Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

14-24/2.8 filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag såg för ett tag sedan någon som modifierat en Cokin P hållare för 14-24 objektiv. Är det någon som har bild på det eller länk ?

Kanske några andra tips, funderar på detta objektiv men jag måste kunna använda filter till det.

//varro

Hejsan !
Jag såg för ett tag sedan någon som modifierat en Cokin P hållare för 14-24 objektiv. Är det någon som har bild på det eller länk ?

Kanske några andra tips, funderar på detta objektiv men jag måste kunna använda filter till det.

//varro

Jag har haft det objektivet i snart ett år. Jag är lite nyfiken på varför du måste använda filter och i så fall vilka filter? Mitt inlägg är absolut inte ett ifrågasättande, utan bara av ren nyfikenhet.
/Mats

nu va frågan inte riktad till mig, men ett graduerat filter, ND eller tob. vore grymt på min 14-24

Jo det är klart. Jag löser problemet genom dubbelexponering och sammanslagning i PS istället. Det går snabbt och fördelen är (enligt mig) att man har full koll på resultatet.

Liten fråga kring gluggen..

Hur nöjda är ni med resultatet?

Jag har både läst positivt och negativt om 14-24:an

Kör med en D700 vill ha mer vidvinkel, antingen blir det fasta eller en 14-24.

Vore mycket tacksam för synpunkter

Mats: finns ingen paragraf i lagboken som säger att man inte får fråga :)

Halvtonat ND filter är ett måste för mig när jag fotar bilar med rigg, en ljus sommardag och exponeringar på allt från 2-3 sec ända upp till 5-6 sec är praktiskt taget omöjligt om man skall få bra exponering på både himmel och bil, alldeles för mycket jobb att lägga ihop 2 riggbilder med olika exponeringar, eftersom objektet rör sig så blir det ganska svårt att matcha exponeringarna. (eftersom)
Du säger att det går snabbt, men jag anser att det går snabbare om jag kör med ett ND filter. Mindre kontroll, ja det kan jag hålla med om men jag tycker inte själv men det är väl till stor del fråga om hur man kan med ND filter.

Men jag vet hur du tänker / menar. På statiska bilder så kan man lösa det så.

Tack för länkarna.

Mats: finns ingen paragraf i lagboken som säger att man inte får fråga :)

Halvtonat ND filter är ett måste för mig när jag fotar bilar med rigg, en ljus sommardag och exponeringar på allt från 2-3 sec ända upp till 5-6 sec är praktiskt taget omöjligt om man skall få bra exponering på både himmel och bil, alldeles för mycket jobb att lägga ihop 2 riggbilder med olika exponeringar, eftersom objektet rör sig så blir det ganska svårt att matcha exponeringarna. (eftersom)
Du säger att det går snabbt, men jag anser att det går snabbare om jag kör med ett ND filter. Mindre kontroll, ja det kan jag hålla med om men jag tycker inte själv men det är väl till stor del fråga om hur man kan med ND filter.

Men jag vet hur du tänker / menar. På statiska bilder så kan man lösa det så.

Tack för länkarna.

Det VAR ju inte menat som ett ifrågasättande! Jag skrev ju det. Man får fråga vad man vill.
Ibland kan jag sakna möjligheten att använda polfilter. När det behovet uppstår är jag tvungen att använda 24-70/2.8 istället (på 24mm)

Mats: Läs min första mening. Det var riktat till att det är okey att fråga, du behöver inte förklara att det inte är en ifrågasättning.

Precis så menar jag, jag är i behov av filter :)

Mats: Läs min första mening. Det var riktat till att det är okey att fråga, du behöver inte förklara att det inte är en ifrågasättning.

Precis så menar jag, jag är i behov av filter :)

Aha :)
Jag ville inte att min fråga skulle uppfattades så. Ibland får man sig en käftsmäll här på forumet för att saker man skriver ibland feltolkas...

eftersom den är så vidvinklig får man ju bara effekten av pol. på en liten fläck i mitten av bilden. (om man står i samma rikting som man skulle med en mindre vidvinklig)

Ja, så är det nog. Men många gånger har jag använt polfiltret på 24-70:an i 24mm läge och det har fungerat bra. Speciellt i landskapsbilder och skymningsbilder. Då får jag absolut en bra effekt av det.

Edit: I alla fall när man har solen 90° vid sidan om.

24 är heller ingenting mot 14

Nej det är sant. Effekten du nämnde blir förstås större ju vidvinkligare det blir. På den brännvidden jobbar jag nästan aldrig. Men trots allt är 24 mm också väldigt vidvinkligt och jag tycker att resultatet jag får av polfiltret i vissa sammanhang är bättre än utan.

Det händer att jag använder polfilter för annat än just himlar... Påverkar den "extrema" vidvinkeln även dessa effekter? Tänker på fönster och vattenreflektioner tex. Även färgmättnad i skogen osv...

Edit: Kanske bäst att som tidigare i tråden, påpeka att detta INTE är en retorisk fråga, utan en uppriktig sådan...

ANNONS
Götaplatsens Foto