Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
12 megapixlar från 6 megapixlar
- Trådstartare emil t
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Att interpolera upp bilder ger bra effekt om pixlarna inte räcker till för en stor papperskopia.
Har man för få pixlar så kan bilden se pixlig ut, vilket man förhindrar genom att interpolera bilden.
6mp på en 20 x 30 behöver man inte interpolera.
På en 50 x 70 interpolerade jag till 12mp, tycker resultatet blev utmärkt.
Observera dock att upplösningen inte påverkas, det är bara antalet pixlar som ökar.
Har man för få pixlar så kan bilden se pixlig ut, vilket man förhindrar genom att interpolera bilden.
6mp på en 20 x 30 behöver man inte interpolera.
På en 50 x 70 interpolerade jag till 12mp, tycker resultatet blev utmärkt.
Observera dock att upplösningen inte påverkas, det är bara antalet pixlar som ökar.
Brummelisa
Aktiv medlem
Jag läste någonstans att om man ökar bilden i PS med 110% åt gången, så blir bilden inte lika pixlig som om man hoppar upp tex 200% direkt. Jag har inte testat att jämföra två bilder, men någon annan har kanske.
/ Marcus
/ Marcus
salt
Aktiv medlem
Är bara bilden riktigt skarp från början så kan man interpolera upp riktigt mycket. Själv har jag tagit en bild från min D100, beskurit från liggande till stående format, skalat om till 250 dpi i A3 format och skrivit ut (vilket motsvarar 24 Mpix för hela bilden!). KNIVskarpt! Jag blev riktigt förvånad själv över hur bra det blev. Det får ju en och undra om man behöver fler pixlar egentligen.
(funderingar i D2X-kön...)
[Edit: får väl nämna att det var en makrobild, dom ska ju vara mer förlåtande jämfört med landskapsbilder.]
[Edit: får väl nämna att det var en makrobild, dom ska ju vara mer förlåtande jämfört med landskapsbilder.]
sagan
Avslutat medlemskap
Om du inte behöver hastigheten så tycker jag du ska ta en koll på Fuji S3 när den testats..den har nog väldans bra upplösning.salt skrev:
Att fuji kan hålla ned bruset rejält och ha hög upplösning visade de ju med S2.
Dynamiken ska visst vara något alldeles extra på S3.
sagan
Avslutat medlemskap
Min 20D har inte kommit än, troligen får jag den på måndag.
Jag skaffade 20D i första hand för att få en snabbare kamera + att jag behövde 2 hus.
Men visst får man högre upplösning, det visar alla tester.
På en 20 x 30 så ser man klart skillnad, skillnaden är lika stor som mellan f/1.8 och f/2.8 på en EF 50/1.8 II.
Kolla FOTO:s test sidan 43 nr 9/2004.
Den största fördelen i bildkvalitet med 20D (jämfört med 10D) anser jag ändå att det låga och snygga bruset är.
Jag skaffade 20D i första hand för att få en snabbare kamera + att jag behövde 2 hus.
Men visst får man högre upplösning, det visar alla tester.
På en 20 x 30 så ser man klart skillnad, skillnaden är lika stor som mellan f/1.8 och f/2.8 på en EF 50/1.8 II.
Kolla FOTO:s test sidan 43 nr 9/2004.
Den största fördelen i bildkvalitet med 20D (jämfört med 10D) anser jag ändå att det låga och snygga bruset är.
christian_r
Aktiv medlem
Fattar bara inte varfør fuji envisas med att interpolera sina bilder istællet før att øka pixel antalet.
s3 s3 har 6mp i sitt ursprung, vilket jag tycker ær klent faktist.
s3 s3 har 6mp i sitt ursprung, vilket jag tycker ær klent faktist.
sagan
Avslutat medlemskap
Jo, men vi får väl se hur de extra 6mp påverkar upplösningen först, innan vi dömer ut kameran som en 6mp kamera.
• 6.45 million total photosites (2 photodiodes per photosite)
• 12.9 million total photodiodes
http://www.dpreview.com/articles/fujifilms3pro/page2.asp
• 6.45 million total photosites (2 photodiodes per photosite)
• 12.9 million total photodiodes
http://www.dpreview.com/articles/fujifilms3pro/page2.asp
sflow
Aktiv medlem
Jag vill minnas att jag körde ett test där jag jämnförde photoshops interpolering (till dubbel storlek) med att välja x2 storleken i raw konverteraren. Resultatet, om jag inte missminner mig var identiskt då jag gjorde interpoleringen med bicubic sharper.
1) Är det någon som kan verifiera detta?
2) Är det bicubic sharper som gäller om man skall interpolera sin bild större för en utskrift i tex 50x70?
1) Är det någon som kan verifiera detta?
2) Är det bicubic sharper som gäller om man skall interpolera sin bild större för en utskrift i tex 50x70?
emil t
Aktiv medlem
Intressant
Detta betyder då att ju bättre optik man använder destå högre teoretisk upplösning kan man få.
Jo, Kim, "upplösning" om man utgår från en fast bildstorlek. Pixlar per tum.
När jag valde att experimentera med detta så var planen att dubbla pixelantalet på en skarp bild och sedan lägga på oskarp mask. Men oskarp mask behövdes inte. Det ökade bara bruset.
Jag hade för mig att interpolering i photoshop gjorde bilden oanvändbart oskarp. Har Photoshop avsevärt förbättrat algoritmerna (sen verion 4) eller kan det vara så att jag inte jobbat med tillräckligt högupplösta och skarpa bilder innan.
Camilla: Jag pratar om enklast möjliga. Öka pixelbredden 50% med bibehållna proportioner.
Detta betyder då att ju bättre optik man använder destå högre teoretisk upplösning kan man få.
Jo, Kim, "upplösning" om man utgår från en fast bildstorlek. Pixlar per tum.
När jag valde att experimentera med detta så var planen att dubbla pixelantalet på en skarp bild och sedan lägga på oskarp mask. Men oskarp mask behövdes inte. Det ökade bara bruset.
Jag hade för mig att interpolering i photoshop gjorde bilden oanvändbart oskarp. Har Photoshop avsevärt förbättrat algoritmerna (sen verion 4) eller kan det vara så att jag inte jobbat med tillräckligt högupplösta och skarpa bilder innan.
Camilla: Jag pratar om enklast möjliga. Öka pixelbredden 50% med bibehållna proportioner.
mbn
Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
Jag läste någonstans att om man ökar bilden i PS med 110% åt gången, så blir bilden inte lika pixlig som om man hoppar upp tex 200% direkt. Jag har inte testat att jämföra två bilder, men någon annan har kanske.
/ Marcus
Har testat och gjort utskrifter därav, varken jag eller någon annan kan se någon skillnad. Finns också specialprogram för interpolering men i det stora hela klarar man sig med PS, speciellt version CS.
jhk
Aktiv medlem
sflow skrev:
...............
Sent svar: Bicubic sharper är menat att användas när man krymper bilder. Bicubic smoother skall vara till för förstoring.
joakim_hansson
Aktiv medlem
Håller med om att det funkar alldeles utmärkt att blåsa upp en 6Mpix bild i större format, har själv gjort et antal 50x75 utskrifter och uplever kvalitén som mycket god på bilderna, kul det - dyrt med fetare hus.. hehe
stäck
Aktiv medlem
jhk skrev:
Sent svar: Bicubic sharper är menat att användas när man krymper bilder. Bicubic smoother skall vara till för förstoring.
Vad är då bara "bicubic" bra till? =)
jhk
Aktiv medlem
Som jag förstått det hela innebär "sharper" att PS kompenserar för den skärpa som försvinner när man krymper en bild. Adobes svar på att en del krymper bilden lite grann, skärper lite grann (USM), krymper lite till, skärper lite till osv.... En metod som ger en skarpare slutbild med mer detaljer än att direkt krympa kraftigt.stäck skrev:
Vad är då bara "bicubic" bra till? =)
"Bicubic" är alltså det beräkningssystem PS använder för att göra storleksändringar, "sharper" är ett sätt att ge en skarpare bild. "Smoother" har jag för mig är ett sätt att "sudda ut" taskiga interpoleringar vid förstoring.
Lite osäker på det här det var längesedan jag läste på, men så här minns jag det.
Damocles
Aktiv medlem
En "lite" djupare förklaring på bicubic jag hittade i google.
http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/colour/bicubic/
http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/colour/bicubic/