Annons

Photoshop beskärningsverktyget

Produkter
(logga in för att koppla)

perhel

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ställa in beskärningsverktyget i PS så att det motsvarar en 2X teleconverter och spara det. Alltså bara komma närmare. Är medveten om att upplösningen då minskar men då har jag redan skalat upp bildens dubbelt. Finns det någon geni har som kan beskriva hur man går till väga, tack på förhand :)
 
Hej. Jag har gjort såhär.
I Fönstermenyn, välj Funktionsmakron.
I fönstret har du ikoner i nederkant, välj Skapa nytt funktionsmakro
Ge det något namn
Nu kan du beskära bilden i önskad storlek. OBS, om du har fler kameror med olika antal pixlar får du skapa ytterligare makro.
Stoppa inspelningen och tilldela snabbkommando
Klart.
 
Hej.
Om du vill få till en 2xsimulering får du först tänka hur mycket interpolering du behöver göra. Du gör inställningen i storlek på bild. Beskär sedan till baka till ursprungstorleken. Att enbart beskära blir en digital zoom med kvalitetsförlust. Och precis som frwe skriver göra ett makro. (Med min egen reservation för att senare versioner av PS gör interpoleringen automatiskt i beskärningen De kan ju så mycket nuförtiden.)
 
Ursäkta om jag lånar tråden en skvätt.
Jag är färgblind och har svårt att se rutmönstret som dyker upp när jag skall räta upp en bild i ACR.
Går det att ändra tjocklek och färg på mönstret?
 
Ursäkta om jag lånar tråden en skvätt.
Jag är färgblind och har svårt att se rutmönstret som dyker upp när jag skall räta upp en bild i ACR.
Går det att ändra tjocklek och färg på mönstret?
Vad jag kan se går det inte, men kanske i den nyaste versionerna.
 
ANNONS