Annons

20D med batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
martinh skrev:
Ingen valjer vall kamera efter ergonomin i verkligheten? Jag tror bara det ar har pa fotosidan man gor det.

Hehe.. jodu.. det är förmodligen en av de viktigare punkterna för en yrkesfotograf när han väljer kamera. Den måste vara bekväm att hålla i och logisk att arbeta med.

"Bara" här på FS... Det är nog inte så bara..

För övrigt är ju inte ergonomi (precis som jeppe sa) inte bara hur skön kameran är att hålla i utan även hur enkelt och logiskt funktionerna är åtkomliga.

Enligt min mening är 10D/20D föredömen vad gäller enkel hantering och logisk placering av knappar. D7D (och D70) hamnar en bra bit efter vad gäller den delen.

Hehe.. jodu.. det är förmodligen en av de viktigare punkterna för en yrkesfotograf när han väljer kamera. Den måste vara bekväm att hålla i och logisk att arbeta med.
"Bara" här på FS... Det är nog inte så bara..

Till att borja med sa mast jag fortydliga "Bara har pa fotosidan" Med det menade jag vad man skriver pa internet och inte vad man i verkligheten gor. INte pa antalet medlemar osv.

Pa vilken plats skulle ni rangordan ergonomin, med syfte pa vad traden gallde alltsa hur skon kameran ar att halla i, bland dessa punkterna.

*Vilka objektiv man har innan eg kopa ett helt nytt system eller forsatta med det man har.
*Upplosning
*Stryktalighet och tatningar
*Dynamisktomfang och gennerell bildkvallite
*Hur skon den ar att halla
*Budget

martinh skrev:
Ingen valjer vall kamera efter ergonomin i verkligheten? Jag tror bara det ar har pa fotosidan man gor det. Skulle man gora det sa skulle balansen D7D och 1D vad du vill vs. 20D, 10D se helt anorlunda ut...

Visst finns det många som gör det, men man får lätt en sned uppfattning av forumet på FS.

Min mamma är systemkamerafotograf och föredrar 350D. Hon tycker att 20D är för stor och tung. När Canon valt att göra sin kamera mindre är det givetvis medvetet, dels för att särskilja kameran mot 20D och för att locka dem som tycker att övriga systemkameror är för stora.

Själv bryr jag sig min inte så mycket om hur en kamera känns. Jag trivdes väldigt bra med handhavandet av 300D. Men när jag plåtar intensivt med två hus stör det mig att
båda (20D och 1D mark II) fungerar så olika.

Jag tycker att 20D utan betterigrepp och en lagom stor glugg som 16-35:an känns idealiskt.
Jag använder bara betterigreppet när jag ske plåta länge och mycket med tele. Det är inte perfekt och kunde varit bättre gjort, men det spelar inte så stor roll.

Batterigreppet är inte våldsamt bekvämt, men det innebär ändå ett enormt lyft jämfört med att hålla kameran utan greppet. Mest irriterande tycker jag det är att få hörnet på batterigreppet mot handloven. Jag kommer dock att ha batterigreppet på i nästan alla situationer. Enda gången jag tar av det blir kanske när jag skickar det till Canon för byte av det buggiga kretskortet som visar halv batterikapacitet.

/Pontus

sagan skrev:
Jag förväntade mig respons på det inlägget!!!

Japp! Nu är jag tillbaks.

Måste bara invända mot att ergonomin på 20D skulle var bättre än på D7D?

Har kört EOS i över 10 år (600, 10 & 5) men känner mig ändå mycket mer hemma på D7D än på 20D vid klämning i butik & testfotande på gatan utanför.

Återkommer dock med utförligare kommentarer när jag använt D7D ett tag eftersom jag inser att jag inte kan bedömma detta riktigt än. Har dock lång erfarenhet av SLR, både MF & AF-hus så jag brukar hitta ganska så snabbt på nya modeller...

Måste bara tillägga att jag inte på något vis tycker att 20D har dålig ergonomi, inte lika bra som D7D bara :). Gillar 10D klart bättre i känslan (greppet) än 20D...

Vi är alla tysta och håller med... Hade den tagit Canon objektiv istället hade vi till och med ägt en...

Förstår det...

Va va de tråden handlade om nu, å, batterigrepp till 20D...

Sorry.

.Z. skrev:
Måste bara invända mot att ergonomin på 20D skulle var bättre än på D7D?.
Bättre vet jag inte, men klart enklare hantering, när man väl vant sig vid D7D så upplever man den säkert som enkel.
Men tröskeln är betydligt högre med D7D, precis som den var med D7i.

Jag skulle säga att 10D/20D har bättre ergonomi så tillvida att den är betydligt lättare att lära sig.

Men när man fått vana så gär det på ett ut.

Utan tvekan, men det är inte det som gör bilderna och bilderna är det jag köper kamera för.

sagan skrev:
Bättre vet jag inte, men klart enklare hantering, när man väl vant sig vid D7D så upplever man den säkert som enkel.
Men tröskeln är betydligt högre med D7D, precis som den var med D7i.

Du kan inte ha knappat mycket på D7D. Annars så skulle du inte jämföra den med D7i som är mycket knölig med vridande på reglage hit & dit för att ändra saker.

Med D7D slipper du det, jag lovar dig & håller benhårt på att den är supersnabb på jättemånga inställningar jämfört med det mesta.

D7i var ett dåligt exempel. På min så använder jag de 3 programmen man kan skräddarsy till det viktigaste & önskar att jag haft 5 till just för att den är så knölig (långsam) att göra vissa saker med.

sagan skrev:
Utan tvekan, men det är inte det som gör bilderna och bilderna är det jag köper kamera för.

Som vi ofta sagt Kim så är det fotografen som tar bilderna & jag vidhåller benhårt att ergonomin & framför allt sökaren ger mig en fotoglädje som faktiskt. för mig, är mycket mer värt än 2MP extra...

Möjligt att jag nån gång kommer att önska mig att den var snabbare men hittills så har jag aldrig varit i behov av en snabb kamera. Förstår dock att du värdesätter det högt vid fågelfoto m.m...

Jag kan inte låta bli att roas lite över att mången C- och N-ägare, som tidigare av gammal hävd stoltserat med utläggningar om kvalitetskänsla, intuitivt handhavade osv, plötsligt är snabba att påpeka att det inte är just sånt som ger bra bilder när deras D-SLR jämförs med D7D..

;)

/Per

Per skrev:
Jag kan inte låta bli att roas lite över att mången C- och N-ägare, som tidigare av gammal hävd stoltserat med utläggningar om kvalitetskänsla, intuitivt handhavade osv, plötsligt är snabba att påpeka att det inte är just sånt som ger bra bilder när deras D-SLR jämförs med D7D..

He he... Jag känner mig träffad! Som gammal Nikon-konservativist tycker jag att kvalitetskänslan i Canon 20D är skit... Mera leksak än verktyg på något sätt. Helt annan känsla i min gamla Nikon D1 och F4:an före det. Men jag beslutade mig ändå för att sälja min själ till bildfilsdjävulen och är helt nöjd med bytet ändå. Handhavandet tycker jag inte att det är något större fel på, men den känns lite bräcklig på något sätt, vilket nog bara är en känsla då den lär vara byggd av magnesium. Kanske om man modifierar luckan till kortplatsen...

/Pontus

Jag har gjort värre hopp än så.

Har under snart 25 år hoppat mellan alla stora jappsar + de flesta små (typ ricoh, chinon, petri (!) mm & körde bara för tre år sen Olympus OM1... + Några tyskar förstås...

Det robustaste jag haft var nog min Nikon F Photomic som ledigt dög till att klubba ihjäl en större älgtjur med, åtminstone om man slängde på motorn & 250(!)-bildersmagasinet som jag dock inte hade, många kilon va de...

För några år sen så konverterade jag till en D7i som var det enda digitala som jag hade råd mig som kunde prestera nåt. Klivet neråt i känsla var enormt men jag ville köra digitalt & hade kul med den ett tag.

Fick dock ett analogåterfall då jag fick tag på en gammal Hasselblad 500C med tre objektiv + en massa annat godis i aluminiumkoffert.

Den är nu såld & min D7i används mycket sparsamt. Nu väntar jag bara på min D7D & längtar efter att få känna på en rejälare skapelse igen, dessutom digital. Precis det jag vill!

Jo jag har varit en hoppjerka & intresset har gått upp & ned & jag hade nog kunnat haft en stor samling högklassig optik om jag hållt mig till samma märke hela tiden. Det enda jag kan trösta mig med är att om jag gjort så så hade jag förmodligen suttit med Canonoptik & varit förvisad till 20D ;-) Skojar bara...

Batterigreppet var det ja. Ja bilden har du ju fått.

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto