Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D eller 30D som andrakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Har idag en 20D (som jag är väldigt nöjd med) och skulle behöva ytterligare en kamera för fotouppdrag.

Bra som backup om en skulle gå sönder under själva uppdraget, och även för att slippa byta objektiv tex i en dåligt upplyst kyrka då man måste använda fast ljusstark optik.

Har förut även haft en 350D, men gillade inte handhavandet, och lite meck att växla snabbt mellan dom just pga ovanstående.

Så, frågan är, ska man köpa en beg. 20D eller en ny 30D (5D ligger tyvärr utanför budget..)?

En beg 20D får man för runt 7000:-, med den klara fördelen att då ha två identiska kameror.

En ny 30D, 11.500:- (-moms), en väldigt lik kamera handhavandemässigt, men ny, större skärm mm.

Vad skulle ni valt, och varför?

Om du frågar mig så är inte valet så svårt. Jag använder dagligen både 20D och 30D, de få fördelarna som 30D har väger inte upp för sitt pris.

Är väl i det stora bara spotmätning och en större display som är dom märkbara uppdateringarna. Så är du inte i något stort behov av spotmätning och har klarat dig utan det med din 20D så finns det absolut ingen anledning att lägga ut ca 4000kr extra. Det kan du köpa något roligare för då, ett objektiv eller kanske ett batterigrepp?

Har nu fått hyfsat pris på både 20D och 30D från affärer i Stockholm/Nyköping.

Behöver som sagt en 2:a kamera till min befintliga 20D.

Skulle ni ta en ny 30D för 9895:- eller en ny 20D för 9000:-

Skiljer ju bara 900:-, så vad tror ni?

Tack för svar.
Då får det nog bli en 30D iallafall. Spotmätning och större skärm är nog värt 900:-

När (om) man säljer den begagnad någon gång i framtiden får man säkert ut mer för en begagnad 30D än en 20D också.

Någon som vet hur länge slutaren ska hålla på 20D resp. 30D?

StaffanW skrev:
Har nu fått hyfsat pris på både 20D och 30D från affärer i Stockholm/Nyköping.

Behöver som sagt en 2:a kamera till min befintliga 20D.

Skulle ni ta en ny 30D för 9895:- eller en ny 20D för 9000:-

Skiljer ju bara 900:-, så vad tror ni?

Med de priserna skulle det bli 30D, inte för skärmens/spotmätningens skull utan den krassa verklighet att 30D skulle på sikt kunna hålla ett högre andrahandsvärde. Skulle prisdiffen varit avsevärt större skulle det blivit 20D,
men den dagen kommer kanske då 5D fallit ytterligare i pris och du vill ha en sådan istället. Och då tror jag att man får lite mer för en 30D när man säljer den.

Sorry, Staffan. Du hann tydligen svara själv under tiden jag satt o skrev inlägget. Du kom fram till samma sak: Antagligen högre andrahandsvärde på 30D

Mvh/LA

Photocon skrev:
Med de priserna skulle det bli 30D, inte för skärmens/spotmätningens skull utan den krassa verklighet att 30D skulle på sikt kunna hålla ett högre andrahandsvärde. Skulle prisdiffen varit avsevärt större skulle det blivit 20D,
men den dagen kommer kanske då 5D fallit ytterligare i pris och du vill ha en sådan istället. Och då tror jag att man får lite mer för en 30D när man säljer den.

Jo, för det är ju också en 5D jag egentligen vill ha, men den ligger långt över budget just nu.

Har jämfört, och det blir nästan identiska bilder från en nedskalad bild från 5D och ISO 1600 som från en 20D/30D på 800. Ett bländarsteg i kyrkan kan göra mycket...

Ytterligare en fördel med 30D: Den har ungefär dubbelt så stor buffert vid serietagning med RAW. 11 bilder jämfört med "bara" 6 hos 20D (dvs med 20D kan du "bara" dra på med full fart 5bps i ca 1 sekund :-O) Har också hört att slutaren på 30D är "klassad" för 100.000 exponeringar jämfört med 50.000 hos 20D.

mvh / Matti

matti skrev:
Ytterligare en fördel med 30D: Den har ungefär dubbelt så stor buffert vid serietagning med RAW. 11 bilder jämfört med "bara" 6 hos 20D (dvs med 20D kan du "bara" dra på med full fart 5bps i ca 1 sekund :-O) Har också hört att slutaren på 30D är "klassad" för 100.000 exponeringar jämfört med 50.000 hos 20D.

mvh / Matti

Jo, fördelar med snabbhet o buffert för de som verkligen behöver den. Men oavsett vad man klassar slutaren för så finns i min bekantskapskrets en som äger en Nikon D2H vars slutare la av vid 27464 exponeringar samt en ägare till en 20D som plåtar natur med supertelen (över 500mm) i ur och skur. Den har på 2 år gått nästan 70.000 exponeringar.
Så jag tar det där med slutarklassning med en nypa salt.
Annars är ju rawbufferten mycket värd och med de priser "tråddragaren" fått fram är det ju självklart att valet faller på en 30D

Leifer skrev:
Har du räknat in att det är cashback på 30D, tror den ligger på 1400:-?

Jodå, har räknat med dom 1400:- (priset hos Zebramedia ger inkl rabatten ett pris på 9895:).

Och visst är det så Lennart, att man alltid får ta tillverkarens ord om livslängd på slutaren med en nypa salt.
Köpte en filmprojektor för några år sedan där tillverkaren gick ut med att lampan skulle hålla 4000 timmar. Några månader senare gick den sönder, bara efter 320 timmars tittande. Ny lampa gick på 5000:-....

Pratade med tillverkaren, och dom sa då att lampans livslängd i SNITT var 4000 timmar. Enligt dom kunde lampan gå sönder efter 10.000 timmar, eller efter 1 timme.... Och ingen garanti gällde på lampan..

Nog om detta..
Matti, du har också helt rätt om bufferten. Inte helt oväsentligt (har slagit i taket några gånger med min 20D och missat bilder).

StaffanW skrev:
Jodå, har räknat med dom 1400:- (priset hos Zebramedia ger inkl rabatten ett pris på 9895:).

Tar upp den här tråden igen för jag kikar på just samma som du tydligen köpt Staffan. Några frågor:
- köpte du från Zebramedia?
- cashbacken gäller?
- är det någon skillnad på manual, garanti etc på deras kameror jänfört med t ex Cyberphoto?

mejlade dem häromdan men har inte fått nått svar...

/ L

lusidor skrev:
Tar upp den här tråden igen för jag kikar på just samma som du tydligen köpt Staffan. Några frågor:
- köpte du från Zebramedia?
- cashbacken gäller?
- är det någon skillnad på manual, garanti etc på deras kameror jänfört med t ex Cyberphoto?

mejlade dem häromdan men har inte fått nått svar...
/ L
Jag har inte slagit till än. Har fått möjlighet att låna en 20D som andrakamera när jag är i behov, så jag avvaktar till mässan i mars då jag tror/hoppas att en uppföljare kommer. Annars hade det blivit en 30D.
- Så jag köpte inte från Zebramedia.
- Cashbacken ska gälla, dom verkar dessutom sänkt priset med någon hundralapp, så med cashback får man den från Zebramedia för 9639:- + frakt
- Ingen skillnad i garanti, samma menyer mm, MEN med all säkerhet engelsk manual (köpte blixt därifrån, och där var det engelsk manual).

Kan man leva med engelsk manual är Zebra bra, trevliga och snabba leveranser. Kan ju ha i bakhuvudet att det gissningsvis är lättare att i någon avlägsen framtid sälja en 30D med svensk manual än en engelsk.

Leifer skrev:
Har du räknat in att det är cashback på 30D, tror den ligger på 1400:-?

Jag blir knäpp på cashback principen, i köpet när jag slog till på en 30D följde det med ett cashback häfte men den sa inte ett smack om att huset skulle få det. Det fanns diverse om linser men inte huset...

Så vad gäller, har jag 1400 att hämta in på ett häfte? När jag surfade på Canons sida via en länk som getts härifrån forumen så var det ännu en gång så att jag inte såg något om 30D huset. Jag kunde få liiiite tillbaka på min 580EX men det var allt.

Kan någon som faktiskt fått detta genomfört förklara hur man går tillväga med kontakt och allt? :)

Tacksamt,
Lars

http://canonextrapromotion.onlinerebates.com/terms.aspx

Lens and Accessory Cash Back Offers:
Cash Back Amount EF 300mm 4L IS USM (€150)
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (€150)
10 x 42L IS WP (€150)
EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (€100)
EF 17-40mm f/4LUSM (€100)
EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM (€100)
18x50 IS All Weather (€100)
EF-S 60mm f/2.8 Macro USM (€50)
Speedlite 580EX (€50)
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (€50)
MR-14EX (€50) 10x30 IS (€50)
Extender EF 1.4x II (€50)
Extender EF 2x II (€50)

Det är alles, korrekt?

Tack Lars!

Jesper, jag har sökt och läst. Se min andra post med hänvisningar till Canons sida, det var resultatet efter att ha läst alla de andra tråderna om cashback. Kan ju ha missat något i mängden...:p

Tack ändå Jesper, du verkar ju aldrig sova, får ju svar från dig dygnet runt verkar det som ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto