Annons

20 papp - pengarna brinner i fickan.

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag har fått 20 000. De ligger och brinner i fickan.

Antingen köper jag ett Elinchrome studioblixtpaket FX 400 + eventuellt nåt annat.

Eller så köper jag: 24-70/2.8 L + en blixt 580 EX

Eller: 17-40/ 4 L + en 100/2.8 macro + en blixt 580 EX

Eller: 16-35/2.8 L + en blixt 580 EX

Sedan tidigare har jag en 20D, 70-20/2.8 L IS USM + en 50/1.8

Vad jag i framtiden ska fota, vet jag inte riktigt eftersom jag är nybörjare och vill prova på lite allt möjligt. Hittills har jag mest plåtat porträtt.

Lite töntigt inlägg det här, men det är ju ett materialistiskt forum som jag skriver i så jag postar det nog ändå.

Vad skulle ni tjacka?

Ett bra stativ (kolfiber!) och en 17-40 kanske?

Ett FX-paket + ljusmätare är inte heller dumt. Det är precis vad jag har budgeterat för första halvåret iaf, så jag är ju inte helt opartisk i frågan =o) Kul grejjer om du plåtar mycket porträtt.

j3n5 skrev:
Vet ju inte var du har för prylar innan..??
...och så läser vi inlägget en gång till:
Fredrik skrev:
Sedan tidigare har jag en 20D, 70-20/2.8 L IS USM + en 50/1.8
;o)

Mitt inlägg i debatten är att jag primärt håller med Thomas: vänta med stora investeringar till dess att du vet vad du saknar. Att bränna iväg pengar på gissningar för att de bränner i fickan kan bli dyrt. Om du nu måste köpa något så skulle jag utifrån din tidigare utrustning ha satsat på 17-40/4 L, 100/2.8 macro och 580 EX, alternativt ett bra stativ.

Ett 17-40/4L och ett 24-70/2.8L.. Lätt..

Använder du mycket blixt?

I så fall kan du klämma in en 580EX för 21000:- om du beställer från B&H. Cyberphoto kan nog göra ett paketpris, men knappast så billigt kanske, sen finns det iofs andra fördelar med att handla lokalt. Men de två guldklimparna får du in för strax över 20.. Vill du minska lite på utgifterna väljer du Tamrons Di 28-75/2.8 XR istället. Då får du en slant över.

Sen jag köpte mitt EF 28-70/2.8L så har det blivit min "standardglugg", när jag hade min 10D, så var det 17-40 som satt på mesta tiden.

Resa till ett bra ställe.

Ska du nödtvunget ha teknikråd så...
Canon EF-S 10-22
Tamron 28-75/2.8
Gitzo G1227 Kolfiber
Manfrotto Kulled 468MGRC2

Det borde landa runt 20 lax någonstans.

Grattis ;)
Du har ju redan nu bra grejor som räcker för en hel del kul fotografering.
Jag skulle satsa på en resa till t ex New York, ha kul och fotografera en vecka. Då kan du samtidigt passa på och handla lite grejor där, eftersom dollarn är billig och priserna lägre. Du får mycket mer för pengarna. Kolla lite priser på B&H och räkna lite, så ser du att en sån resa blir rätt så bra "subventionerad".

/Hans

FredrikArvidsson skrev:
Jag har fått 20 000. De ligger och brinner i fickan.....

......Sedan tidigare har jag en 20D, 70-20/2.8 L IS USM + en 50/1.8

........Vad skulle ni tjacka?
Jag skulle inte köpt något alls förrän jag känt efter vad jag behövde och ville fota. Kanske en bättre vidvinkel eller macro skulle komma till nytta, men jag skulle ändå inte handlat förrän jag insett att jag verkligen behövde det..
(säger jag fast jag nyss spontanköpte ett hemmabiopaket med nya tv:n, fast i butiken insåg jag att jag "behövde" det med, kanske börjar jag t o m se på TV nu när jag har mindre pengar till ny fotoutrustning;))

Fast det skadar aldrig att sitta lite på pengarna när man är osäker. Det var det jag menade. Då finns de ju kvar när du hunnit tänkt ut vad du behöver bäst. Hoppet mellan blixtar och optik är ju rätt stort..

Senast ändrad:
Tack för svaren.
Jag gör nog så här: Jag såg i tidningen idag att man kan flyga till New York och övernatta 2 nätter på hotell för drygt 3000 spänn. Det gör jag nog och så går jag till B&H och handlar. Har aldrig varit i Amerika, så det kan bli kul.

Köööp grejjor för 17!!... Studioblixtar och objektiv är väl närmast att betrakta som rena investeringar. Du har ju riktigt bra prylar innan.
En New-Yorkfotoresa med shopping på B&H vore heller ingen dum ide...alls. Gör den i vår isåfall när det blivit lite skönare väder.

Klokt Fredrik. Klokt! Du kommer inte att ångra dej. De enda resor jag ångrar är alla de som jag inte har gjort... åker hellre jorden runt o plåtar med en enkel kompakt än står på bakgården o plåtar med en 1DS...

FredrikArvidsson skrev:
Tack för svaren.
Jag gör nog så här: Jag såg i tidningen idag att man kan flyga till New York och övernatta 2 nätter på hotell för drygt 3000 spänn. Det gör jag nog och så går jag till B&H och handlar. Har aldrig varit i Amerika, så det kan bli kul.

Wow, vilken grej! Du måste göra en online-dagbok med bilder från det här, det kan bli riktigt bra. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto