Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
15-tum?
- Trådstartare Lars.L
- Start datum
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Storleksmässigt fungerar det vare riktigt bra eller dåligt.
Själv använder jag en MacBook med 13,3# widescreen.
Jag vet att det är rätt vanligt bland press/nyhets/sportfotgrafer med datorer som har skärmar på 13,3 eller 15 tum.
När jag är ute i fält gör jag bildredigering med den skärmen.
Fungerar förvånansvärt bra.
Dock självklart inte optimalt.
Men, ingen bärbar dator har en skärm som är något vidare bra på färgåtergivning.
Därför jag jag så mycket redigeringsarbete som möjligt på en 22-tummare, som inte bara är större, utan har betydligt bättre färgrymd m.m.
Att jag valde MacBooken beror på att den är liten, lätt och har riktigt bra batteritid på samma gång.
(Jag har i princip alltid med mig den).
/Daniel.
Själv använder jag en MacBook med 13,3# widescreen.
Jag vet att det är rätt vanligt bland press/nyhets/sportfotgrafer med datorer som har skärmar på 13,3 eller 15 tum.
När jag är ute i fält gör jag bildredigering med den skärmen.
Fungerar förvånansvärt bra.
Dock självklart inte optimalt.
Men, ingen bärbar dator har en skärm som är något vidare bra på färgåtergivning.
Därför jag jag så mycket redigeringsarbete som möjligt på en 22-tummare, som inte bara är större, utan har betydligt bättre färgrymd m.m.
Att jag valde MacBooken beror på att den är liten, lätt och har riktigt bra batteritid på samma gång.
(Jag har i princip alltid med mig den).
/Daniel.
Sabud
Aktiv medlem
Skulle tro att de flesta ger dig rådet att använda en separat skärm för just bildbehandling.
Har precis skaffat en laptop med 13,3"skärm med tanke att den primärt skall vara enkel att ta med.
För bildbehandling använder jag en EIZO S2431W.Inte helt idealisk men hygglig med tanke på priset.
För vanligt bildskärmsarbete har jag min gamla 19"CRT ställd på lite lägre upplösning. Skönt med skärmar som är vinkelokänsliga ;-)
Mitt råd blir alltså att strunta i att försöka hitta en laptop med tillräckligt bra skärm för bildbehandling. Det är ju inte bara storleken du måste ta hänsyn till utan även skärmens kvalitet.
Då är det betydligt mer kritiskt att välja en laptop som har lämplig prestanda för bildbehandling (PS CS, etc.)
Har precis skaffat en laptop med 13,3"skärm med tanke att den primärt skall vara enkel att ta med.
För bildbehandling använder jag en EIZO S2431W.Inte helt idealisk men hygglig med tanke på priset.
För vanligt bildskärmsarbete har jag min gamla 19"CRT ställd på lite lägre upplösning. Skönt med skärmar som är vinkelokänsliga ;-)
Mitt råd blir alltså att strunta i att försöka hitta en laptop med tillräckligt bra skärm för bildbehandling. Det är ju inte bara storleken du måste ta hänsyn till utan även skärmens kvalitet.
Då är det betydligt mer kritiskt att välja en laptop som har lämplig prestanda för bildbehandling (PS CS, etc.)
Arclight
Avslutat medlemskap
Lars.L skrev:
Har spanat in en dator för 4000 med 2 gb ram å 120 gb hårdisk men en 15-tums skärm.
och då rekomenderar ni att jag köper en extern skärm till?
vilen prisklass handlar det om??
vad ska man tänka på´, tex storlek å sånna saker?
tack på förhand
En bärbar för 4000 kr eller ?
Vad är det för märke ? Acer ?
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Det anser jag definitivt vara för lite.Lars.L skrev:
kom på en fråga till
räcker det med två gb om till bildbehandling??
Speciellt om du ska köra på en dator med Windows Vista.
Minnen är billiga, och ger stor skillnad i prestanda.
/Daniel.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
När jag bytte bärbar i maj (pga totalkrasch på min gamla) så jämförde jag skärmar på olika bärbara.Arclight skrev:
En bärbar för 4000 kr eller ?
Vad är det för märke ? Acer ?
Eftersom jag vill ha bra skärm, med framför allt bra ljusstyrka och kontrast.
Så kan jag väl säga att de billigaste bärbara allt som oftast inte har bra ljusstyrka på skärmarna alls.
Skärmar som är ljussvaga är verkligen inget vidare att jobba med.
Sedan håller jag med inlägget ovan om att DVI är ett måste.
/Daniel.
Senast ändrad:
ESS
Aktiv medlem
Lars.L skrev:
har en budget på 5500kr. kan nån rekomendera nån bra dator för det priset?
Kollade på komplett igår och hittade ingen för under 6 med DVI.
Testa att ringa dell och fråga efter deras billigaste med det du behöver.
Ubbe 1
Aktiv medlem
Vill inte vara otrevlig.... men varför söker du inte lite själv? Visst det är smidigt att fråga här, men att kolla upp så enkla saker som prisuppgifter, det kan du göra själv. Som Eric skrev: Ring Dell och fråga. Eller ta och sök lite på nätet. Man får vara bekväm, men också bekvämlighet har en gräns...
Senast ändrad: