Annons

EF-S 17-55 defekt IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

zanoii

Aktiv medlem
Hej,

köpte för några dagar sedan ett EF-S 17-55/2,8 IS från Fotokungens utförsäljningssidor, men jag börjar fundera på om inte bildstabiliseringen är defekt.

Med övriga IS-objektiv jag testat brukar man direkt kunna se effekten av IS om man slår på live view, zoomar in digitalt 10x och startar IS. Bilden "stelnar till" och alla små vibrationer övergår till ett mjukt gungande.

Så icke med detta. Jag hör att IS startar (ett litet klick inifrån objektivet) och det låter även som det jobbar (ett svagt surrande) och sedan avslutas det med ett litet klick igen när IS stängs av automatiskt. Dock ser jag absolut ingen skillnad på bilden när objektivet surrar jämfört med när det är tyst. Jag har testfotat lite och upplever inte en större andel bilder utan skakningsoskärpa med IS påslaget jämfört med när det är avstängt. Har testat med full inzoomning (55 mm) och ca 1/15 s slutartid.

Nu kanske det verkar uppenbart att IS felar på detta objektiv, men det ska vara nyligen genomgånget av canonverkstad enligt Fotokungen, vilket får mig att tveka.

Enligt Canon har 17-55 IS "upp till tre steg längre slutartid". På den senaste generationen IS säger de väl upp till fyra steg, vilket borde innebära att 17-55 har näst senaste generationens IS? Skiljer det mycket mellan dem (i praktiken alltså)?

Ni andra som har 17-55, hur uppför sig era live view-bilder om ni gör testet med digital inzoomning?

Är det någon som känner till om detta är vanligt på 17-55? Jag har hittat ett par trådar här om det.

Tips, råd och åsikter välkomnas.
 

A-berg

Medlem
Hej!

Testa så här: Ställ gluggen på 55 mm, kameran på live view och zooma digitalt ett steg (5 X). Håll kameran enbart med höger hand. Slå av och på "IS" med vänster hand så ser du skillnaden direkt om "IS" fungerar eller inte. Lycka till!
 

P.R.

Aktiv medlem
Jag gör precis som Magnus säger men zoomar in till 10x och då är effekten tydlig. Jag använder nästan aldrig Liveview och något som var en överraskning för mig är att halvavtryck i LV inte alls verkar starta IS. Jag var tvungen att lägga IS-start på nedbländningsknappen för att kunna starta den.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Just 17-55 är väl det objektiv som oftast förekommer på fotoforum om att IS slutat fungera, fråga mig inte varför. Men ditt ex är väl bara att göra en garantigrej på då så får de kolla. Fotokungen ger ju full garanti även på sina demoutförsäljningar (som ofta är helt nya prylar ändå)
 

zanoii

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Har testat lite mer idag och är definitivt inte nöjd med bildstabiliseringen. Får gå tillbaka till Fotokungen och prata med dem. Skönt att man inte köpte begagnat/privat en sån här gång utan har garanti.

Återkommer i ärendet.
 

zanoii

Aktiv medlem
Upptäckte just att objektivet även verkar rapportera fel brännvidd till kameran. Tog några jämförelsebilder på 17 och 20 mm för att jämföra med mitt EF-S 10-22 och upptäckte att brännvidden i metadatan är 55 mm på samtliga bilder tagna med 17-55. Undrar om det kan hänga ihop?
 

zanoii

Aktiv medlem
Fungerar andra objektiv? Problem med smuts på kontakterna mellan kamera och objektiv, kanske?
Har polerat lite utan resultat. Har inga andra objektiv med IS tillgängligt, men det ska väl inte påverka bildstabilisatorn om den nu startar? Sensorn (gyrot) sitter väl i objektivet? Jag hör ju som sagt att IS:en surrar, så den är igång även om den inte kompenserar för skakningarna.

Att den inte rapporterar brännvidden korrekt skulle ju rimligtvis kunna bero på dålig kontakt, men inte heller detta blev bättre av min polering. Mina övriga objektiv rapporterar korrekt brännvidd, så det ska väl inte bero på kameran. Jag kan leva utan korrekt metadata (även om det känns svårt..) men blixten (430 EX II) zoomar ju inte automatiskt längre vilket är ett större problem.

Ska slinka förbi Fotokungen så snart som möjligt - förhoppningsvis hinner jag dit i slutet av nästa vecka.
 

zanoii

Aktiv medlem
Uppdatering: Mitt objektiv var klart i förra veckan och jag hämtade det igår.

De tre felen jag upptäckt var först och främst fel på IS, men även fel i rapporteringen av brännvidden (konstant 55 mm) och motivets avstånd, vilket gjorde att blixtbilder blev överexponerade.

Åtgärderna från Intervision var "Reparation av lägesgivare (zoom)", "Utbyte av bakre ring" samt "Kontroll av AF, IS och exponering".

Samtliga problem lösta och objektivet verkar fungera helt enligt förväntan.
 

Marcuzo

Medlem
Hur ska jag kolla detta?

Hej
Jag har just köpt ett 17-55. Har en Canon 30D. Hur kan jag kolla på bästa sätt att jag har ett ok fungerande objektiv? Digital zoom, kan man göra detta på en 30D?
 

namon

Aktiv medlem
Du har ingen live view på 30D, så du får försöka se det i sökaren (zooma in till 55mm) och panorera försiktigt fram och tillbaka. Med en fungerande IS kommer du uppleva att bilden "flyter", alltså den är lite trögare än utan IS.

Du kan ju även testa som föreslagits tidigare i tråden, håll kameran i höger hand utan stöd och fota på 1/15 sekund på 55mm med och utan IS, där bör du se en markant skillnad mellan bilderna om IS fungerar som den ska.
 
ANNONS