Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

29 miljarder bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kodiak skrev:
och framförallt så ser man det inte som att "jag köper en ny kameramobil istf en D70"
Exakt! man köper det istället för en enkel fickkamera ("partykamera") typ
IXUS i
Jämförelse med D-SLR eller kameror som A-1/A-2 är bara löjligt (!).

Kodiak skrev:
Tunt resonemang tycker jag. Hur många tror du gick och frågade efter hjulet innan det fanns?? Eller elden? Det är knappast vad massor av människor efterfrågar som driver utvecklingen framåt (de produkterna finns redan) utan några innovativa människor inom olika områden.
Det är skillnad på att se ett behov och skapa ett behov. I det första fallet finns behovet där även om alla kanske inte är medvetna om det och innovationen fyller det behovet. I det andra så finns inte behovet egentligen, eller det är inte starkt nog, men genom att man hittar på något och ändrar folks beteende så får de ett behov/det förstärks.

Hjulet och elden fyllde behov av helt annan typ än mobiltelefonerna, nämnligen nödvändigheten av att kunna transportera saker som var för tunga för att bära respektive att kunna värma sig, få ljus, tillaga mat och freda sig från vilda djur.

Notera att det dock kan finnas grupperingar som har verkliga behov fastän inte allmänheten har det. För visst fanns det personer som hade ett verkligt behov av att kunna bli nådda jämt och ständigt. Innan mobiltelefonerna kom så hade de radio och senare NMT-telefoner. Många av dessa ville inte ens byta till GSM när detta lanserades för den stora breda allmänheten eftersom NMT hade bättre täckning i de glesbygdsområden där dessa personer ofta fanns. Hjulet och elden dock kommer en större del av befolkningen till gagn än mobiltelefonerna.

Förtår nog inte hur man kan säga att det inte finns efterfrågan på kameramobiler när det är storsäljare månad efter månad.
Visst är det en storsäljare eftersom mobiltelefoner är storsäljare. Hur många mobiltelefonsmodeller har inte kamera idag? Jag satt och pratade med mina vänner häromdagen och några av dem beklagade sig på att det fanns kamera i alla modeller som var lite mer "high-end" i dagsläget. Eftersom ingen av oss vill ha det egentligen så tyckte vi det var onödigt. Men jag sade att jag såg tre faktorer till att det fanns i dagens kameror:

- Det kostar mycket lite att lägga till en kamera och blir då ett säljargument eftersom alla andra tillverkare/modeller har det. Att utelämna en kamera skulle vara negativt för den stora skaran köpare. Det är ytterst få som är som de kompisar jag har som hellre ville spara vikt och storlek.

- Man måste göra en modell som är "bättre" än förra årets så att man kan sälja den istället och få folk att "uppgradera". Skulle folk bara nöja sig med den gamla modellen skulle man snart ha mättat marknaden och bara få sälja några få enheter för att ersätta trasiga.

- Den viktigaste aspekten kanske, de som tillverkar mobiltelefoner tillverkar ofta även utrustningen i näten. Där ligger stora pengar. Vill man nu att folk ska börja använda 3G-näten så måste man ha en anledning till det. Du kan redan prata och skicka SMS i det vanliga GSM-nätet. Räcker inte det? Men vad ska man då med all den extra hastighet som ett 3G-nät erbjuder? Videosamtal är en lösning för vanligt folk som inte kör datakommunikation över nätet. Men då är stillbilder en början till att få folk att skicka mer data över nätet och få in en vana där man kommunicerar mer med bilder.

Jag tror personligen att de två sista punkterna är en långsiktig strategi från mobiltillverkarna. De vill ju tjäna pengar, ganska naturligt. Samtidigt så är folk idag ganska prylgalna (jag inräknad) och vill ha nyare saker och finare pryttlar. Ser inte att det egentligen är så mycket fel med det heller, bara man är medveten om det och kan acceptera/hantera det.

Varför har du en mobil för? Den hade du ju inget behov av för 15 år sedan??
För 15 år sedan fanns det en telefonkiosk i nästan varje gatuhörn. För 15 år sedan hade vi en livsstil där man ringde hem till någon och lämnade meddelande. För 15 år sedan kunde man bestämma en tid och plats att träffas på stan. Går det ens att göra idag? ("Vi kan väl ringa senare och bestämma när och var?"). Jag är inte mot mobiltelefoner, de är riktigt behändiga och ger möjlighet till en helt annan livsstil. Samtidigt saknar jag lite det gamla och tycker att folk är så rädda för att bestämma sig för saker nuförtiden. Det går sällan att få ett rakt svar långt i förväg. Man ska "vänta och se".

Däremot är det där med kamera i glasögonen som Göran skrev om är nys. Det ska till en mycket bra marknadsföring för att få alla glasögonbärare att vilja ha kamera i glasögonen. Folk kommer köpa glasögon vare sig det finns kamera eller ej i dem för har man dålig syn klarar man sig inte utan glasögon/linser (eller rättare sagt man vill inte klara sig utan dem). Det behovet är starkare än att kunna prata med andra närsomhelst. Den som tror annat har aldrig haft riktigt dålig syn.

Jag såg en snutt på A-ekonomi en kväll att ett (svenskt?) företag utvecklat en ny ccd som trots mycket liten storlek var både ljuskänsligare och brusade mindre än någon ccd som används idag...

Kombinera en sån med mjukvara som kompenserar för linsernas alla svagheter så har du snart en 1DS i en mobil ;-)

Jag tycker det är himla roligt att läsa dessa marknadsanalytikers "analyser". För att citera ur artikeln du länkade till:

"- 3,2 megapixel-telefoner kommer att en direkt negativ effekt på marknaden för digitala kameror med upplösningen tre megapixel och nedåt, säger J.P Morgan-analytikern Hisashi Moriyama."

Man behöver inte vara ekonomiskt skolad eller ens vara särskilt begåvad för att komma fram till den slutsatsen :)))

Själv är jag negativ till kameramobilen och det beror naturligtvis på den dåliga bildkvalitén.
Den dagen den presterar samma kvalité som min partykamera (Coolpix 2100) och inte kostar ett par hundralappar mer än en vanlig mobiltelefon kanske jag köper en. Då slipper jag ta med telefon *och* kamera när jag går på fest.

Däremot är jag nöjd med min mobilkamera (10D) som presterar resultat milsvida från kameramobilen. De kommer å andra sidan aldrig att konkurrera med varandra ;)

/Johan

Senast ändrad:
Personligen hade jag gärna haft en Kameramobil, men jag kan tyvärr inte om jag alltid vill ha den med mig då Kameramobiler och alla andra kameror inte är tillåtna på de flesta arbetsplatser jag är på. Jag har skitvårt att hitta en mobil idag för att i stort sätt alla med lite mer funktioner i också har inbyggd kamera. Tillverkarna verkar ha glömt att det på massvis med arbetsplatser är kameraförbud, och det gör att många inte kan skaffa de senaste mobilerna... Det är lite synd.

Stefan

Kodiak skrev:
Varför har du en mobil för? Den hade du ju inget behov av för 15 år sedan??

/Svante

Det har jag inte nu heller men det var nån idiot som tyckte det var en bra present. den ligger så bra där den ligger, den är trasig och jag saknar den inte ett dugg.

/Göran

maxzomborszki skrev:
Däremot är det där med kamera i glasögonen som Göran skrev om är nys

Det hoppas jag också, nu var det inte nåt jag satt och snickrade ihop utan jag läste det i en av IT-Branschens tidningar på jobbet.

/Göran

forry4U skrev:
Det hoppas jag också, nu var det inte nåt jag satt och snickrade ihop utan jag läste det i en av IT-Branschens tidningar på jobbet.
Vi får väl helt enkelt hoppas att det är ytterligare en av de här brillianta ideerna som någon kommer på och som hyllas i medierna tills man insåg vilken flopp det var :)

HDFS) (KGS skrev:
Jag såg en snutt på A-ekonomi en kväll att ett (svenskt?) företag utvecklat en ny ccd som trots mycket liten storlek var både ljuskänsligare och brusade mindre än någon ccd som används idag...
Vi får väl hoppas att de lyckas. Tekniken skulle ju innebära förbättringar för oss alla oavsett storlek på sensor. Men tills jag ser en fungerande produkt i handeln måste jag nog säga att jag klassar in den med andra önskedrömmar som den där digitala filmrullen som det pratades om för några år sedan. Det är fortfarande en produkt som jag skulle vilja se.

Tyvärr så är det ofta som man tidigt i utvecklingsskedet går ut och lovar guld och gröna skogar bara för att företaget vill ha mer pengar till utveckling och media hakar på och haussar upp det hela. Jag har för många bekanta som gjort så när de utvecklat saker som tyvärr inte kom så mycket längre än just utvecklingsstadiet för att ta något för givet.

Jag ser fram emot att kunna köpa en 2+ Mpixel kameramobil snart som ett festkomplement till en bättre kamera, och skulle personligen isåfall inte köpa en digitalkompakt. Mobilkameran kommer dock knappast konkurrera ut digitalkompakten. Vilken familj är beredd att vara utan mobiltelefon på semestern för att batterierna gått åt till att plåta semesterbilder?

Tror tyvärr att megapixelhypen kan vara ännu värre för mobilkameror än digitalkompakter, men hoppas att någon tillverkare också åtgärdar mobilkamerans verkliga brister (AF- och bildkvalitet i mörker, blixt etc.). Angående oron över kostnader att överföra bilderna via mobilnätet uppskattar jag att många mobiler redan idag har separat minnesmedia som kan läsas i vanliga kortläsare utan kostnad.

tja, e idén bra så köper säkert nån upp patentet o fördröjer det så mycket att de får sälja det de har i pipelinen först... men visst är det självklart att både brus, abberation och upplösning kommer att bli föremål för tokstora förbättringar o att en minimal liten ccd kommer att leverera bilder som idag inte är möjliga ens med en fullstor dito... men det kanske ska till nån annan än en kameratillverkare för att släppa fram idéerna snabbt och fullt ut. De har så mycket revir att bevaka... (läs: optik att sälja)

HDFS) (KGS skrev:
tja, e idén bra så köper säkert nån upp patentet o fördröjer det så mycket att de får sälja det de har i pipelinen först...
Det jag menade var inte idén utan genomförandet. Jag har sett och hört många idéer som varit fullständigt enastående, men de har inte alltid gått att genomföra. Man har kanske lyckats göra något som varit närapå bra, men inte såpass bra att man kunnat göra något verkligt av det. Det är därför jag gärna vill se något innan jag tror på vad de säger.

Att någon köper upp en bra produkt eller idé och lägger den i malpåse bara för att kunna tjäna mer pengar på att sälja egna (kanske sämre) saker är en annan femma, men inte det jag främst tänkte på i detta fall.

Det kommer säkerligen bättre sensorer och optik, men inte hur mycket som helst, det finns gränser som du inte kan överskrida utan att göra något helt annat. Jag tvivlar till exempel på att någon kommer på ett sätt att slippa undan diffraktion. Det kommer du ha mycket svårt att brottas med när du har liten optik för då blir också bländaröppningarna små. Diffraktion finns där alltid, men vid små öppningar börjar det märkas avsevärt. Men vem vet, någon kommer kanske på ett nytt sätt att ta bilder som inte har något med dagens teknik att göra.

Det kommer lösningar som ställer allt vi "vet" om optik o begränsningar på huvudet. Jag tror på enorma brännviddsomfång med hög ljusstyrka i små format. Inget behöver vara som det är bara för att det alltid varit så...

HDFS) (KGS skrev:
Det kommer lösningar som ställer allt vi "vet" om optik o begränsningar på huvudet. Jag tror på enorma brännviddsomfång med hög ljusstyrka i små format. Inget behöver vara som det är bara för att det alltid varit så...
Det tror jag säkert. Men min poäng var att innan jag ser det, tänker jag inte tro på det eller ens hoppas på att det kommer imorgon.

helt okej, dagens bilder måste vi ta med dagens teknik... men jag blir lite trött ibland när folk tror att de optiska "lagar" o annat som gällt några årtionden kommer att gälla forever... jag tippar på att vi kommer att få se gigantiska förändringar på kort tid. Men till dess sliter jag på min Aette som är bland det mest uppdaterade som finns i juni 2004...

HDFS) (KGS skrev:
men jag blir lite trött ibland när folk tror att de optiska "lagar" o annat som gällt några årtionden kommer att gälla forever... jag tippar på att vi kommer att få se gigantiska förändringar på kort tid.
Jag skiljer gärna på fysiska lagar och teknik. Det är ofta som man länge har vetat hur man ska göra vissa saker men inte haft tekniken att fixa det. De fysiska lagar rörande optik vi har idag är knappast "några årtionden" gamla. Däremot så upptäcks nya material hela tiden och man fixar bättre tillverkningsmetoder som möjliggör att man med större precision kan tillverka saker. Med datorer kan man räkna på strålgång och designa optik som är bättre än tidigare på grund av att man inte kunde räkna på dessa tidigare. Det är en helt annan sak än fysikaliska begränsningar. Dessa genombrott är inte lika vanliga idag som de var på 1600- och 1700-talet.

Visst är det helt sant att de optiska lagar vi idag lever med kanske är falska, på samma sätt som vi trodde jorden var platt en gång i tiden. Samtidigt så är det inte säkert att det finns något annat som skulle vara mer sant. Jag väljer att vara skeptiker tills jag fått motsatsen bevisat.

För att nämna ett konkret exempel: Ett stort problem som jag ser är diffraktion. Vi vet att ljus böjer sig runt en kant, det kan påvisas experimentellt utan större svårigheter. Det brukar till och med i gymnasiefysiken vara en trevlig laboration att räkna på ljusets våglängd med hjälp av ljusets brytning i ett gitter, jag har själv handlett sådana fysiklabbar för ett decennium sedan. Hitintills har mig veterligen ingen lyckats göra något som motverkar diffraktion. Diffraktion finns hela tiden i din optik, men ju mindre bländaröppningen blir desto mer ljus påverkas av diffraktion i förhållande till det ljus som inte gör det. Även om det kommer nya optiska lagar så bör de inte vara så radikalt annorlunda på detta område eftersom fenomenet fortfarande finns där. Kanske kan det bättre förklara det, men de trollar inte bort det utan vidare.

Så även om jag är övertygad om att mycket stora tekniska framsteg kommer, och dessa inom vår livstid, så väntar jag och ser att det inte bara är ytterligare "vaporware" från någon innovatör med penningbrist som fiskar riskkapital. Därför vill jag gärna hålla den färdiga produkten i handen först innan jag ropar hej.

När det gäller naturvetenskapliga revolutioner som förkastar allt vårt gamla vetande och ersätter med nya lagar så är jag mer skeptisk. Där vill jag verkligen ha svart på vitt att det är så snarare än att någon har en magkänsla av att det kanske finns något annat. Åtminstone ett vetenskapligt experiment som visar att det finns saker som är oförklarade. Här tvivlar jag mycket mycket starkt på att jag får uppleva något sådant under min livstid när det gäller till exempel optiska lagar. Jag önskar att jag har fel.

Så du får gärna bli trött på mig om du tycker att jag är en sådan där som tycker att optiska lagar gäller och troligen kommer gälla länge till. Det nya jag har sett på utvecklingssidan gällande kamera har varit på tekniksidan inte "fysikaliska lagar"-sidan. Men du får gärna övertyga mig om annat genom att visa vad inom optiken gällande lagar som reviderats avsevärt. I många fall observerades fenomenen i verkligheten redan på Newtons tid, men forskarvärlden lyckades inte alltid enas om vilken modell som skulle användas för att förklara dem förrän långt senare. Men det är skillnad på modell och verklighet.

Men visst kan jag också hoppas... Tills vidare tar jag bilder hellre än försöker förutspå nästa pryl eller vänta på att den kommer.

jag tror att kombinationen elektronik/optik gör att man kan uppnå saker som med "bara" optik är omöjligt till rimliga priser idag. Anta att en kameratillverkare vet att linsen man skruvar på (givetvis en fast lins, inget lego) har vissa begränsningar så låter man elektroniken kompensera för dem, voila, bilden e "perfekt". HP påstår sej använda såna beräkningar redan i sina kameror.

Att ccd´erna kommer att bli radikalt mycket bättre är väl ingen övertro, såna har väl inte funnits särskilt länge så de befinner sej väl mest troligt på grottstadiet än... jag tror på små, effektiva och brusfria sensorer som man kan byggga in i enheter tillsammans med så mycket avancerad elektronik man nu kan tänkas behöva. Eller så kör man "raw" o fixar allt i datorn i efterhand o kan bygga kamerorna oerhört små. Det stora jobbet görs i datorer som säkert kommer att vara mycket snabbare än dagens, tvivlar du på det också? *s*

Nu glider vi från ämnet. Men en del av resultatet av ovanstående är att en kombinerad mobiltelefon o kamera säkert kan ha "prestanda" som spöar allt vi känner till idag, så småningom...

nu har inte jag läst igenom den här långa tråden.... men nu blir jag nyfiken!
finns det redan kameramobiler som har blixt till kameran?!?!?!
*jag ligger långt efter i utvecklingen eftersom jag skyr kameramobiler och de senaste modellerna.. de är så himla stöldbegärliga*

har försökt hitta bilder på Sharp v601sh för att få se blixten, men inte lyckats (lite trött just nu oxå, iofs)...
vill se, vill se.
nån som har nån bra bildlänk?!

ANNONS
Götaplatsens Foto