Annons

135 2L - Världens bästa optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
jojo om vi jämför så konkret rakt av "att använda ögt som kameralins", kan inte annat än att hålla med där)

Jag ställer mig tvivlande till att En film kan återge det kontrastomfång som ett öga normalt Kan uppleva. Kanske pratara vi om lite olika saker,,

/Mvh Niclas,

Re: Resten av hjärnan?

in2kma skrev:
Skit i var man tappar signalen. Reultatet borde ju duga. Det vore ju meningslöst med kameraoptik som är bättre än ögat, (i kombination med bildprocessorn i hjärnan). Det skulle man ju ändå inte kunna se.

Pratar inte om att tappa signal, hjärnan får en bild full av svarta prickar (tänk stora dammkorn på en bildsensor).

Näthinnan är dessutom del i hjärnan ;)

Jag tror ingen kan säga emot att Canon EF 135/2 är en av världens absolut bästa objektiv.

Men att utnämna det till det bästa är omöjligt. Möjligen är det bäst i sin klass.

Det finns en del andra fantastiska objektiv på marknaden som Leica R 180/2.

Jag är otroligt nöjd med mitt 135/2 och låter det tillsammans med en 85/1,8 ersätta mitt 70-200/2,8 som inte känns riktigt skarpt i jämförelse.

Undrar när Canon EF 200/1,8 L IS kommer... Kanske till PMA. Det gamla Canon EF 200/1,8 är 15 år gammalt och slaget av Leicas R 180/2. Frågan är om Canon kan slå Leicaobjektivet....

Re: Fujinon och Rodagon bäst?

Graal skrev:
Jag vill minnas att testerna på två förstoringsobjektiv, en EBC Fujinon EX (kommer inte ihåg brännvidd och ljusstyrka) och en Rodagon 5,6/80mm (från 80-talet) gav resultat som översteg det testutrustningen förmådde att mäta...

...Jag tror att man utnämnde dessa till "världens bästa förstoringsoptiker"...
Jag minns när jag jobbade som kopist på åttiotalet och dagligen kunde jämföra flera olika Rodagon med APO-Rodagen.
APO-bilderna var skarpare.

Finns ingen tillverkad optisk lins som slår det männsksliga ögats normala prestanda.
Finns heller inget filmmedium som slår den konrast ögat klarar att återge/uppfatta.

Mvh Niclas,
Tar du ett rätt standard 50mm och en finkornig film kan du få med massor av detaljer som du inte uppfattar med blåtta ögat. Framför allt om du sedan sitter och lusgranskar negativen i en bra lupp eller inscannat på datorskärm.

Jag ställer mig tvivlande till att En film kan återge det kontrastomfång som ett öga normalt Kan uppleva. Kanske pratara vi om lite olika saker,,
Beror på vad du menar, menar du totalt sett från mörkaste natten till ljusaste dagen, eller totalt omfång i en och samma scen samtidigt.

Bra att tänka på är att du har ett enzym som är ljuskänsligt, så det blir som att byta ISO på kameran. Det är också bland annat därför som det tar tid att vänja sig att se i mörker när du kommer in från något ljust till något mörkt.
Så i sådant fall får dra från ISO 50 till ISO 6400 eller så på 1/30. Och räkna antalet steg där.

Jag har inte utnämnt objektivet till väldens bästa. Därav frågan i rubriken. Kanske tog i lite men det är trots allt otroligt bra.

Lars: Jag är medveten om att bokehn är bättre på 85 1.2 men det jag kom fram till när jag prövade var att det inte skiljer mycket. Men det skiljer lite och därför står 85 1.2 högst upp på önskelistan tillsammans med 35 1.4L...

Aldrig nöjd...

Anden skrev:
Jag har inte utnämnt objektivet till väldens bästa. Därav frågan i rubriken. Kanske tog i lite men det är trots allt otroligt bra.

Lars: Jag är medveten om att bokehn är bättre på 85 1.2 men det jag kom fram till när jag prövade var att det inte skiljer mycket. Men det skiljer lite och därför står 85 1.2 högst upp på önskelistan tillsammans med 35 1.4L...

Aldrig nöjd...

Andreas, Du skulle väl till Bangkok om ett par veckor. Lika bra du köper det då...............

Jag tröttnade på mitt stora tunga 70-200/2.8L IS och skaffade 135:an som ju är mycket mer behändig.

Jovisst är det ett strålande bra objektiv! Men ärligt talat - hur ofta behöver man det extremt korta skärpedjupet?

Hur som helst, jag kände mig för begränsad med bara en brännvidd och saknade bildstabiliseringen. Eftersom jag sällan använder stativ så gör IS mer för bildkvaliteten än om objektivet är jätte-jätte-bra istället för bara jätte-bra. :)

Så nu har jag bytt tillbaks till ett 70-200/2.8 L IS och är glad för det. Med 2X extender får man 640/5.6 på min EOS 20D och det räcker för mina telebehov. Bildstabilisatorn är en stor fördel. Och storleken och vikten får jag väl leva med.

Re: Re: 135 2L - Världens bästa optik?

ErikB skrev:
Jag tröttnade på mitt stora tunga 70-200/2.8L IS och skaffade 135:an som ju är mycket mer behändig.

Jovisst är det ett strålande bra objektiv! Men ärligt talat - hur ofta behöver man det extremt korta skärpedjupet?

Hur som helst, jag kände mig för begränsad med bara en brännvidd och saknade bildstabiliseringen. Eftersom jag sällan använder stativ så gör IS mer för bildkvaliteten än om objektivet är jätte-jätte-bra istället för bara jätte-bra. :)

Så nu har jag bytt tillbaks till ett 70-200/2.8 L IS och är glad för det. Med 2X extender får man 640/5.6 på min EOS 20D och det räcker för mina telebehov. Bildstabilisatorn är en stor fördel. Och storleken och vikten får jag väl leva med.

Jag skulle tro att jag tar mer än 50% av mina bilder med 135:an med bländare f/2--f/2,8. Man köper ju inte ett ljus-starkt objektiv om man inte tänker använda det korta skärpedjupet. Vid vanliga porträtt eller människor så använder man ju det nästan hela tiden.

Re: Re: Re: 135 2L - Världens bästa optik?

Lars Johnsson skrev:
Jag skulle tro att jag tar mer än 50% av mina bilder med 135:an med bländare f/2--f/2,8. Man köper ju inte ett ljus-starkt objektiv om man inte tänker använda det korta skärpedjupet. Vid vanliga porträtt eller människor så använder man ju det nästan hela tiden.

Samma här. Ska man köra nedbländat kan man köpa billigare objektiv och få bra resultat.

85 1,2 har möjligen ett kortare skärpedjup på största öppning jämfört med 135:an. Men enligt de MTF-rapporter jag tagit del av så ligger 135:an på bländare 2,0 betydligt närmare sitt maximum än vad 85:an gör på sin största bländaröppning. 85:an är ju enligt tester inte särskilt skarp på bländare 1,2. 135:an däremot presterar lysande på 2,0 och blir inte bättre efter 4,0. Om det är världens bästa objektiv är nog svårt att säga men det finns nog inget annat objektiv som för ögat är synbart bättre.

Lars Johnsson skrev:
Andreas, Du skulle väl till Bangkok om ett par veckor. Lika bra du köper det då...............

Jag åker på söndag om två veckor men ekonomin tillåter tyvärr inga nyköp för tillfället. Ska dock över till USA i april och hälsa på en kompis. Har förhoppningsvis sparat duktigt då och kan köpa både 35 1.4L och 85 1.2L.

BTW, Dina bilder från Thailand du lagt upp på fredmiranda.com är fantastiska.

Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto