Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergång från A77 till A6600 med LA-EA5

Produkter
(logga in för att koppla)

Claes_C

Medlem
I och med att A-mount är helt dött och att min A77 är rätt sliten så funderar jag nu hur jag ska göra. Jag är överlag nöjd med min uppsättning av gluggar. En idé är att gå över till A6600 + adapter LA-EA5 (i princip alla mina gluggar för APS-formatet).
Saker som tilltalar mig med A6600 är förbättrad autofocus och framför allt bättre iso prestanda.
Jag tänker mig att en komplettering med en Sony 18-135 alt 18-105 för filmande och vardagsfoto / semester.
Nuvarande uppsättning:
Sony 16-50 2.8
Sigma 50-150 2.8
Sony 35 1.8
Sony 50 1.8
Sigma 105 macro 2.8
Sigma 10-20 4-5.6
Tamron 70-300 4-5.6
Metz 58 blixt

Jag har inte hittat mycket matnyttigt i forumet av andra som gjort samma resa. De flesta verkar gå över till fullformat?
Vad säger ni, är det en vettig väg att gå eller är det bara att bita i det sura äpplet och byta system rakt av?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Två saker att tänka på. Med LA-EA5 och A6600, kolla att du får absolut full nytta av dess prestanda. Jag har inte järnkoll på detta. Om du är nöjd med A77, så kanske en enklare APS-C E-mount räcker? Som jag förstått det erbjuder A6600 mer än A77 så jag tänker att även en lite enklare kamera blir ett kliv upp för mindre pengar. Sedan FF kontra APS-C: Att bara köpa ett hus är ingen större investering. Skulle du på sikt verkligen se behovet av FF kan du ju byta då om du bara skaffar LA-EA5 och behåller gluggarna. Om man själv inte ser direkta behov av FF nu varför lägga ut så mycket pengar på något man inte behöver?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skälet till att du inte hittar så mycket om detta beror på att du är en av de sista som lämar det sjunkande skeppet. Alla som lämnat A-mount har tvingats välja mellan denna väg och att helt köpa nytt från Sony eller någon annan.

Det kan i detta korta perspektivet verka lockande att kunna använda äldre objektiv. Det har ju just i dagarna dryftats bland exv. Canons-användare vad alternativkostnaden egentligen är för att använda adapter och äldre objektiv med de nya R-husen och precis som många Sony-användare redan upptäckt, så är bl.a. bildstabiliseringen en av de funktioner som drabbas genom att en annars femaxlig stabilisering förbyts till en som bara funkar i två ledder (x och y).

I början tappade även AF en del funktioner, men det är parerat till stor del i de nyare husen eller via FW-uppgraderingar.

Jag och Bertil Norberg gjorde en del tester för ett par vintrar sedan hos mig i Vaxholm. Han hade en A99 och kom med en hel drös A-objektiv som vi testade med min A7III och min LA-EA3 adapter. Det är den som funkat bäst då den inte har någon gammal fokusmotor eller fast spegel, men den funkar bara för de objektiv som har inbyggda fokusmotorer och möjligen funkar heller inte de objektiv med gamla SAM-motorer fullt ut heller. Kan dina Sony 1,8:eek:r vara sådana? Dessutom ska du inte vara säker på att vissa tillverkares objektiv funkar överhuvudtaget.

Sonys och Sigmas A-objektiv funkade dock förvånansvärt bra på min då hyfsat nya A7 III men alla hans två eller tre Tamron-objektiv funkaee inte alls bra med följande Eye Focus.

Jag har dock bara kvar ett enda A-objektiv och det är ett tio år gammalt Sigma 150-500mm med inbyggd OS-stabilisering, vilken Sigma numera tagit bort i nyare Sony objektiv. På min A7III var detta objektiv inte helt lyckat då det hade svårt att fokusera i sämre ljus över 400mm. A7III hade också begränsningen att inte kunna blända ner längre än till f11.

Detta har dock blivit dramatiskt mycket bättre nu med de fantastiska förbättringar AF genomgått i nya A7 IV som klarar att fokusera ända ut till 500mm ända ner till f22 i svagt ljus och ändå få följande Eye Focus att funka. Det har alltså blivit väldigt mycket bättre för stillbild. ....MEN gör dig inga illusioner att ett sådant gammalt objektiv kan göra AF i A7 IV full rättvisa och i än mindre utsträckning i en relativt gammal APS-C-modell som A6600. Det kommer funka fint för stillbild men annars är fokusmotorerna ohjälpligt daterade. Detta kommer även så sakteliga de Canon-användare fatta som tror att de kommer bli nöjda genom att fortsätta använda gamla EF med adapter på nya R-hus som R5 eller för den delen nya R3 som väl även den tar 30 bildrr i sekunden precus som A1. Det finns inga billiga genvägar i dessa avseenden.

En annan sak man också ska betänka är att de nyaste Sony-husen mäter AF och exponering 120 ggr per sekund och även där kan de sega fokusmotorerna funka som en stark begränsning ... men är man medveten om allt detta och det är "fine", so "fine". Sony har skött bakåtkompatibiliteten hyfsat genom åren tycker jag men jag skulle skippa de gamla skruvdrivna objektiven om du har några för de är inte värda priset. Jag skulle inte heller lägga några pengar på LAEA5 utan istället gå på 3-an istället. Den är bara ett rör med kontakter på och både billigare och lättare.
 
Senast ändrad:

Herve M

Aktiv medlem
Hej,
Jag har också en A77 (som är en grymkamera) och tänkte också köpa en lite modernare och mindre kamera. Jag hade tänkt köpa en a6600 med det blev en begagnad a6000 i stället. Förutom batteritiden som inte är så bra är a6000 en väldigt bra kamera som räcker långt. Har en Sigma 30 mm, 1.4 på den och är väldigt nöjd.
 

Claes_C

Medlem
Tackar för uttömmande svar!
Anledningen att jag tittar på a6600 + ea5 är just att man kan få ut lite mer av den smarta autofokusen.
De två huvudobjektiven jag har ju trots allt SSM / HSM. Sedan räknar jag inte med att det ska gå magiskt snabb med mina linser som har SAM eller skruv.

Insåg dock precis att det faktiskt inte går att få tag på någon 6x00 kamera. Allt är restnoterat pga pandemin. Hittade följande på dpreview: https://www.dpreview.com/news/9058168882/sony-no-longer-taking-orders-for-a7c-a6600-confirms-a7-ii-and-a6100-have-reached-end-of-life
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag vill påminna om att det är enbart ifall man tänker behålla A objektiven som man är låst till Sony. Förespråkar man behov av att ändå byta objektiv kan man passa på att göra en helhetsöversyn.

Detta sagt så har ju TS en del vettiga objektiv som har mycket kvar att ge så synd att göra sig med dem.
 
ANNONS