Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

15000:- bra pris för en D1x?

Produkter
(logga in för att koppla)

bdajegu

Aktiv medlem
Jag har hittat en Nikon D1x för strax under 15000 pix. Är det någon som har köpt en beg D1x nyligen och/eller kan bedöma huruvida det är ett rimligt pris?
Tacksam för hjälp!
/Jens

bdajegu skrev:
Jag har hittat en Nikon D1x för strax under 15000 pix. Är det någon som har köpt en beg D1x nyligen och/eller kan bedöma huruvida det är ett rimligt pris?
Tacksam för hjälp!
/Jens
Det låter väl ganska anständigt, tycker jag. Är den sliten?

Jaaa, det verkar vara en seriös säljare, har ställt ett antal kontrollfrågor som han har passerat och jag har fått säljarens telenummer.(faan vad naiv jag låter..)

Låter onekligen skumt, 15 lakan för en D1x som dessutom är ny?
Be att få serienumret o kolla med polisen eller dylikt, för en beg D1x brukar ligga mellan 20 o 30 lakan.

Ilkka

Nej det är inte blocket-snubben, annonsen fanns på ebay och kameran i england. Pratade med honom och han jobbar på någon återförsäljarfirma för proffesionella fotoprylar. Jag kan få serienummer i förväg. Alla papper inkl. internationell garanti följer med enl. honom. Kollade hans profil och han har sålt en ansenlig mängd foto/videogrejer och har hög rating av köparna. Så långt verkar allt ok...

OK, finns den i GB kan ju saker o ting vara annorlunda med tanke på priset.
Men tänk på moms och tull tillkommer,om den skickas som vanligt paket eller post.
Ilkka

Jag påstår inte att din säljare är en lurifax, men en ny D1x för 15.000 är faktiskt inte rimligt hur man än vrider och vänder på det.

Var försiktig. Betala inget i förväg. Att du får ett serienummer skickat till dig betyder ingenting förrän du kan verifiera att det är samma nummer på kamerahuset.

Om det nu visar sig att jag bara är en olyckskorp och att allt är rätt och riktigt med försäljningen – grattis till en toppenkamera för ett otroligt bra pris.

Varning

Om det är denna auktion du tittar på skulle jag vara vara väldigt försiktig.
Det finns ett antal "hi-jackade" konton på ebay, och det har varit diskussioner på ett antal listor jag är med i om försök att sno ebay-identiter från ärliga handlare.
Tittar du på denna annons ser du att säljaren har 213 positiva omdömen, och inga negativa. Det låter ju bra, men om man tittar på vad han sålt tidigare så är det biljetter, tallrikar, skyltar och liknande samlarsaker för ett par pund. Plötsligt har han en dyr kamera till ett pris som för bra för att vara sant, dessutom säljer han den bara till köpare han godkänt i förväg! Jag är tämligen övertygad att detta är ett stulet konto.
Jag skulle aldrig skicka pengar i förväg till denna man!
Ang hi-jackade konton så går det till sp att man får ett email, från en skurk som utger sig att vara från ebay, där man bes fylla i lösenord för att "ett fel uppstått i ebays databas och uppgifterna behöver verifieras". Enligt ebay skickar de aldrig ut email om detta. Får man ett sådant mail skall man INTE svara på det, utan vidarebefordra det till ebay.

Själva upprinnelsen till till den här tråden är just att priset i mina ögon är orimligt, -egentligen oavsett om kameran skulle vara beg eller ny. Normalt ligger en beg D1x på ebay gott och väl tiotusen över den här säljarens pris, och även om han kan avyttra lagligt överskott från sitt företag så varför sätta ettså extremt mycket lägre pris än alla andra, -det skulle han knappast behöva göra? Därav min egna skepsis.

Mina tankar med tråden var att utröna huruvida en 'gammal' digital proffsmodell totalt tappar sitt marknadsvärde pga den snabba utvecklingen och att eBay-snubben kanske har rätt i sin prissättning iom att en D2x sannorlikt lurar runt hörnet..

Jag tror inte priset är rätt.
Det jag ville med mitt inlägg var att varna folk som blir lockade av annonsen. Jag mailade till ebay, vi får se om annonsen finns kvar om 2 dagar.

Christer! Stort tack för din information!!!!

Det var inte 'baronvonhallam' som försökte sälja D1x:an men 'min' säljare hade liksom 'baronvonhallam' även en Canon XL1s till salu.... Jag var verkligen nära att bli blåst!

Frågan är hur jag skall gå vidare med detta, -jag har killens telefonnumer och har pratat med honom. Han utger sig för att heta Sam Milton.

Bifogar mailkonversation:

Please call me or e-mail me if you have anymore questions regarding this transaction
My phone number:00491738273136 if you dial from a home phone and +491738273136 if you dial from a cell phone number.
I look forward hearing from you!
Warm Regards,
Sam

[email protected] wrote:

I noticed that your ad were removed from ebay, but the camera is still for sale right?
Can I contact you by phone?
/Jens

Sam Milton <[email protected]>
2003-09-23 14:01

To
[email protected]
cc

Subject
Re: Question for seller -- Item #2952718229

The camera is not stolen!!!
You all papers for it along with the camera!!

[email protected] wrote:

Excuse me for asking, but given the low price one might get the impression that it is stolen. Can you assure that the camera is'nt?
/Jens

Sam Milton <[email protected]>
2003-09-23 12:22

To
[email protected]
cc

Subject
Re: Question for seller -- Item #2952718229

The camera is BRAND NEW!
Shipping is FREE!

[email protected] wrote:
Hello,
Two questions:
Is the Nikon D1x New or used?
What is the shipping cost to sweden?

Best regards
Jens Gustafsson
--------------------

Question from: bdajegu
Title of item: Nikon D1X Digital SLR.With Warranty!!!
Seller: demolition-crew
Starts: Sep-19-03 22:30:02 PDT
Ends: Sep-24-03 22:30:02 PDT
Price: Starts at GBP 1,100.00
To view the item, go to: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2952718229

Jag hoppas du inte betalat något. Vad jag förstår har du inte köpt via Ebay, och i så fall är det väl bara att säga att du inte är intresserad längre?

ANNONS
Götaplatsens Foto