Annons

20D Mörka fläckar,kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Norberg

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som får en del mörka fläckar på bilderna när man har varit ute ett tag i minusgrader och fotograferat?Fläckarna försvinner när kameran har varit inne i rumstemperatur en stund.

japp

Det hände mig så sent som idag. Vet dock inte om mina fäckar beror på damm eller kyla. De syns bara mot jämna bakgrunder som blå himmel o dyl.

?

Är det som fläcken i överdelen av bilden till vänster om mitten? I så fall liknar de mina fläckar.

Du har damm på sensorn:( Mina bilder i kraftigt ljus och helst mot himmel ser åxå ut så hära just nu. Måste själv dammrengöra när jag får tid:) Detta syns inte på mina bilder tagna inomhus.

Inga stora bekymmer det är bara att rengöra på rätt sätt..det finns bra trådar om detta hära på FS!

/ Ken1

Nu har kameran varit innomhus i ca 1 timme.Inte en fläck synlig.Bilden tagen från min balkong.

Bilagor

• micke-mail.jpg
    micke-mail.jpg
    23.3 KB · Visningar: 661
Verkar underligt att dammet skulle försvinna om kmeran tas in. Jag håller på att det är kondens, eventuellt i kombination med damm eller sandkorn. På en kall yta kondenseras vattenånga och vatten droppen som då bildas kan säkerligen frysa fast sig själv och med ett dammkorn. När kameran kommer in ii rumstemperatur förångas vattenet igen och fläcken försvinner och det eventulla skräpet lossar.

Tjena
Vadå ! tål inte en så dyr kamera lite kyla några timmar, man blir lite tveksam till en digital systemkamera, eller vad tycker ni som har en digitalkamera redan ?

Mvh
Naturfotograf som trivs i kylan med kameran

Har du samma bländarvärde på inom och utomhusbilderna? Vid f/22 syns väl dammkorn bättre än vid f/1.8? Har jag för mig....

RolandM skrev:
Verkar underligt att dammet skulle försvinna om kmeran tas in. Jag håller på att det är kondens, eventuellt i kombination med damm eller sandkorn. På en kall yta kondenseras vattenånga och vatten droppen som då bildas kan säkerligen frysa fast sig själv och med ett dammkorn. När kameran kommer in ii rumstemperatur förångas vattenet igen och fläcken försvinner och det eventulla skräpet lossar.

Vattenånga kondenseras som du säger på den kalla ytan. När man tar ut den varma kameran i kylan så bildas det alltså ingen kondens, då kameran är den varma ytan. Däremot när man kommer in så bildas det lätt kondens, som bör undvikas då det kan skada elektroniken.

Är du säker på att du använt samma bländare utomhus som inomhus? Damm syns bäst vid liten bländare (högt bländartal)...

qvirre skrev:
Vattenånga kondenseras som du säger på den kalla ytan. När man tar ut den varma kameran i kylan så bildas det alltså ingen kondens, då kameran är den varma ytan. Däremot när man kommer in så bildas det lätt kondens, som bör undvikas då det kan skada elektroniken.

Är du säker på att du använt samma bländare utomhus som inomhus? Damm syns bäst vid liten bländare (högt bländartal)...

Luften i kamerahuset som håller högre fuktighet från tidigare vistelse i innemiljön kan teoretiskt kondensera när delarna i kameran kallnar utomhus.

Båda bilderna som jag har lagt upp är tagna utomhus.Men jag kollade det där som Martin skrev om med bländarvärde.Den första är tagen med bländare 18 den andra med bländare 4.Samma slutartid vid båda tillfällena.Det kanske ändå är en rengöring som behövs?

ANNONS
Götaplatsens Foto