Annons

24mm eller 35mm till Sony aps-c

Produkter
(logga in för att koppla)

Sorgesol

Aktiv medlem
Hej hej.

Nu ska en kompis ha 40 års fest och jag hade tänkt ta några bilder med min a6300.

Har lärt mig att 50mm f1.8 inte direkt funkar inomhus om jag vill ha mer än bara huvudet med på bild.

Efter lite research står det mellan att antingen satsar jag på bildkvalitet och kör med Sigma 24mm f1. 4. (Har dock hört att autofokusen inte är direkt pålitlig i mörka förhållanden.)

Alternativt Sony FE 35mm f1.8. Betydligt mindre och bättre focus.

Kan tillägga att mitt favvo objektiv är behemoten Sigma 135mm. (och det till trots att jag valde a6300 mest för att den var liten och lätt...) Så är väl liiite mer sugen på Sigman.

Så, någon som kan ge ett avgörande ifall autofokusen på Sigma 24mm är för dålig för mörka festbilder? Ska jag köra det säkra (men i mitt tycke tråkiga) kortet Sony FE 35mm?

Tack för svar.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Spontant skulle jag välja någon 24 mm vilket skulle motsvara 36 mm i småbild. Känns som en lämplig brännvidd för foto på folk, både halv- och helfigur, inomhus. En traditionell normal runt 50 mm på småbild eller 35 mm på APS skulle jag tro blir lite för långt om du inte enbart skall ta ansiktsbilder.
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Spontant skulle jag välja någon 24 mm vilket skulle motsvara 36 mm i småbild. Känns som en lämplig brännvidd för foto på folk, både halv- och helfigur, inomhus. En traditionell normal runt 50 mm på småbild eller 35 mm på APS skulle jag tro blir lite för långt om du inte enbart skall ta ansiktsbilder.
Ah, ja det är ju något sådant man måste ha i åtanke... Jag glömmer ju ofta bort att tänka på att det 'zoomar in' på en aps-c kamera. Lutar åt 24mm just nu. (Fast kanske en 20mm till och med... 🤔 Sony har ju en rätt bra 20mm... Hmmmm.)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Heh... Ja, det är ju en rätt logisk lösning. Råkar faktiskt ha 18-135mm kit objektivet så tror jag ska testa detta. Bara för nyfikenhetens skull.
Då har du väl använt det?
Kolla i så fall efter hur du har använt det historiskt. Svaret bör finnas i de bilder du redan har tagit och där du tycker om perspektivet, där har du brännvidden du vill ha.
 

jkm

Aktiv medlem
Du bör nog ha en 1,4 glugg... Dels för oskärpan dels för ljusstyrkan. Har ett Sigma 30 mm f 1,4 ute på Tradera nu, bara att buda!! Funkar perfekt på A 6300... Ha det gött!
 

interior

Aktiv medlem
Sigma 24mm/1,4 tecknar ju ut fullformat och kanske blir lite onödigt stor. Jag hade gått på Sony 20mm/2,8 eller Samyang 24mm/2,8. Vill du ha bättre ljusstyrka finns ju kanonobjektivet Sigma 16mm/1,4.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Sony Carl Zeiss 24mm F1.8 ZA Sonnar T*, som du kan läsa om här, är väldigt litet och behändigt och har fått en del bra omdömen. Lite eftersom det är för APS-C och tänker du inte byta till småbildsformat så är det framtidssäkert (jämfört med Sony 20 mm och 24 mm).
 

Znutt

Aktiv medlem
Sony CZ 24 1,8 är underbart (hade det på min nex-7) . Sålde det tyvärr när jag köpte FF. Har sedan köpt en APC som resekamera och även ett Samyang 24mm/2,8 som funkar både till FF och APC inte samma klass som Sony CZ men tar man priset/storlek och att det funkar till FF i bedömning så är det en vinnare
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Då har du väl använt det?
Kolla i så fall efter hur du har använt det historiskt. Svaret bör finnas i de bilder du redan har tagit och där du tycker om perspektivet, där har du brännvidden du vill ha.
Har kollat gamla foton jag tagit med 18-135mm... Och det är mest 70-100mm bilder där. Nu har jag iallafall köpt Sigma 30mm och testat i några dagar. Kan säga att jag gillar inte alls den här brännvidden. Så tråkig. Mycket roligare med 135mm, även om den är omöjlig att använda vid många tillfällen. Ja, tur den var billig. Kommer bara användas när någon har fest inomhus.
 
ANNONS