Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

12 år sedan Nikons första DSLR - D1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bekymret för de uppfinningsrika elektroniktillverkarna är väl att det krävs mer för att lyckas detroniera Canikon, nämligen optik. Att utveckla sådant kostar och är nog inget man ger sig på om man inte gjort det förr.

Per.
Na, det är inget bekymmer alls. Man kan ju alltid låta Zeiss utveckla optik åt sig...

Åtminstone kan Sony, men det kan ju kanske bli lite svårare för någon annan just när det gäller Zeiss, eftersom så länge Zeiss-Sonys kontrakt gäller, så är Zeiss förhindrad att utveckla AF-objektiv åt någon annan (detta kontrakt förlängdes nyligen till att gälla i ytterligare fem år)..

Det ska tydligen komma ytterligare 4-5 Zeiss objektiv för Sony Alpha och NEX under det närmsta året med fulla funktioner, såsom autofokus, autoexponering, autonedbländning, antiskak (hittills via kamerahuset), EXIF etc. Fast man kanske får räkna med lite tsunami-förseningar nu.
.

Senast ändrad:
Om vi säger att CD-skivan var höjdpunkten när det gäller musik borde du kunna hålla med (alla seriösa audiofiler håller troligtvis inte med här).
CD är knappast höjdpunkten. MP3-kodad musik med tillräcklig hög bitrate låter minst lika bra. Dessutom finns det ju en massa icke-destruktiva ljudkodningar som kan användas i bärbara digitala musikspelare.

Jag tror inte höjdpunkten är nådd för DSLR utan väntar med spänning på vad som kommer i nästa generation.
R:et i DSLR är nog på väg bort. Att slippa ha en rörlig spegel medför flera fördelar.

På ungefär samma sätt som tidiga NMT var "mobil"-telefoner. :)

Nja, jag kan se en viss hälta hos den analogin. Visst var tidiga NMT-telefoner stora och klumpiga, och därför inte mobila på samma sätt som dagens 3G-telefoner, men jag kan inte se att Kodak DCS 100 var mindre spegelreflex eller mindre digital än dagens digitala spegelreflexer. DSLR betyder ju digital enögd spegelreflex.

/selektivt blind för smileys ...

Om vi säger att CD-skivan var höjdpunkten när det gäller musik borde du kunna hålla med (alla seriösa audiofiler håller troligtvis inte med här).
Jag tror inte höjdpunkten är nådd för DSLR utan väntar med spänning på vad som kommer i nästa generation.

Nej, DVD-Audio är betydligt bättre om man nu skall snacka digitalt.

/Karl

Skulle vara om fotot blir som med musiken där folk numera nöjer sig med hårdkomprimerade mp3-filer. Där har ju utvecklingen faktiskt gått bakåt. Men jag har svårt att tro att alla kommer att nöja sig med bara mobilbilder tagna med en appleprodukt inom de närmsta åren, om man nu ska jämföra med mobiler.

Där är vi väl redan? Det finns massor med förespråkare av JPG här. En bra komprimerad MP3 (320bit/sek) och en bra komprimerad JPG (95% eller bättre) är faktiskt svåra att se/höra skillnad från orginalet innan man börjar böja och bända lite på dom. Vet man dock vad man skall titta eller höra efter så kan man oftast se skillnaden dock. På JPG är det hög/låg-dagrarna och på en MP3 är det bakgrundsbasgångar det krävs dock relativt bra utrustning för att se/höra den skillnaden.

/Karl

Skulle vara om fotot blir som med musiken där folk numera nöjer sig med hårdkomprimerade mp3-filer. Där har ju utvecklingen faktiskt gått bakåt. Men jag har svårt att tro att alla kommer att nöja sig med bara mobilbilder tagna med en appleprodukt inom de närmsta åren, om man nu ska jämföra med mobiler.

Nu vet jag inte om du hängt med.? Vem nöjer sig med mp3 idag när minne är så billigt?

/K

Senast ändrad:
Nikons första kom egentligen för 1986 (25år) , D1 var dock den första kommersiellt masstillverkade.

Så de så, pilutta dig, osv ;-)

[Edit] Coolt med bilderna på den andra länken. Man kanske skulle börja samla på DSLR:s
Väntar man lagom länge blir det ju inte så dyrt :)
1986?? Det var hela fem år efter att Sony släppt sin första Mavica. Vet inte riktigt hur det blev med kommersialiseringen av den dock, men först var den, typ.
Jag minns tydligt artikeln i FOTO med den. Mycket snurrade i mitt mörkrumshuvud. Jag begrep inte riktigt hur man skulle hantera bilderna vettigt. Dator var ju lika med ABC-80 på den tiden :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Mavica
Det 'roliga' är kanske att det även då var Sony som vågade sticka ut.

1986?? Det var hela fem år efter att Sony släppt sin första Mavica. Vet inte riktigt hur det blev med kommersialiseringen av den dock, men först var den, typ.
Jag minns tydligt artikeln i FOTO med den. Mycket snurrade i mitt mörkrumshuvud. Jag begrep inte riktigt hur man skulle hantera bilderna vettigt. Dator var ju lika med ABC-80 på den tiden :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Mavica
Det 'roliga' är kanske att det även då var Sony som vågade sticka ut.

Fem år efter kodak
http://www.retrothing.com/2008/05/kodaks-first-di.html

Det här börjar ju bli som Montys sketch om vem som haft svårast barndom :)

Rent krast så är väl Nikon D1 den första som gick i något så när stora volymer
Nikon D1 väl är den första DSLR som inte är en modifierad SLR?

Räcker inte det så är det ju ett Nikon-forum ;-)

Det har hänt mycket sedan Nikon presenterade sin D1 och de kommande 12 åren lär också innebära en spännande utveckling om än inte kanske lika omvälvande som det vi fått uppleva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_D1

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon

Hoppas vi får ett lika stort tekniskt språng de kommande tio åren. Har svårt att se hur det skulle ske men det är väl därför jag inte är chefsdesigner på Nikon antar jag ;-)

• Jag tror på brutalt dynamiskt omfång
  • Startkt förbättrad mjukvara både i kameror och utanför.
  • Inte jättebrutalt mer pixlar, glaset blir ju så jobbigt dyrt om det ska hänga med.

Fotografer verkar vara rätt så konservativa, så jag tror inte på allt för scifi-liknande grejjor :)

Först med VAD?

Det man gjorde på Kodak var inte att framställa en kamera - det handlade om ett experiment i ett laboratorium. Kunde inte användas praktiskt som en (lågupplöst) kamera, och lämnade därför heller aldrig labbet. Kodak erkände ju själva inte ens existensen av detta labb-projekt förrän 25 år senare ...

Sonys första Mavica, däremot, var en kamera som var fullt användbar utanför labbet (även om den i och för sig aldrig sattes i produktion). Hursomhelst, denna Mavica var (såvitt jag vet) världens första elektroniska kamera.
.

Senast ändrad:
Det var inte en digitalkamera. Det var en analog stillvideokamera.
Så sant. Datorer hemma hos alla för lagring/redigering fanns nog knappt i sinnet på någon vid den tiden.
Jag gissar att det var typ NASA som var först med digitalbilder. Minns de första, sjukt knivskarpa närbilderna på Jupiters fläck tagna från Voyager 1. Tror det var 1977.

Sonys första Mavica, däremot, var en kamera som var fullt användbar utanför labbet (även om den i och för sig aldrig sattes i produktion). Hursomhelst, denna Mavica var (såvitt jag vet) världens första elektroniska kamera.

Elektronisk, ja, digital, nej.

Fast elektroniska kameror för rörliga bilder hade ju redan funnits ett tag.

Frågan är vad som kommer efter digitalkameran. Organisk teknik? Ta en pinne & knäpp ett kort. Pin(ne)hole camera finns ju redan. Och då kommer vi om 30 år att trä(ta) om vilken som kom först:) Det blir grannt! Snacka om lövtunna slutare. Men nu börjar det här barka åt skogen. Nu ska jag sova som en stock.

Så sant. Datorer hemma hos alla för lagring/redigering fanns nog knappt i sinnet på någon vid den tiden.
Mavica lagrade bilder på en diskett, men jag minns inte vad det var meningen att man skulle göra med den disketten sen. Det var ju analoga data på den, så en dator kunde knappast göra så mycket med den.

Jag gissar att det var typ NASA som var först med digitalbilder. Minns de första, sjukt knivskarpa närbilderna på Jupiters fläck tagna från Voyager 1. Tror det var 1977.

Var det digital dataöverföring? Jag har försökt hitta detaljerad information om Voyagers kamerasystem, men det är knapert på nätet.

ANNONS
Götaplatsens Foto