Annons

2 frågor Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

bforsmark

Avslutat medlemskap
Jag lyckas inte få in mina .orf (olympus raw format) filer i lightroom.
Direkt från kameran kan jag se miniatyrer i importfönstret men de går inte importera. "Some import operations was not performed" står det, både när jag försöker importera från kameran via lightroom eller när jag försöker importera bilder från hårddisken.
Det ska väl inte krävas någon raw-instick för lightroom?

Sen direkt en fråga om bildspelsfunktionen; Finns det något sätt att göra andra övergångar än "slides" och "fades", t.ex. zoomningar etc.? (ska ha ett bildspel klart inom några dagar)

Jag använder Lightroom 1.1 på macbook pro. Bilderna är från olympus e-520.

Tacksam för hjälp!

Vilken version som krävs för att stödja E520 går att hitta på Adobes hemsida...

Men med ganska stor säkerhet kan jag säga att du måste ha LR2 för att kunna öppna bilderna. Adobe slutade uppdatera LR1 för en bra stund sedan.

Alternativet är ju att använda ett externt program och konvertera filerna till .dng (Digital Negative) http://sv.wikipedia.org/wiki/DNG

Jag tror Adobe har en extern gratis dng-konverterare.

Edit: Men självklart rekommenderar även jag en uppgradering. Det har hänt otroligt mycket i Lightroom sen 1.1, den är nästan att betrakta som en beta jämfört med nyaste versionen ;)

Om du inte vill av kostnadskäl uppgradera så bör du åtminstone ta version 1.4 som är den senaste i 1.x spåret. Otrologt mycket har hänt i denna version sedan 1.1 versionen.

Har inte sett lightroom 2 och ska försöka undvika det. Lightroom 1(.4) är toksnyggt och riktigt praktiskt, med undantag för mina .orf filer då men jag kan lika gärna konvertera dem när jag ändå lägger in dem!

Det verkar som att jag får leta upp en vettigt bildspelsprogram för det behovet, mitt lightroom verkar rätt begränsat på den fronten.

Tack för era bra och snabba svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto