Annons

Trådlös blixt till Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

windmark

Aktiv medlem
Tjenare!

Det är så att jag funderar på att köpa mig en extern blixt till min Nikon d60 och funderar då på nikon sb-600/800. Vad jag skulle vilja är att jag kan köra den trådlöst från min d60, men som jag vet så har inte d60n något commander mode. Nu till min fråga: Om jag skulle köpa en radiosändare att fästa i kamerans hot shoe och i blixten, skulle det gå att trigga blixten då? Jag är medveten om att iTTL inte kommer fungera och att jag är tvungen att köra allt manuellt, är inte så insatt i blixtar än men det fungerar väl bra det med?

Exempel på radiosändare: http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989.html
 

lumor_

Aktiv medlem
Tjenare!

Det är så att jag funderar på att köpa mig en extern blixt till min Nikon d60 och funderar då på nikon sb-600/800. Vad jag skulle vilja är att jag kan köra den trådlöst från min d60, men som jag vet så har inte d60n något commander mode. Nu till min fråga: Om jag skulle köpa en radiosändare att fästa i kamerans hot shoe och i blixten, skulle det gå att trigga blixten då? Jag är medveten om att iTTL inte kommer fungera och att jag är tvungen att köra allt manuellt, är inte så insatt i blixtar än men det fungerar väl bra det med?

Exempel på radiosändare: http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989.html
Du har rätt, all automatik försvinner men det fungerar med manuella inställningar på blixten (i princip vilken hot-shoe-blixt som helst).
 

oliverwide

Medlem
Sorry för att bumpa tråden..

Jag har också en D60 och går i samma tankar. Vilken Nikon blixt skall man välja? Hur löser man det om man vill ha med alla automatiska inställningsmöjligheter? Sladd?



Mvh,

Oliver
 

windmark

Aktiv medlem
D60 har ingen möjlighet att själv fungera som commander utan till det behövs antingen sb-800, sb-900 eller su-800 (endast blixt) och sen utöver det extra blixtar trådlöst för att användas som slavblixtar. Väljer man de billigare varianterna av radiosändare stöds inte TTL.
 
ANNONS