Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ska köpa ny dator har Windows 10 som upphör oktober 2025.
- Trådstartare weru
- Start datum
hampusm
Aktiv medlem
Båda funkar. Jag hade valt Acern, men båda kommer funka fint.Jag vill helst ha en Windows, har haft Windows i 20 år. Har några förslag på stationär dator HP Omen 25L i7- Acer Predator 3000.
lru
Medlem
Om du inte störs av långa svarstider så kan du testa om du inte kan tvinga in Windows 11 i din gamla dator. Jag gjorde det i min tio år gamla HP- dator enligt denna instruktion. https://www.pcforalla.se/article/2600293/radda-din-windows-10-dator-tips.htmljag har en Acer Predator G 3610 i5 - 2320 fungerar perfekt, långa svarstider när man jobbar i LRC / PS datorn är 12 år gammal.
Jag har därefter aldrig testat den med PS men hustrun använder den för enklare videoredigering och vanlig surfning etc. och då fungerar den perfekt. Bara genom att man "blåser" datorn vid Windows 11 installationen så blev min gamla dator avsevärt piggare än tidigare. Men för att få kortare svarstider i PS krävs det mer och snabbare internminne, snabbare diskar och grafikkort med mer minne.
Falumas
Aktiv medlem
Jag vill helst ha en Windows, har haft Windows i 20 år. Har några förslag på stationär dator HP Omen 25L i7- Acer Predator 3000.
Bägge verkar bra, se bara till att dom två första siffrorna efter i7 är minst 12.
Dvs i7-12xxx och att ett F inte är med. 13 eller 14 är bättre, men 11 eller lägre kommer göra den långsammare för videoredigering vilket även F-varianterna gör.
Intels GPU som man får med i processorn om det inte är ett F med i betäckningen är duktig på h.265, bättre än dom flesta nVidia-kort.
Jag kör Davinci Resolve Studio och där kan man ställa in att Intel GPUn skall ta hand om h.265 och nVidia-kortet resten.
weru
Aktiv medlem
Här en som jag har kollat på. HP Omen 25L i 7 14F/16/ 1000/ 4060TI 14500. Mannen i Butiken loggade in på Adobe Cloud PS LRC. Den här datorn skulle funka bra i Lightroom Classic / Photoshop. Jag skulle även köpa en Acer Predator orion 3000 P03-655 GeForce RTX 4070 Super core i5- 14400 F, 16GB RAM, 1TB SSD Windows Home. 16400kr Det som Falumas skrev om F et. Tittar man på olika märken som finns är F et med på alla. Tack alla som har kommit med förslag.
Falumas
Aktiv medlem
F processorerna är vanliga i färdigsystem då det sparar några få kronor. Oturligt för folk som videoredigerar. F är att processorn inte har någon inbyggd GPU.
GPUn som är i min i9-12900k är snabbare på vissa saker än vad mitt rtx3060ti är, t.ex. h.265 dekodning.
Rtx 40-serien är dock bättre och rtx 50-serien skall vara lika bra eller bättre än Intel på h.265.
Gratisversionen av Davinci Resolve stödjer inte heller att du använder dubbla grafikkort och på allt annat än just h.265 är rtx-korten mycket bättre.
GPUn som är i min i9-12900k är snabbare på vissa saker än vad mitt rtx3060ti är, t.ex. h.265 dekodning.
Rtx 40-serien är dock bättre och rtx 50-serien skall vara lika bra eller bättre än Intel på h.265.
Gratisversionen av Davinci Resolve stödjer inte heller att du använder dubbla grafikkort och på allt annat än just h.265 är rtx-korten mycket bättre.
PerK
Aktiv medlem
Köpte för ett par år sedan en HP Studio på deras "surplussida". Hade klart för mig vilka prestanda jag behövde. Fick leta och söka en del på prisjakt m.m. och till slut hittade jag rätt.
Den funkar utmärkt! Inga problem hantera 60 och 33 mpix filer i LR, PS, Topaz Photo AI.
Kollade på INET att själv bygga på deras erbjudande: Det blev väldigt mycket dyrare så inget för mig.
När jag läser köpråd man får här är det ofta overkill i kvadrat..
Den funkar utmärkt! Inga problem hantera 60 och 33 mpix filer i LR, PS, Topaz Photo AI.
Kollade på INET att själv bygga på deras erbjudande: Det blev väldigt mycket dyrare så inget för mig.
När jag läser köpråd man får här är det ofta overkill i kvadrat..
Falumas
Aktiv medlem
Men om man nu får overkill i kvadrat för 24kr extra, vilket är prisskillnaden på en i7-14700k och en i7-14700kf, kan inte dom 24kronorna då vara värt det?
Det är dessutom alltid bra att ta i lite extra när man köper ny, för om 3år är dagens overkill i kvadrat det som programmerarna antar att folk har.
Det är dessutom alltid bra att ta i lite extra när man köper ny, för om 3år är dagens overkill i kvadrat det som programmerarna antar att folk har.
Senast ändrad:
VargenW
Aktiv medlem
Om Inet bygger datorn lär det bli svårt att komma ner i 15 000. De gör bra jobb, men det är inte billigt.
Du kan ju prata med Inet och/eller webhallen om att de bygger en dator efter dina behov.
Micke_O
Aktiv medlem
Samtidigt får du bättre komponenter än skräpet som sitter i märkesdatorerna.Om Inet bygger datorn lär det bli svårt att komma ner i 15 000. De gör bra jobb, men det är inte billigt.
Tomas Lundgren
Aktiv medlem
Jag skulle nog rekommendera samma.Om man bygger på Inet/Webhallen (eller bygger själv som är ganska roligt) så kan man ju snåla på vissa komponenter och satsa på andra. Den stora finessen är att det är mycket enklare att uppgradera genom att t.ex. byta grafik-kort när det behövs.
Många av märkesdatorerna har underliga lösningar för kylning samt egna standarder för komponenter som moderkort och nätaggregat.
Köper du ett bygge från Inet eller komplett får du standardgrejer vilket kommer vara väldigt trevligt den dag du vill uppgraderas en komponent.