Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

12 år sedan Nikons första DSLR - D1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi ska definitivt klassa in dessa radarstationer som elektroniska grunkor. :)

De hade inga digitala sensorer dock. Inte ens på 1960-talet, när jag jobbade med dem.
.

Senast ändrad:
Elektronisk, ja, digital, nej.
---
Riktigt. Det var just därför som jag skrev elektronisk, och inte digital. :)

Men sensorn i Sonys Maveric var onekligen digital (vilket den ju inte behövde ha varit). Videokameror med analoga sensorer fanns ju som sagt långt innan.

Kunde kanske ha skrivit att Maveric var den första praktiskt användbara elektroniska stillbildskameran.

Men nu får jag allt gå och nana. Natti natti, gott folk!

En bildsensor är till största delen analog. Den översätter ljusnivåer till elektrisk spänning. Menar du att det fanns någon slags A/D-omvandlare på Mavica-sensorn?

Jag syftade på att denna typ av bildsensorer är uppdelade i ett antal diskreta celler, till skilnad från t.ex. ett kamerarör. Eller en analog TV-skärm.

Har inte letat närmare efter hur den första Mavican var uppbyggd, så jag kan inte besvara din fråga.

Men NU tänker jag i alla fall logga ut för idag (inatt), och knoppa in! :)

Visst, den byggde ju på en Nikon F3 men, men...

Ja Digital är den och SingleLensReflex är den :)

DSLR säger egentligen ingenting om huruvida den är portabel eller inte egentligen inget om utbytbara objektiv heller. De sk TLR TwinLensReflex tex gamla rolleiflex har ju oftast inte utbytbara objektiv och de använder ju en liknande förkortning.

Hur som helst så är den en stor klump och då menar jag bara själva kamerahuset. Det bakstycket är runt 3cm tjockare än det normala på F3:an. Det ligger en sådan på Hallandspostens redaktion men jag vet inte om bilduppsamlingsenheten finns kvar. Hur som helst är den cool.

M

Oj, vad nostalgisk jag blir av att läsa denna tråden.
Tänk, i slutet av 90-talet köpte jag en Mavica för 12000:-.
Den klarade en upplösning på 1024, 72dpi.
Tryckte in en diskett i sidan.

Det var ju fantastiskt att kunna köra in bilderna direkt i datorn.

Jo det kan man fråga sig :)
Tror inte denna tråd var tänkt som någon pissa-längst-tävling över huvud taget faktiskt.

Det roliga är väl att Sony var först med en "digital" SLR (som egentlligen var en videokamera) medan Nikon var först med en DSLR som kunde filma.

Frågan från TS var nog, om det fanns någon: vad har vi om ytterligare 12 år?

Ja, det kan nog bli vanligare. Jag har ett Eye-Fi-minneskort i min kompaktkamera och så fort kameran får kontakt med ett känt nät så börjar den överföra bilderna till min dator.

Ja, det kan nog bli vanligare. Jag har ett Eye-Fi-minneskort i min kompaktkamera och så fort kameran får kontakt med ett känt nät så börjar den överföra bilderna till min dator.

Hur lyckas man berätta för Eye-Fi kortet att nätet är bekannt?

Ser nu att det bara finns SD-kort, så du får gärna berätta men det är inte nödvändigt för min del längre. :(

/Karl

Senast ändrad:

Det gör man manuellt. Lite B, men det duger för mig.

Det finns även "Direct Mode" där kortet och datorn kör ett ad-hoc-nät mellan sig utan att blanda in något nät av infrastructure-typ.

Undrar om det kommer en kamera med ett öppet API för programerare att lägga appar på?
Vore lite kul att kunna konfa om hela kameran. Själv välja saker som:
  • Vilken auto-iso algoritm man vill ha.
  • Förhållandet i centrumvägd ljusmätning
  • Själv välja funktionen på varenda knapp
Finns massor massor att göra med mjukvaran i kamerahusen, oavsett märke.
Med ett öppet API skulle nya funktioner som tillverkarna själva inte hade fantasi nog att hitta på trilla ut som en app.

Ser nu att det bara finns SD-kort, så du får gärna berätta men det är inte nödvändigt för min del längre. :(

SD-kort går väl att stoppa i en CF-adapter?

Jag glömde att berätta hur man manuellt talar om för Eye-Fi-kortet att ett nät är känt. Man måste alltså köra ett konfigurationsprogram på en dator som är uppkopplad mot det nät man vill registrera i Eye-Fi-kortet. Kortet har man då monterat via en kortläsare som följer med vid köpet (eller i datorns inbyggda kortläsare om den har en sådan).

Interface

Håller med dig ! Men sen är det också så att om man suttit länge på tronen och faller av är det svårare att komma tillbaka och som du sa är det ju interfacet mot användaren som idag spelar roll.Tackar Apple för det !

Apples interface i iPhone är väl knappast något att skryta med. Visst de har skalat bort mycket av funktionaliteten vilket innebär enklare handhavande vilket har sitt pris för de som själva vill ställa in. Apple har snarare varit mycket duktiga på att få användare att känna sig speciell, exklusiv eller vad du vill kalla det. Är själv en mycket besviken iPone 4 användare.

Nej jag tror att det krävs med då många fotografer har investerat mycket pengar i optik. Gissar att där kommer ett teknikskifte som är så stort att de "gamla" användarna vill ta steget (bränna pengar) till ny utrustning.

Apples interface i iPhone är väl knappast något att skryta med. Visst de har skalat bort mycket av funktionaliteten vilket innebär enklare handhavande vilket har sitt pris för de som själva vill ställa in. Apple har snarare varit mycket duktiga på att få användare att känna sig speciell, exklusiv eller vad du vill kalla det. Är själv en mycket besviken iPone 4 användare.

Nej jag tror att det krävs med då många fotografer har investerat mycket pengar i optik. Gissar att där kommer ett teknikskifte som är så stort att de "gamla" användarna vill ta steget (bränna pengar) till ny utrustning.

Nu menade jag visserligen iMac när jag pratade om Apple ! Någon i-Phone vill jag inte ha ! Fotar aldrig med mobilen ändå och gillar HTC bättre.Det jag ville säga var att man inom all "hemelektronik" sett gamla kungar fallit och nya tagit över.Samsung och LG är störst nu inom TV , Apple har tagit över mobilmarknaden tillsammans med HTC och Samsung, inom data säljer Apple allt mer och mer och priserna sjunker på deras datorer efterhand, så vem har sagt att Canikon alltid kommer att regera inom kameravärlden ? Bara en filosofi !

ANNONS
Götaplatsens Foto