Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2,8 vs 4,0

Produkter
(logga in för att koppla)

MegaMike

Aktiv medlem
Satt just och funderade på detta och undrar om någon provat i praktiken.

Förutsättningar:
Låt säga att vi har två stativ med en 5DmkII på varje och på ena huset sätter vi 70-200 4.0 IS och på det andra 70-200 2.8 II IS. Vi ställer in bländare 8.0 på båda och tar en bild.

Fråga:
Kommer skärpedjupet att vara detsamma på bägge bilderna?

Jag sålde mitt 4.0 IS i ett rus av iver från att ha fått hem 2.8 II men det kanske finns någon här som har lite kloka tankar eller som faktiskt har testat detta? Tycker själv att riktigt snabba ögonblicksbilder blir något sämre med 2.8:an än med 4.0:an. Synpunkter och funderingar?

Mvh
Micke

Samma bländare ger samma skärpedjup. Att det ena objektivet GÅR att öppna mer än det andra spelar ingen roll på f/8.

När du jämför ögonblicksbilderna, har du då provat med samma förhållanden, samma ljus, samma motiv etc?
Annars blir det inte lätt att jämföra, det kan vara tillfälligheter eller skillnader i förutsättningar som gör att du känner att det ena är bättre än det andra. Du får kanske ge det lite mer tid i sådana fall.

När du jämför ögonblicksbilderna, har du då provat med samma förhållanden, samma ljus, samma motiv etc?
Annars blir det inte lätt att jämföra, det kan vara tillfälligheter eller skillnader i förutsättningar som gör att du känner att det ena är bättre än det andra. Du får kanske ge det lite mer tid i sådana fall.

Inte bara motivet utan inställningarna på kameran. Olika brännvidder ger ju olika skärpedjup med samma bländare.

/Stefan

Olika brännvidder ger ju olika skärpedjup med samma bländare.

Inte riktigt rätt.

Du har rätt i att det finns lite olika variabler som gör det svårt att avgöra skillnaderna.

Med alla brännvidder ger i stort sett samma skärpedjup med samma utsnitt och samma bländare. Men zoomar vi in och behåller samma avstånd förändras utsnittet och därmed skärpedjupet.

Jag håller med ovanstående om att det inte ska vara några egentliga skillnader mellan objektiven vid bländare 8.

Inte riktigt rätt.

Du har rätt i att det finns lite olika variabler som gör det svårt att avgöra skillnaderna.

Med alla brännvidder ger i stort sett samma skärpedjup med samma utsnitt och samma bländare. Men zoomar vi in och behåller samma avstånd förändras utsnittet och därmed skärpedjupet.

Jag håller med ovanstående om att det inte ska vara några egentliga skillnader mellan objektiven vid bländare 8.

Nu menar jag inte att få samma bild med olika brännvidd utan att man står på samma plats med olika brännvidder. Dvs olika utsnitt.

50mm bränvidd till objekt på 4 m får samma DoF som 100mm med 8 m avstånd (för att få liknande utsnitt)

Men olika DoF uppnås om man riktar kameran mot samma objekt med olika brännvidder men står still. DoF blir snävare, men man får även ett helt annat utsnitt.

/Stefan

50mm bränvidd till objekt på 4 m får samma DoF som 100mm med 8 m avstånd (för att få liknande utsnitt)

Men olika DoF uppnås om man riktar kameran mot samma objekt med olika brännvidder men står still. DoF blir snävare, men man får även ett helt annat utsnitt.

/Stefan

Det var väl det jag skrev.

Nåväl, kärnan i det här fallet är att det finns många variabler som kan ge lite olika stuk på bilderna vid olika fototillfällen - och skillnaden i ljusstyrka påverkar bara i några få fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto