Annons

Nikon D60 eller Canon EOS 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)

hannannan

Medlem
Hej hej,

ska snart köpa min första systemkamera och har tittat på någon av dessa modellerna länge.

Har lite kameraerfarenhet, men endast från kompaktkamera. När jag fotat med systemkamera har jag oftast använt mig av autoläget.
Vill ha en kamera som jag kan växa med, vilken är då att rekommendera?

Har tittat mest på canon-modellen.

Har en fråga till; hur säkert är det att köpa en kamera på tradera.se? Har aldrig handlat därifrån innan, men har hittat en canon där som verkar okej. Det kan ju bli lite billigare, men är det värt det?

Tacksam för snabba svar /Hanna
 

dumbo

Aktiv medlem
Av just dessa två är 450D "mest kamera", IMO, med mer inställningar och fler AF-punkter osv osv. Vad gäller bildkvaliteten skiljer det inte så himla mycket.
Jag tycker personligen att D60 är bekvämare att hålla i, dock.

Om du väljer Canon så ska du försöka se till att du får versionen av 18-55:an med bildstabilisering, då denna är mycket bättre än den utan, om det nu är ett sådant objektiv som medföljer.

Att handla på tradera är relativt säkert och kanske lite säkrare än på tex blocket, tack vare omdömena. Det gäller ju dock, som alltid, att man får vara lite uppmärksam på saker som kan verka skumma. det finns lite tips ang. begagnatköp under annonsmarknaden här på FS.
 

hannannan

Medlem
Okej, tack så mycket för hjälpen.

Lutar mer och mer åt canon nu.

Liten fråga till bara, vad innebär det egentligen att canon inte har någon bildstabilisering i kamerahuset?

Måste man använda sig av objektiv med bildstabilisering då eller är det bara att rekommendera?

Mvh Hanna
 

perstromgren

Aktiv medlem
Liten fråga till bara, vad innebär det egentligen att canon inte har någon bildstabilisering i kamerahuset?

Måste man använda sig av objektiv med bildstabilisering då eller är det bara att rekommendera?
Å, nej, du måste inte alls använda bildstabilisering. Till ganska nyligen fanns det inte alls. Men om du vill ha det, måte det sitta i objektivet. Nikon och Canon har båda valt den lösningen.

Vad som nämns ovan är att de två (egentligen tre) objektiv med brännvidden 18-55 mm som Canon har haft, är det som också har IS så mycket bättre rent optiskt än de andra, att du bör köpa det. Inte bara för IS-funktionen, alltså.

Per.
 

secret69

Ny medlem
450 d

Kolla gärna på recensioner för respektive kamera här på FS.

Själv har jag en 450D och är väldigt nöjd med den. Fördelen med Canon är att fler verkar ha den och det finns fler begagnade objektiv att köpa, speciellt på Tradera.

Mvh J
 

ErlandH

Aktiv medlem
Å, nej, du måste inte alls använda bildstabilisering. Till ganska nyligen fanns det inte alls.
Nåja, "nyligen" är ju ett relativt begrepp, men Canon har tillverkat objektiv med IS i 15 år. ;-)

Annars skulle jag föreslå Hanna att känna på de båda kamerorna, kika på menyerna och titta genom sökaren en stund. Köp den kamera som känns bäst -- de tekniska skillnaderna mellan dessa två modeller är så små att det är mycket viktigare att du gillar kameran.
 
ANNONS