Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

18x24 från 20x30

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Jag vill ha en bild som är 18x24 cm från en bildfil och närmaste storlek man kan beställa är 20x30 cm. Hur gör jag för att senare kapa bilden till 18x24 utan att kapa huvuden på personerna som är på bilden? (Om jag beställer en 20x30 kopia från orginalfilen och skär sedan bort 6 cm på höjden och två på bredden så kapar jag fötter och huvuden på paret)

Jag har inget rakt svar som jag vet funkar, men det här skulle jag testa om jag var i din situation:

Leta upp ett fotolabb som inte klipper bort vita ramar runt bilden (om detta finns vet jag inte, men det BORDE göra det). Sedan lägger du till lika mycket vita runt om bilden så att förhållandet stämmer med 20x30. En vit bård runt orginalet helt enkelt. När bilden sedan kommer på posten så klipper du bort de överflödiga centimetrarna och vips så har du en 18x24 bild.
Alternativt så fyller du ut den vita bården med någon annan bild eller nåt flashigt mönster för att minska risken att labbet klipper bort det. :)

Lägg till en ram som är 3 cm över och under, och 1 cm på varje sida.

Mvh Jörgen

Hann nästan ;-) men Edvin var lite snabbare.

Detta bör fungera i de flesta bildredigeringsprogram.

Börja med att göra bilden till rätt dimensioner dvs 180x240mm.
Därefter gör du själva bakgrundsytan (inte själva bilden) större genom att ange formatet 200x300mm.

Vips så har du en 18x24 på en 20x30 och allt är frid och fröjd.

Och för att vara riktigt säker så kan du ju kolla med labbet vad det är för mått (på mm, när) som gäller.

Hmmm... Problemet är väl mer att bilden inta kan bli 18x24 utan att klippa av huvud och armar..

Eftersom 18x24 inte alls har samma sidförhållande som 20x30 så blir det svårt.. Mer luft vid fotograferingsögonblicket hade ju hjälpt.. Men det är ju lite sent nu..

Du kan ju (även om det är lite pilligt) lägga till bildyta på sidorna, så att du använder hela höjden, eftersom det är sidorna som begränsar höjden i ditt fall.

I ditt fall behöver du således lägga till 2,5 cm på bredden. Detta kan man göra genom att kopiera ut smala remsor (typ 1cm) från kanterna, utöka arbetsytan och sedan klistra in remsan och meckla ihop den så att det inte syns.

Jeppe skrev:
Nu blir jag osäker här... Vilket sidförhållande har orginalbilden/filen ??
Den har 2 till 3 (Canon EOS 10D) Det finns gott om luft vid sidorna men inte så mycket i höjdledd.

Har själv varit inne på att lägga på en bredram men hur gör man det i Photoshop?

Ja.. då gissade jag rätt.. du vill göra en 1:1.33 bild av en 1:1.50 bild..

Naturligtvis får du en massa luft på två av sidorna eftersom sidförhållandet är olika.

Du kan meckla med ramar hur du vill i PS.. men du kan ändå inte klippa ut ett sådant sidförhållande ur en 2:3 bild..

Du vill ha HELA höjden.. och höjden skall vara 24 cm..

Eftersom vi VET att orginalbilden har ett sidförhållande på 2:3, så blir andra sidan:

24 / 3 * 2 = 16 cm

Således blir bredden bara 16 cm.

Men nu vill du ju ha 18 cm bredd.. Således måste du "uppfinna" 2 cm bild på bredden. Först då har du ändrat sidförhållandet från dina 2:3 till bildens 1:1.33 (2:2.66).

Börja med att utöka arbetsytan (Canvas size) med 2 cm på bredden (utgår från att bilden är i höjdformat). Sedan får du klippa ut 1 cm remsor från sidorna och klistra in. Sedan får man mecklöa med klonstämpel och plåster för att få det att se naturligt ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto