Annons

D300s, D2x eller D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henric O

Medlem
Hej!!

Jag har läst flera diskussioner men blir inte klokare och hittar inte heller några bra svar på mina frågor. Upplys gärna om det finns en likvärdig tråd som jag inte hittade!

Jag är ute efter att uppdatera från min D90, men är väldigt fundersam ang. vad som är bästa valet. En D300 känns för nära D90n. Visst, bättre reglage, fler bps etc, men ändå relativt lik. En D300s ligger i såpass högt nypris att en begagnad D700 lockat mig väldigt mycket. Sedan finns ju ett billigt val - begagnad D2x, men det kanske inte är någon vidare uppdatering, eller?

Vad jag är ute efter är fler bps, bättre reglage, bättre bildkvalitet och självklart något rejälare som sitter bra i handen. Sedan vore ju en kamera med bra ISO-egenskaper inte helt fel (men då går ju D2x bort). Sedan är antal AF-punkter något jag saknar, så gör ju inget om kommande kamera har fullproppat med sådana.

Blir det en D700 får jag dock leva på nudlar ett tag framöver... Sedan blir det även lite jobbigt med objektiv eftersom min älskade Sigma 10-20 tydligen inte passar något vidare på FX.

Uppskattar all form av hjälp och ideer! Har jag missat någon likvärdig tråd så länka gärna!

/Henric
 

keckax

Aktiv medlem
Verkar som du precis har argumenterat dej fram till en D700 på egen hand.

Den är värd nudlarna, jag lovar.

/K
 

Henric O

Medlem
Verkar som du precis har argumenterat dej fram till en D700 på egen hand.

Den är värd nudlarna, jag lovar.

/K
Det jag är fundersam om ang D700an är just FX-formatet. Det blir ju inte bara nudlar för att köpa själva kameran, man "måste" ju köpa dyra objektiv till den också! Min 50mm ska ju funka på D700an, men blir ju att sälja 10-20n som man får ersätta med något likvärdigt jag inte ens kommer ha råd med (för hur funkar dx-läget på D700an?)
 

Per

Aktiv medlem
Verkar som du precis har argumenterat dej fram till en D700 på egen hand.

Den är värd nudlarna, jag lovar.

/K
Börjar ju dyka upp en hel del begagnade D700 på marknaden nu- om de bilder du har här på sidan är representativa för ditt fotande så är väl D700 ett bra val!

Per
 

Henric O

Medlem
Börjar ju dyka upp en hel del begagnade D700 på marknaden nu- om de bilder du har här på sidan är representativa för ditt fotande så är väl D700 ett bra val!

Per
Det är just de begagnade D700na som jag i så fall kommer lägga fokus på. Såg dock nu att D300s ligger på endast 15'000kr... svårt val.

Mina bilder på Fotosidan är inte alls representativa för mitt fotande, har inte uppdaterat mitt arkiv på ett bra tag.
 

Malmeqvisto

Aktiv medlem
Det jag är fundersam om ang D700an är just FX-formatet. Det blir ju inte bara nudlar för att köpa själva kameran, man "måste" ju köpa dyra objektiv till den också! Min 50mm ska ju funka på D700an, men blir ju att sälja 10-20n som man får ersätta med något likvärdigt jag inte ens kommer ha råd med (för hur funkar dx-läget på D700an?)
10-20 kan du i princip byta rakt av mot Nikons 18-35. Det blir lite mindre vidvinkel men mycket bättre bildkvalitet. Kör hårt!
 

Lucanus

Aktiv medlem
Jag tror att det är ingen mening att du går från D90 till D300s eller D2H. D300s beter sig fotografiskt ungefär som D90 och D2H är nästan ett steg tillbaka, den modellen är visserligen fortfarande bra men snart skulle du börja titta efter något nyare. Så det som är kvar är D700. MEN! Du borde ställa dig en fråga "Varför vill jag byta?" Om du vill få FX-sensor och bättre ISO-egenskaper slå till. Är detta dock inte det du efterfrågar så kan du behålla D90, det är ju fortfarande en mycket bra kamera.
 

lumor_

Aktiv medlem
Det är D700 du vill ha, frågan är bara hur länge du står ut med nudlar för denna sak. Den kommer kanske inte revolutionera ditt fotograferande precis, den är bara lite bättre på en del saker (inget jag skulle lägga pengar som jag inte hade över). 10-20mm är tråkigt att vara utan, älskar den jag också. På sikt kommer jag skaffa Sigma 12-24 som passar även D700 men 70-200 2,8 VR II står högre på önskelistan...
Uppgradering till D300 verkar lite onödigt.
 

Henric O

Medlem
Jag tror att det är ingen mening att du går från D90 till D300s eller D2H. D300s beter sig fotografiskt ungefär som D90 och D2H är nästan ett steg tillbaka, den modellen är visserligen fortfarande bra men snart skulle du börja titta efter något nyare. Så det som är kvar är D700. MEN! Du borde ställa dig en fråga "Varför vill jag byta?" Om du vill få FX-sensor och bättre ISO-egenskaper slå till. Är detta dock inte det du efterfrågar så kan du behålla D90, det är ju fortfarande en mycket bra kamera.
Precis vad jag varit inne på. Vill ju ta ett märkbart steg. Trist att köpa en ny kamera som man sedan inser var för lik sin tidigare. Blir det inte en D700 kommer jag ju såklart satsa på bra optik, och det har stått över till och från.

10-20 kan du i princip byta rakt av mot Nikons 18-35. Det blir lite mindre vidvinkel men mycket bättre bildkvalitet. Kör hårt!
Är i väldigt stort behov av mycket vidvinkel i mitt fotograferande, så 18mm blir tufft tyvärr.


Det är D700 du vill ha, frågan är bara hur länge du står ut med nudlar för denna sak. Den kommer kanske inte revolutionera ditt fotograferande precis, den är bara lite bättre på en del saker (inget jag skulle lägga pengar som jag inte hade över). 10-20mm är tråkigt att vara utan, älskar den jag också. På sikt kommer jag skaffa Sigma 12-24 som passar även D700 men 70-200 2,8 VR II står högre på önskelistan...
Uppgradering till D300 verkar lite onödigt.
Det är just nudlarna som oroar...
Har du prövat att använda 10-20n på D700an i DX-läget? I så fall, hur funkar det?


Ok, men vad ska du ha kameran till då?
Det har ju faktiskt betydelse för valet..?

Per
Jobbar endel som bilfotograf, så det är där det hela grundar sig i.
 

keckax

Aktiv medlem
Det är just de begagnade D700na som jag i så fall kommer lägga fokus på. Såg dock nu att D300s ligger på endast 15'000kr... svårt val.

Mina bilder på Fotosidan är inte alls representativa för mitt fotande, har inte uppdaterat mitt arkiv på ett bra tag.
Sigma 12-24, Sigma 15-30....

/K
 

Sail

Aktiv medlem
Att använda DX objektiv på D700 funkar ju men då begränsat till 5 Megapixl.

Bildmässigt så är det väl helt ok och du har ju fortfarande D700:s positiva egenskaper kvar till viss del. Men det är ju som att nyttja halva prestandan i huset.
Ska du byta till FX format på kameran så är min ståndpunkt att då måste "nudeldieten" också rymma budget för att byta objektiv.

D700:ans starka sidor är ju ISO egenskaperna så värdesätter du det tycker jag valet är självklart, hård nudeldiet.
Visst är 700 lite rejälare i handen o framförallt med batterigrepp men det blir D90 med grepp också.
Någon extrem skillnad i bildkvalitet som bara det motiverar inköpspriset för en D700 om du som sagt inte behöver det där extra ISO-krämet tror jag däremot inte att du hittar. Då finns det mer att göra på optik eller helt enkelt fototekniken.
 

Henric O

Medlem
Att använda DX objektiv på D700 funkar ju men då begränsat till 5 Megapixl.

Bildmässigt så är det väl helt ok och du har ju fortfarande D700:s positiva egenskaper kvar till viss del. Men det är ju som att nyttja halva prestandan i huset.
Ska du byta till FX format på kameran så är min ståndpunkt att då måste "nudeldieten" också rymma budget för att byta objektiv.

D700:ans starka sidor är ju ISO egenskaperna så värdesätter du det tycker jag valet är självklart, hård nudeldiet.
Visst är 700 lite rejälare i handen o framförallt med batterigrepp men det blir D90 med grepp också.
Någon extrem skillnad i bildkvalitet som bara det motiverar inköpspriset för en D700 om du som sagt inte behöver det där extra ISO-krämet tror jag däremot inte att du hittar. Då finns det mer att göra på optik eller helt enkelt fototekniken.
Du har väldigt rätt i det du säger, och jag har nog börjat inse att en D700 får ligga lågt ett tag. Och 5mp DX-läge.. hmm, nja. Lockar inte så värst!

Börjar med att inhandla ett skarpt objektiv, och så får en D700 inhandlas längre fram!

Tack för svaret!
 

lumor_

Aktiv medlem
Låter klokt tycker jag. Nudlar är inte så sexigt men det är väldigt lätt att hitta sådana här "måste köpa" prylar som gör att man råkar intala sig att det är värt mödan. Du kommer kunna ta mycket fina bilder med D90 medan du lever ett godare liv fram till nästa, förhoppningsvis större, uppgradering.
 
ANNONS