Maverick

Visst Ær 350D vældigt liten, men som sagt det har sin logiska førklaring.

10D (20D) ær helt klart mer å hålla i och ett bættre val ergonomiskt sett før de flesta som inte søker det mest kompakta.

Det beror lite på vad du fotar, vilka situationer du søker och møter. En liten och nætt kamera kan ha många førdelar, æven i stora hænder.

Sjælv så fotar jag en hel del med stort tele och då kræver jag ngt rejælt att klæmma mellan fingrarna. Då jag fotar med typ 50mm f1,8 så hade kameran gærna fått vara av en mindre sort. Men man får ju inte både påse och sæck,,

Har du tænkt dig att fota med større telezoom i klassen 70-200 f2,8 eller større objektiv så rekommenderar jag att du køper en kamera i 1D klassen eller møjligen den dær nya/kommande 5D som det rycktas om hær på .se

/MVH Niclas,

1o D i Umeå...

Björn!!!
Fotohörnan på Nygatan 52, "öst på sta'n" b-ö-r väl kunna hjälpa Dej med "den lilla detaljen"...
Mvh: L.C.Stefan Strandberg HFK

Maverick skrev:
Du funderade aldrig på att kolla efter först innan du köpte kameran?
Nja, impulsen sa absolut inget om nåt sånt:)

Nåväl en 10:a är som en 20D i storlek.
Jag tyckte det var stor skillad mellan dem i mina händer.
Annars kan du ju kolla upp Nikons d50 som ligger bättre i handen hos de flesta. Om du inte har en massa tillbehör till Canon vill säga.
Gå över till "the dark side"? aldrig!:)
Nä, skämt åsido så har många av mina kompisar D70 så jag tycker det är lite mesigt att köpa samma, det blir inget att bråka om då vilket jag tycker är viktigt:)

finns massor"" av beggade 10D i perfekt skick att frossa bland.

Sjælv så passade en 1D bæst utifrån mina krav, uppløsning ær långt ifrån allt. Kænnslan ær viktig.. tænk också på søkarens storlek och ljus. AF,hastighet kanske också ær viktig før dig..

Mvh Niclas,

Men en 10d är ju inte värd så mycket, nånstans mellan 4-5 kkr tycker jag, men folk vill ju ha det dubbla.
Största nackdelen med 10d är ju bruset vid de högre isona.

ja, men ingen kamera ær ju perfekt.
Sjælv anvænder jag "aldrig" (peppar peppar;) snabbare kænnslighet æn ISO400.

Håller med om att 10D håller høgt pris. Frågan ær om folk verkligen køper 10D før de 7-9tkr som krævs! Jag hade kikat efter priset 5-6,5tkr før ett toppexemplar.

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto