Annons

skillnad mellan D40 och D5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

aitchh

Aktiv medlem
hej

jag har en nikon d40 men börjar tröttna på den. så jag funderar på att köpa ny, är d5000 något att satsa på då ? eller d3000?

jag använder mig av sigma 70-300. så jag är ute efter att få bra djur bilder, mest fåglar. vilken är bäst till det? eller finns det någon annan kamera i hyffsat pris ?


mvh oscar
 

Harubla

Aktiv medlem
Skillnaden är så gott som omärkbar skulle jag tro. D5000 är också en instegskamera.
Jag skulle nog råda dig att satsa på en D80/D90 istället, annars vinner du egentligen inget.
 

dumbo

Aktiv medlem
Det beror ju lite på vad du förväntar dig av uppgraderingen. D3000 har fått ett bättre AF-system som den fått ärva av D80/D90. Den har samma (eller väldigt snarlik) bildsensor som D40x/D60 har.
D5000 har samma AF-system, men sensorn har den ärvt av D90/D300. Den har även liveview och vridbar skärm.

Vad gäller bildkvalitet är D3000 inte nån jättestor uppgradering. D5000 däremot är en del bättre om man fotar på höga ISO-tal.

D90 (eller en begagnad D80) vore en större uppgradering rent handhavandemässigt än D3000/D5000. Dessa två har även AF-motor i huset så att man lättare kan fynda begagnat eller använda de andra objektiv som inte har blivit uppgraderade med egna motorer ännu...
 

Stefan7

Aktiv medlem
Det beror på vad du vill? Vad saknar du? Vad är det som känns för enkelt? Jag bytte för ett år sedan från D80 till D90 eftersom jag märkte att mycket av min fotografering hamnade på höga ISO 1000- och uppåt en liten bit. D90 tycker jag klarar mina behov bra im detta sammanhang. Att jag inte gick upp till D300 var för jag ville behålla batterigreppet, några minneskort, batterier osv...och ISO prestandan är lika bra på D300 som D90 så tyckte jag det räckte med D90. Som sagt, vad är det du saknar, vad är du missnöjd med. Ett annat optik kanske är lösningen? mvh Stefan Andersson
 
ANNONS