Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

15-tum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars.L

Aktiv medlem
är i stadiet till att köpa en bärbar dator och funderar på om 15 -tum räcker för bildbehandling??

Storleksmässigt fungerar det vare riktigt bra eller dåligt.

Själv använder jag en MacBook med 13,3# widescreen.

Jag vet att det är rätt vanligt bland press/nyhets/sportfotgrafer med datorer som har skärmar på 13,3 eller 15 tum.

När jag är ute i fält gör jag bildredigering med den skärmen.
Fungerar förvånansvärt bra.
Dock självklart inte optimalt.

Men, ingen bärbar dator har en skärm som är något vidare bra på färgåtergivning.

Därför jag jag så mycket redigeringsarbete som möjligt på en 22-tummare, som inte bara är större, utan har betydligt bättre färgrymd m.m.

Att jag valde MacBooken beror på att den är liten, lätt och har riktigt bra batteritid på samma gång.

(Jag har i princip alltid med mig den).

/Daniel.

Skulle tro att de flesta ger dig rådet att använda en separat skärm för just bildbehandling.

Har precis skaffat en laptop med 13,3"skärm med tanke att den primärt skall vara enkel att ta med.

För bildbehandling använder jag en EIZO S2431W.Inte helt idealisk men hygglig med tanke på priset.

För vanligt bildskärmsarbete har jag min gamla 19"CRT ställd på lite lägre upplösning. Skönt med skärmar som är vinkelokänsliga ;-)

Mitt råd blir alltså att strunta i att försöka hitta en laptop med tillräckligt bra skärm för bildbehandling. Det är ju inte bara storleken du måste ta hänsyn till utan även skärmens kvalitet.

Då är det betydligt mer kritiskt att välja en laptop som har lämplig prestanda för bildbehandling (PS CS, etc.)

Har spanat in en dator för 4000 med 2 gb ram å 120 gb hårdisk men en 15-tums skärm.
och då rekomenderar ni att jag köper en extern skärm till?

vilen prisklass handlar det om??
vad ska man tänka på´, tex storlek å sånna saker?

tack på förhand

Lars.L skrev:
Har spanat in en dator för 4000 med 2 gb ram å 120 gb hårdisk men en 15-tums skärm.
och då rekomenderar ni att jag köper en extern skärm till?

vilen prisklass handlar det om??
vad ska man tänka på´, tex storlek å sånna saker?

tack på förhand

En bärbar för 4000 kr eller ?
Vad är det för märke ? Acer ?

Problemet är att den _antagligen_ inte har DVI. Har den inte det blir det helt värdelöst att försöka stoppa i en bra skärm.

Gå upp en tusenlapp i pris så får du Dual core-processor som är mycket snabbare.

Arclight skrev:
En bärbar för 4000 kr eller ?
Vad är det för märke ? Acer ?
När jag bytte bärbar i maj (pga totalkrasch på min gamla) så jämförde jag skärmar på olika bärbara.

Eftersom jag vill ha bra skärm, med framför allt bra ljusstyrka och kontrast.
Så kan jag väl säga att de billigaste bärbara allt som oftast inte har bra ljusstyrka på skärmarna alls.

Skärmar som är ljussvaga är verkligen inget vidare att jobba med.

Sedan håller jag med inlägget ovan om att DVI är ett måste.

/Daniel.

Senast ändrad:
kollade på komplett och det ska nog inte vara några jätteproblem att få 6500kr att räcka till en 15.4" laptop med Dual core, DVI och 4gb minne (som du får stoppa i själv).

kanske ännu mindre om du letar riktigt ordentligt =)

Daniel Malmberg skrev:
Det anser jag definitivt vara för lite.

2Gb räcker. Kör själv med det i min redigeringsdator (förvisso med xp). Däremot blir det som Daniel beskriver betydligt bättre/snabbare med mer internminne....men räcker gör det, för normalanvändaren.

Lars.L skrev:
har en budget på 5500kr. kan nån rekomendera nån bra dator för det priset?

Kollade på komplett igår och hittade ingen för under 6 med DVI.

Testa att ringa dell och fråga efter deras billigaste med det du behöver.

Vill inte vara otrevlig.... men varför söker du inte lite själv? Visst det är smidigt att fråga här, men att kolla upp så enkla saker som prisuppgifter, det kan du göra själv. Som Eric skrev: Ring Dell och fråga. Eller ta och sök lite på nätet. Man får vara bekväm, men också bekvämlighet har en gräns...

Senast ändrad:
Fick ett reklamblad från Elgiganten i dag.

Fujitsu/Siemens AMILLI2732E01
Skärm: 15,4"
DualCore
4GB
320GB

Pris: 5.490:-

Sannolikt ingen DVI/HDMI

ANNONS
Götaplatsens Foto