Annons

Fotoskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henke_E

Medlem
Vilken fotoskrivare kan du rekommendera?
Det finns ju en del runt 1500kr som borde fungera. Men det är ju det här med vilket märke. Kanske sitter det samma komponenter i alla maskiner men att de monterats ihop i olika rum på fabriken ;)
Mvh
Henke
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Ingen i den prisklassen.
Bläckpatronerna är löjligt små och priset per styck oförsvarligt högt.

Pris per utskrift blir alltså orimligt hög jämfört med större skrivare.
Men om du ska köpa en större då är investeringsläget en tiopotens upp.

Det finns faktiskt labb som kör ut fina C-printar. ProCenter är ett av dem. Som alternativ till småskrivare är det ett bra alternativ.

/Johan
 

Henke_E

Medlem
Ingen i den prisklassen.
Bläckpatronerna är löjligt små och priset per styck oförsvarligt högt.

Pris per utskrift blir alltså orimligt hög jämfört med större skrivare.
Men om du ska köpa en större då är investeringsläget en tiopotens upp.

Det finns faktiskt labb som kör ut fina C-printar. ProCenter är ett av dem. Som alternativ till småskrivare är det ett bra alternativ.

/Johan

Vilken prisklass är det som gäller?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Vilken prisklass är det som gäller?
Ekvationen är jobbig.
För att få ner priset per utskrift måste bläckpatronerna vara stora. Men då kostar en uppsättning patroner flera tusenlappar. Då måste du ha en tillräckligt omsättning på utksrifter så att du gör av med bläckpatronerna snabbare än vad färgen i dem tröttnar. Fördelen med större skrivare är ju att du får möjligheten att skriva ut A2 och större.

Som jag skrev blir investeringen då snabbt minst tio gånger dyrare än vad du tänkt dig och det är ju tokigt eftersom du letar skrivare i femtonhundrakronorssegmentet.

Epson, Canon och HP gör alla bra fotoskrivare. Det skiljer lite mellan hur de återger färger och hur det ser ut på papper, och vilket papper inte minst. Smaken är som baken, jag personligen gillar Epsons utskrifter.

Om jag skulle rekommendera dig att titta på småskrivare så titta på Epsons R1900 eller R2880. Två olika prislägen. De använder de moderna pigmentbläcken och en uppsättning patroner kostar drygt tusenlappen. Driftekonomin borde vara till R2880:s fördel eftersom bläckpatronerna borde vara större där men i inköp kostar ungefär samma som en uppsättning till R1900.

Överväger du en R2880 skulle åtminstonde jag fundera på att spara ytterligare för att köpa en Pro 3880 som skriver ut i A2 och har riktigt stora bläckpatroner (i jämförelse). Den går på ungefär det dubbla av vad en R2880 går på men då ingår bläck till ett butiksvärde av över 5500 kronor. Men då är du tillbaka till ekvationen av antalet utskrifter jämfört med bläckpatronernas storlek och livslängd.

Så, summa summarum. Skriver du ut mycket? Kommer du skriva ut ofta? Tror du att du vill skriva ut större än A4? Har du testat att ta ut bra kemprintar från bra labb? Det skiler mycket mellan konsument- och proffslabb.

/Johan
 

andw

Aktiv medlem
Jag skulle vilja rekomendera : Epson Stylus Photo PX710W.

Köpte en igår faktiskt. Skitbra !
 

Bilagor

perstromgren

Aktiv medlem
Vilken fotoskrivare kan du rekommendera?
Det finns ju en del runt 1500kr som borde fungera. Men det är ju det här med vilket märke. Kanske sitter det samma komponenter i alla maskiner men att de monterats ihop i olika rum på fabriken ;)
Mvh
Henke
Du måste också fråga dig varför du vill skriva ut bilder själv, i stället för att skicka dom till ett labb. Labbet ger ofta ett pris per bild som klart understiger det man själv kan prestera. Men det visste du säkert.

Vill du åt kvickheten? Eller nå't annat?

Per.
 

Henke_E

Medlem
Ja, precis, kvickheten. Tar en del bilder på framförallt barnen med både system, kompakt och iphone. Storleken brukar vara A5. Har beställt en del på crimson, men det blir ju aldrig att man kommer till skott. Ibland vill man dra ut typ två bilder och känns det stökigt att beställa. vid x antal tillfällen har svärfar skrivit ut på sin fotoskrivare och det duger gott, då han har full koll på läget.

Jag har varit motståndare till skrivare hemma länge men håller på att falla för trycket. Därav frågan om vad som rekommenderas. Problemet är ju att det inte finns några gränser för hur avancerat det kan bli.
 

ErikNE

Medlem
Canon MP640 funkar mycket bra för mig, har både tråd och trådlöst nätverk. Har även skanner och kopiator. Är hur nöjd som helst med både kvalité och priser på utskrifter.
Skriver ut allt i A4 och mindre på den, har aldrig funderat på att beställa utskrifter efter köpet.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Varför, som Johan Okker, börja prata om skrivare för 5000 - 13000 kr när trådskaparen efterlyser tips på skrivare för 1500 kr? Och dessutom prata om utskrifter i storlek A2 och STÖRRE? Det blir bara larvigt.

Det finns skrivare för runt tusenlappen som presterar oerhört bra. Speciellt med tanke på priset. Canon har sin IP4700 som är grym. Epson har motsvarande. Det dom INTE är bra på, det är svartvita utskrifter.

Bläcket är det som kostar, det är helt rätt. Men det är därför själva skrivaren är så billig. Och för guds skull, köp INTE piratbläck. Det är rena smörjan och hållbarheten på utskrifterna räknas i månader och inte i decenium.

mvh
cf
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Varför, som Johan Okker, börja prata om skrivare för 5000 - 13000 kr när trådskaparen efterlyser tips på skrivare för 1500 kr? Och dessutom prata om utskrifter i storlek A2 och STÖRRE? Det blir bara larvigt.

Trådstartaren frågade vilken skrivare som kan rekommenderas i prisklassen 1500 kronor.
I det segmentet skulle jag inte vilja rekommendera någon av de skäl jag anfört. Inte larvigare än så.


/Johan
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Trådstartaren frågade vilken skrivare som kan rekommenderas i prisklassen 1500 kronor.
I det segmentet skulle jag inte vilja rekommendera någon av de skäl jag anfört. Inte larvigare än så.
Jag reagerade väl också egentligen på det du skrev, även om jag inte tycker det är löjligt. Men du missar helt den målgrupp som TS tillhör (som han anger genom sin prisuppgift). Därför blir ditt svar irrelevant i sammanhanget, även om det du skriver är både sant och intressant.

Likaså ser jag inget syfte i att ifrågasätta TS:s behov av en skrivare. Olika labb må vara billigare, men det finns andra skäl till att man har en egen skrivare.

Vid valet av skrivare skulle jag definitivt välja en skrivare som har separata färgpatroner. Canon och Epson är stora i sammanhanget, men andra finns också. I vårt hus "regerar" Canon eftersom både hustrun och jag har bra erfarenhet av dem och dessutom är helt sålda på deras matta papper...
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Trådstartaren frågade vilken skrivare som kan rekommenderas i prisklassen 1500 kronor.
I det segmentet skulle jag inte vilja rekommendera någon av de skäl jag anfört. Inte larvigare än så.


/Johan
Förlåt om jag kallade ditt inlägg larvigt. Lite hårt kanske... Men jag reagerade på att ännu en gång läsa en rekomendation att köpa något som är nästan 10 ggr dyrare än det trådskaparen är ute efter, och att dessutom prata utskrifter större än A2. Större än A2 då pratar vi skrivare modell Epson 7900 för över 50.000 kr...

Visst, ekonomiskt så tjänar man på att köpa en "större" dyrare skrivare med större patroner. Under den förutsättningen att man skriver ut MYCKET! Men för en vanlig hemmafotograf är det overkill med en skrivare för 13000 kr varav det kostar över 5000 kr att fylla med nya patroner. Om vi tar Epson R1900 och R2880 så har dom knappt märkbart större patroner en Canon IP4700. Där tjänar du alltså ingenting i princip.

Kvalitetsmässigt skiljer det mindre än vad man tror, om man ser till prisskillnaden. Jag har gjort utskrifter på både Canon IP4700 och Epson 3880 på jobbet. Man blir förvånad kan jag säga ;-) Självklart finns det skillnader till 3880 fördel. Men för familjebilder finns det absolut ingen anledning att lägga 13000 kr på en skrivare.

mvh
cf
 

Lage

Aktiv medlem
Och för guds skull, köp INTE piratbläck. Det är rena smörjan och hållbarheten på utskrifterna räknas i månader och inte i decenium.

mvh
cf
Och du har provat alla icke originalbläck eftersom du kan uttala dig så kategoriskt?
Det finns både bra och dåligt vill jag påstå, de bra kan t.o.m. vara bättre än de ockerprissatta originalbläcken, men till en bråkdel av kostnaden.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Och du har provat alla icke originalbläck eftersom du kan uttala dig så kategoriskt?
Det finns både bra och dåligt vill jag påstå, de bra kan t.o.m. vara bättre än de ockerprissatta originalbläcken, men till en bråkdel av kostnaden.
Det kanske finns några som är bra. Givetvis har jag personligen inte testat alla icke piratbläck. Det finns det andra som gör. Läs hållbarhetstester på "piratbläck" på nätet.

I den butik där jag jobbar är det inte ovanligt att folk kommer in och har problem med sina utskrifter. Ofta kryper det fram att dom har använt bläck från inkClub t.ex. Vilket jag anser bara är skit. Än värre är det när "proffessionella" fotografer använder detta bläck till utskrifter dom tar betalt för. Utskrifter blir inte bra, maskiner "kläggar" igen. Hållbarheten är inte i närheten av originalbläck. Men det finns säkert undantag.
 

Sonore

Ny medlem
Och du har provat alla icke originalbläck eftersom du kan uttala dig så kategoriskt?
Det finns både bra och dåligt vill jag påstå, de bra kan t.o.m. vara bättre än de ockerprissatta originalbläcken, men till en bråkdel av kostnaden.
Finns det något bra icke originalbläck till Epson stylus pro 3880 ?
 

frwe

Aktiv medlem
Finns det något bra icke originalbläck till Epson stylus pro 3880 ?
Jag har en 3800 och skulle aldrig riskera skrivaren med icke original. Jag har provat med andra skrivare med nedslående resultat. Läckage och konstiga färger och dessutom gick det åt mycket mera bläck så jag tror inte ens det blev billigare. Färgprofilerna för olika papper kommer inte att stämma så jag förstår inte vitsen över huvud taget.

Kanske någon har andra erfarenheter? För några år sedan var jag inne på ett system med externa dunkar och slangar upp till munstyckena som skulle vara bra, minns inte vad det heter men det är nog för riktiga storförbrukare.

/Frode

Edit: Hittade detta, det var ett liknande system
http://www.alibaba.com/product-gs/609982449/external_ink_cartridge.html?s=p
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har en 3800 och skulle aldrig riskera skrivaren med icke original. Jag har provat med andra skrivare med nedslående resultat. Läckage och konstiga färger och dessutom gick det åt mycket mera bläck så jag tror inte ens det blev billigare. Färgprofilerna för olika papper kommer inte att stämma så jag förstår inte vitsen över huvud taget.
Håller med dig till 100%!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har en vid detta laget gammal ( kom i slutet av 2005) Epson Photo Stylus R1800 (pigmentbläcksskrivare av konsumenttyp) som jag då betalade 4-5000 spänn för om jag inte minns fel. Generationen innan hade Epson haft en del problem med intorkning av skrivhuvuden och fått rättmätig kritig för det.

Jag har aldrig kört något annat än orginalbläck trots att det är hutlöst dyrt och dyrare än det mesta även med Epson mått mätt, men jag har å andra sidan inte haft några problem med igensatta munstycken. Skrivaren står alltid på och det gör den för att den inte varje gång jag slår på den ska slösa bläck på den rensningssekvens som tar bläck som sker vid varje uppstart. Det är ett sätt att inte slösa dyra droppar i onödan och det har funkat bra för mig och "gamla Bettan".

Jag är fortfarande väldigt nöjd med kvaliteten på de färgutskrifter jag gör men funderar trots det på att byta till en Epson Photo Stylus R3000. Främst för att det krävs att man går upp ett snäpp för att få bättre svartvita utskrifter. Sedan har den ju klart bättre bläckekonomi och större färgpatroner. Även konsumentmodellen 2000 har ju fått större och lite bättre prissatta bläckpatroner men den är bara utrustad med en enda svart patron så där får man lösa problemen med svartvita utskrifter på annat sätt. Den har dock fått hyfsade omdömen för svartvitt trots allt så den är säkert bättre än "gamla Bettan" den med och något bör det väl ha hänt sedan 2005 :).
 
ANNONS