Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra fokuseringsskiva 40D (EF-D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Hej!
Nu har jag äntligen fått tillbaka min kamera från reparationen.
Men när jag tittar i sökaren så ser jag att en massa svarta smutsprickar lite här och där på skivan. Nu undrar jag om man kan rengöra denna i någon sprit eller något? Företaget tyckte att jag skulle skicka in kameran igen för kontroll men det orkar jag inte för då tar det minst en och en halv månad till! Jag tycker att det borde vara enklare om jag får en ny och jag skickar in min gamla.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ta ut den och blås av den. Det är ju lätt att plocka ut skivan på en 40D, och när du väl har den ute kan du ju blåsa rejält. Ingen kamera i närheten som kan bli sönderpustad.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Jag har nu plockat ut skivan och tittat på den. Även blåst rent med blåsbälg. Skivan såg relativt ren ut. Upptäckte dock att om det var glasskivan som sitter ovanför fokuseringsskivan så var den lite smutsig med nåt fingeravtryck o lite prickar. Eller vad de var. syntes också om man kollade i spegeln. Eftersom bilderna inte påverkas av smutsen så kan det ju inte var smuts på sensorn.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Låter som du haft huset hos intervision... Nåväl, undersidan av prismat går bra att putsa - antistatiskt fönsterputs brukar jag köra där, men vet inte omdet är "rätt". Det har dock fungerat bra för mig på fem olika hus. Mattskivan GÅR tvätta om man är mycket mycket försiktig. Flytande tvål, mjuk pensel och varmt vatten - blås sedan tort så att det inte blir torkfläckar - INGA FINGRAR PÅ MATTSKIVAN!
 

Olle

Aktiv medlem
Upptäckte dock att om det var glasskivan som sitter ovanför fokuseringsskivan så var den lite smutsig med nåt fingeravtryck o lite prickar.
Fokuserimgsskivor görs inte av glas utan av plast, så akta dig för att använda någon kemikalie som kan förstöra plasten.

Olle
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
vågar man fråga vilken verkstad som lämnar tillbaka kameran på det viset? Båda gångerna jag har haft en 5d på Intervision i Solna så har jag fått tillbaka den med prismat fullt med damm som ger små svarta prickar i sökaren, påverkar inte bilden men stör oerhört och är helt oacceptabelt, särskilt som de tar över tusen spänn för en sensorrengöring. De får ju inte lägga till skit. Man måste kolla när man hämtar den, sen får de göra ren medan man får sitta och vänta en timme tills de fixat det. Av ljuden har jag förstått att de kör någon sorts tryckluft i spegelhuset som trycker upp skiten i prismat. Fast svårt om man inte kan komma till verkstaden själv förstås
 

Orfeous

Aktiv medlem
vågar man fråga vilken verkstad som lämnar tillbaka kameran på det viset? Båda gångerna jag har haft en 5d på Intervision i Solna så har jag fått tillbaka den med prismat fullt med damm som ger små svarta prickar i sökaren, påverkar inte bilden men stör oerhört och är helt oacceptabelt, särskilt som de tar över tusen spänn för en sensorrengöring. De får ju inte lägga till skit. Man måste kolla när man hämtar den, sen får de göra ren medan man får sitta och vänta en timme tills de fixat det. Av ljuden har jag förstått att de kör någon sorts tryckluft i spegelhuset som trycker upp skiten i prismat. Fast svårt om man inte kan komma till verkstaden själv förstås
Denna gång var reparationen hos Infocare CS i växjö.

Ja, man tycker ju att en verkstad borde kolla igenom produkten innan de lämnar ut till kund att allt är i toppskick. Man ska ju inte behöva få tillbaka nånting med massa smuts o grejer :D

Jag orkar iaf inte skicka tillbaka min kamera engång till för att vara borta ytterligare en och en halv månad. Då försöker jag rengöra själv istället. Att blåsa med tryckluft i ett så pass dammkänsligt område som i kamerahuset är ju inte speciellt smart tycker jag.

Jag kan t.om posta en bild som jag tog med mobilen direkt i sökaren på min kamera :) hold on...
 

Orfeous

Aktiv medlem
eftersom det finns restriktioner av storlekar på bilder så bifogar jag istället en länk till bilden på hur det ser ut i sökaren.
Jag har förminskat bilden och jag har ökat kontrasten och justerat på exponeringen i bilden så att det ska synas lite tydligare.

http://umea.mine.nu/~anton/smuts.jpg
 

Louis

Medlem
Åh, fy fasiken vad irriterande.
Ingen annan reparatör som skulle kunna ta en titt på detta?
Skicka fakturan till dom som orsakat detta bara ;).
Skicka bilden du precis lade in till Infocare och säg att detta måste fixas omgående, över en månad känns ju lite länge, betalar man så pass mycket pengar så måste det ju bli bra...


MVH Louis
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det är fullt möjligt att åtgärda detta själv, men man måste vara försiktig och veta vad man gör. Smutsen sitter troligen på undersidan av prismat där det är lätt att putsa bort det när mattskivan är borttagen. Mattskrivan måste du kanske göra ren med vatten/tvål, men testa med att bara blåsa först då det KAN hjälpa.

Om det är något tröst så är det ännu svårare att göra rent hus utan prisma som har spegel istället... Jag höll bli tokig innan jag fick min gamla 350D ren ifrån smuts på pentaspegeln.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Har ikväll försökt få någon bukt med smutsen i kameran men inte lyckats! Verkar som att smutsen och fettfläckar sitter på baksidan om den där skivan som sitter bakom fokuseringsskivan. Hur kan man plocka loss den? Vilka skruvar ska skruvas upp? Finns det någon service manual någonstans! Har sökt en hel del men det finns inte. Finns bara instruktionsmanualen och den har jag ju redan i pappersformat och på cd.

Så nu tänker jag skicka tillbaka kameran och hoppas att rengöringen inte tar så långtid! Tycker bara att de är dåligt att de inte verkstäderna kontrollerar att kamerorna är rena innan de packar ner i lådan.

Tror knappast att fingeravtryck och annat letar sig in i kameran under frakten :)
 

Orfeous

Aktiv medlem
Nu har kameran återkommit till verkstaden för att fixa smutsproblemet.
Så jag hoppas att kameran skickas nu till veckan. Annars kanske den kommer veckan efter. Har blivit lovad en lånekamera om det tar tid så de är ju schysst :)
 

Ranoshka

Medlem
vågar man fråga vilken verkstad som lämnar tillbaka kameran på det viset? Båda gångerna jag har haft en 5d på Intervision i Solna så har jag fått tillbaka den med prismat fullt med damm som ger små svarta prickar i sökaren, påverkar inte bilden men stör oerhört och är helt oacceptabelt, särskilt som de tar över tusen spänn för en sensorrengöring. De får ju inte lägga till skit. Man måste kolla när man hämtar den, sen får de göra ren medan man får sitta och vänta en timme tills de fixat det. Av ljuden har jag förstått att de kör någon sorts tryckluft i spegelhuset som trycker upp skiten i prismat. Fast svårt om man inte kan komma till verkstaden själv förstås
Samma här lämnade min Canon 50D för rengöring av sökaren! när jag väll fick tillbaks kamera så fanns det fortfarande svarta prickar kvar på sökaren:S!!
 

Orfeous

Aktiv medlem
Fick tillbaka min kamera igen..
smutsen var borta men jag kunde ändå se 3-4st små svarta prickar i sökaren ;) så helt dammfritt var det inte.
fattar inte vad dom sysslar med på verkstaden då de kommer in smuts o skit i sökaren. Går man inte igenom kameran innan man levererar till kund?
 

Ranoshka

Medlem
Fick tillbaka min kamera igen..
smutsen var borta men jag kunde ändå se 3-4st små svarta prickar i sökaren ;) så helt dammfritt var det inte.
fattar inte vad dom sysslar med på verkstaden då de kommer in smuts o skit i sökaren. Går man inte igenom kameran innan man levererar till kund?
Tråkigt och höra det! Det undrar jag med, fast det verkar inte som att dom gör det:(.. Vart lämna du in kameran denna gången?
 
ANNONS