Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

29 miljarder bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
suvve..
men.. eh. var sitter blixten då? *är jag dum?*

men enligt bilderna i en länk längre upp i tråden så har just Sharp v601sh blixt.
dom är iaf defenitivt tagna med nånting som har blixt!

... eller förstod jag dig rätt nu? är trött och emlig efter en jobbig magsjuka...

Senast ändrad:
Var i Göteborg förra veckan & kunde inte annat än att småle åt alla dessa som går & stirrar ned i sina 3G-telefoner, videosamtal ni vet...

Sonen har skaffat en & springer runt som en galning i huset för att hitta 3G-täckning så att han kan se kompisen han snackar med, *smidigt*...

På bara ett par månader så har i princip hela hans bekantskapskrets skaffat 3G (18-20:åringar), Snacka om att 3:s reklamkampanj lyckats!!!

Detta verkar dock mest gälla södra Sverige, snackade med kompisen i Ö-vik & där är täckningen tydligen i det närmaste obefintlig, här nere är den bara dålig...

HDFS) (KGS skrev:
Anta att en kameratillverkare vet att linsen man skruvar på (givetvis en fast lins, inget lego) har vissa begränsningar så låter man elektroniken kompensera för dem, voila, bilden e "perfekt". HP påstår sej använda såna beräkningar redan i sina kameror.
Att använda datorer för att kompensera för aberrationer är inte något jättenytt. Ladda ned Panorama Tools så har du en gratis plugin till Photoshop som kan korrigera distorsionen och Nikon Capture konverterar fisheye-bilder tagna med 10.5mm-objektivet till rektilinjära projektioner.

Kromatisk aberration, astigmatism och vinjettering kan också korrigeras till viss del. Titta gärna på DxO (http://www.dolabs.com/). Även andra icke-aberrationers om tex skakningsoskärpa kan med bildbehandling reduceras, min kompis hade det som laborationsuppgift i en kurs.

Så du har rätt i att för billiga applikationer ta en dålig lins och göra den "hyffsad" för en liten peng (elektronik är billig att massproducera) är troligen det vi kommer att få se mer av. Kvaliteten kommer säkerligen bli bättre och bättre, men jag betvivlar på att den skulle bli så hög att den kan mäta sig med kvalitetsoptik som eventuellt korrigeras. Men för Svenssons som inte gör stora förstoringar spelar det ingen roll, de har inte de kraven.

jag tror på små, effektiva och brusfria sensorer som man kan byggga in i enheter tillsammans med så mycket avancerad elektronik man nu kan tänkas behöva. Eller så kör man "raw" o fixar allt i datorn i efterhand o kan bygga kamerorna oerhört små. Det stora jobbet görs i datorer som säkert kommer att vara mycket snabbare än dagens, tvivlar du på det också?
Har jag antytt det? Som datalog tvivlar jag inte på det, tvärtom om du läser mitt förra inlägg så nämnde jag att tack vare datorerna kunde man designa bättre optik. Morgondagens datorer som är ännu snabbare och mindre kommer underlätta designarbetet. Dessutom tror jag inte på iden att en kameramobil skulle köra raw och att du i datorn efteråt skulle fixa till i efterhand. Kameramobilen vänder sig till en användare som har lite koll och det innebär designmässigt att man ska göra produkten så att färdiga resultat kommer ut ur den, annars väljer kunden en enklare produkt. Dessutom så är storleken inte viktig i denna konvertering. Min D70 konverterar NEF till JPEG fortare internt än vad min 1GHz-maskin här hemma gör, trots att processorn i datorn (utan kylfläns) fyller större delen av D70:ns hus i volym. Skillnaden i hastighet mäts i tiopotenser.

Så ja, dessa tekniska framsteg håller jag helt med dig om, men ingen av dem har ändrat en fysisk lag. Distorsionen hindrar dig fortfarande från att registrera små detaljer skarpt när den kickar in. Det du sagt har inte övertygat mig om att de fysiska lagarna inte gäller, bara att man hjälpligt kan leva med dem.

Det vore mej främmande att påstå att fysiska lagar inte gäller, men jag är säker på att vi kommer att skapa nya "lagar" genom att kombinera tekniker på olika sätt.

Spelar väl ingen roll om det är ett rawformat i mobilen o alla andra kameror om programmet som tar hand om bilderna i datorn automagiskt fixar det som ska fixas... ut kommer jpg eller vad som då är på modet.

Jag antar att min kamera tar bilderna i raw o sen tar nån processor vid o förkastar o sorterar o omvandlar till jpg, för verkligheten är väl mer rå än jpg om man säger så... eh?

Bättre optik i starten ger naturligtvis programmen bättre förutsättningar så fortfarande kommer glaset att ha en viss betydelse. Men jag kan tänka mej andra varianter på bildöverföring än genom en massa, mer eller mindre defekta, linser... men det tar vi en annan gång ;-)

Idag får vi plåta med vad vi har o det är inte dåligt det.

Men vaaaar ska vi göra av alla bilder? o vaaaad ska vi ha dem till? Bara att noggrant betrakta och hyfsa till gårdagens bildskörd skulle hålla mej inne hela dagen o därute finns det nya bilder att ta!

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Sonen har skaffat en & springer runt som en galning i huset för att hitta 3G-täckning så att han kan se kompisen han snackar med, *smidigt*...

När jag köpte min första GSM-lur var det lite så också. Hittade man täckning nånstans utanför stan så blev man själaglad! Då valde man mellan NMT o GSM, måste väl ha varit som att välja mellan analogt o digitalt i fotovärlden idag, eller kanske för ett par år sen...

Estethia skrev:
nu har inte jag läst igenom den här långa tråden.... men nu blir jag nyfiken!
finns det redan kameramobiler som har blixt till kameran?!?!?!
Tittade runt lite på olika tillverkares siter men som kameramobilointresserad vet jag inte om dessa finns i Sverige än.

Motorola V878 ska ha inbyggd blixt (http://ph.motorola.com/pcs/v878/).

Sanyos 5300 (http://www.sanyo.com/consumer/communications/SCP-5300.htm) ska ha inbyggd blixt även om det verkar vara en LED som agerar som blixt, ljuskälla vid videosamtal och indikator för samtal, så det rör sig nog om en väldigt klen blixt.

Audiovox säljer några olika telefoner men dessa är avsedda för den amerikanska marknaden (http://www.audiovox.com/webapp/wcs/...10001&storeId=10001&productId=12852&langId=-1 samt http://www.audiovox.com/webapp/wcs/...10001&storeId=10001&productId=13290&langId=-1).

Samsungs E715 har även den en LED-blixt (http://www.samsung.com/Products/MobilePhone/GSM/MobilePhone_GSM_SGH_E715.asp).

Jag undrar hur starka de här blixtarna är. Nu tar man väl bara bilder på dryga en meters avstånd eller två så de behöver inte vara så kraftiga och med tanke på storleken så kan jag tänka mig att de är allt annat än bra (blixten på min D70 & F80 räcker inte till särskilt mycket).

.Z. skrev:
Var i Göteborg förra veckan & kunde inte annat än att småle åt alla dessa som går & stirrar ned i sina 3G-telefoner, videosamtal ni vet...
Jotack. För några år sedan när mobiltelefonerna och hands-free var nya så trodde man att det var byfånen som gick runt och pratade högt för sig själv på stan. Det är fortfarande svårt att skilja den äkta varan från alla "normala" människor. Kostymen brukar vara ett tecken, men det blir svårare.

Idag kommer man få se en massa skallskador på akuten av att folk gått in i lyktstolpar för att de tittar ned i kameramobilen när de pratar samtidigt som de går runt på stan. Undra vad nästa steg blir?

Personligen är jag bara glad att jag inte har en kameramobil för videosamtal. Vet inte om jag skulle vilja att motparten såg mig när vi pratade, det kan aldrig vara positivt :)

Eller så får jag göra som Dilbert och ha en liten handdocka. Det har till och med blivit uppmärksammat (http://www.objs.com/survey/vo.htm och http://www.govtech.net/magazine/gt/...ateandlocala/jan-federal,stateandlocala.phtml).

3s kampanj tycker jag är ett lysande exempel på hur man lyckas förändra någons beteende och "skapa" ett nytt behov. Det är bara till att gratulera dem till ett bra jobb. Fast mig har de ännu inte fått fast... ;-)

maxzomborszki skrev:

3s kampanj tycker jag är ett lysande exempel på hur man lyckas förändra någons beteende och "skapa" ett nytt behov. Det är bara till att gratulera dem till ett bra jobb. Fast mig har de ännu inte fått fast... ;-)

Det förstår jag :)

Tycker 3:s kampanj är snudd på lurendrejeri. Man gör reklam där kamerans bildkvalité är oklanderig samt att tjänsten är som gsm men med mer bandbredd.
I verkligheten ska man nog inte tala om bildkvalité och täckningen är usel. Ungefär som att göra reklam för en ny badstrand där människor simmar , badar och leker i fin havsmiljö när det i själva verket rör sig om en grävd grop på en industritomt med ankeldjupt förorenat vatten.

/Johan

HDFS) (KGS skrev:

Nu glider vi från ämnet. Men en del av resultatet av ovanstående är att en kombinerad mobiltelefon o kamera säkert kan ha "prestanda" som spöar allt vi känner till idag, så småningom...

Jag sällar mig till skeptikerna pga fysikens lagar. Men jag är positiv till utveckling och blir själaglad om jag har fel.

Men vem f*n skulle vilja utöva sin hobby med en mobiltelefon eller liknande, det skulle inte vara samma sak?
Men nu låter jag å andra sidan som en analogfotograf ;)

/Johan

hansen2 skrev:
Men vem f*n skulle vilja utöva sin hobby med en mobiltelefon eller liknande, det skulle inte vara samma sak?

*skrattar* för seriösa fotografer bygger man förstås in den lilla mobila processorn i ett stort (svart) hus o tillåter montage av allehanda prylar o tillbehör (exponeringen sker dock ändå på det nya sättet), allt för imagen!

Senast ändrad:
hansen2 skrev:

/Johan

Kameramobilen riktar sig mest till fest, familje samt "i brist på annan kamera"-fotografering...

Tanken är nog inte att amatörfotografen ska klara sig med en kameramobil...

Sen så var det en annan femma om man i efterföljaren till 10D monterar in en telefon...

/Analoge Larsa.

tormig skrev:
Fel tänkt, det är inte er kameranördar som skall tillfredsställas, det är den stora massan som igår köpte en halvtaskig kompaktkamera för semsterbilderna och som idag köper en halvtaskig digitalkamera för samma ändamål. Kameran behöver inte vara "bra", bara tillfredställande för den tänkta målgruppen.

Eller för att citera Clas Ohlson: "rejäla produkter till låga priser med rätt kvalitet efter behov".

Helt riktigt, om folk ville ha kvalite så skulle det inte finnas något Lidl, Jysk, Teknikmagazinet eller dansbandsmusik

:)

host, allergisk mot bakåtsträvare. ställ högre krav istället på de produkter som kommer ut. vem skulle köpa bil om varannan bil fick lämnas i retur?

Ribbe skrev:
Vi kanske har kommit till slutet för kameramobiler...

Länk:
http://www.aftonbladet.se/vss/mobil/story/0,2789,657434,00.html

Som vanligt ljuger Aftonbladet i rubriken. Så här står det längre ner i artikeln,
citat:

"Svaret mobil-operatören fick från en tredjedel av kunderna var - så enkel som möjligt. -60-70 procent vill ha avancerade mobiler med multimedia . Resten har knappt vant sig vid att bära en mobiltelefonen."

Mattsen skrev:
"Svaret mobil-operatören fick från en tredjedel av kunderna var - så enkel som möjligt. -60-70 procent vill ha avancerade mobiler med multimedia . Resten har knappt vant sig vid att bära en mobiltelefonen."

Jo, jag vet men att det kommer sånna hära mobiler kanske göra att folk tycker det är colare att ha en mobil utan massa funktioner

Mattsen skrev:
Som vanligt ljuger Aftonbladet i rubriken. Så här står det längre ner i artikeln,
citat:

Dom kanske talar för sig skälva? "så här vill vi ha mobilerna" kan tolkas på många sätt...

ANNONS
Götaplatsens Foto