Annons

17-55IS vs 24-70 2,8L

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har för avsikt att köpa in ett nytt objektiv och det står mellan 17-55 2,8 IS och 24-70 2,8L.

Har nu blivit osäker på 17-55 objektivet efter läst recensioner på diverse forum. Det verkar dra till sig mycket damm?

Ni som har objektivet här på Fotosidan, har ni likvärdig erfarenhet? Vilken betydelse har dammet på bildkvaliteten och vad gör man åt det?
Hjälper väl inte att skicka in det och be Canon ta bort det om det kommer tillbaka snabbt igen?
Samtidigt vill man ju inte hålla på att skicka det fram och tillbaka.

Om det stämmer så verkar ju 24-70 vara ett bättre val för bildmässigt är det väl jämnt skägg? Eller?

Mvh
Bosse

24-70 är en normalzoom på en 5d tex, och motsvara ungefär 17-55 på en 20d.

Skulle vilja påstå att de där extra millimetrarna mellan 17 och 24 oftast är mer intressanta än de mellan 55 och 70 på en normalzoom.

17-55 är dessutom skarpare än 24-70 och har IS.

Mvh

David

Hej, och tack för era svar.

Jo, jag vet skillnaden mellan de olika brännvidderna och att IS är toppen :))

Men jag har kollat med mitt 17-85 IS objektiv och det är sällan jag använder brännvidder under 24 mm i mitt fotograferande. För det mesta använder jag mitt 70-200 2,8L (fotar mycket hundsport och hundar i allmänhet) och är "supernöjd" med mitt L-objektiv. Därför är även 24-70 intressant, dels för det är ett L-objektiv men även för det skulle komplettera 70-200 bra.

Men det är inte det som är huvudfrågan. Det jag mest är intresserad över är hur stort dammproblemet är på 17-55 objektivet? Eller är det överreklamerat? Jag blir i alla fall lite konfunderad efter läst recensioner på Fremiranda t ex.

//Bosse

Hej!

Jag har haft mitt 17-55 i 4 månader och är jättenöjd. Otroligt skarpa bilder.

Däremot, har jag har en del dammkorn mellan linserna men som inte har påverkat fotona. Är det som kritiken gäller, eller var menar man att den samlar damm?

Vad gör man med dammet? Ska jag skicka in objektivet till Canon, eftersom dammet upptäcktes strax efter att jag hade fått obj levererat?

ANNONS
Götaplatsens Foto