Annons

300 Dpi!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

The Mike

Aktiv medlem
Jag skulle beställa vykort från en av mina bilder och där stod det att fotot minst måste ha en kvalitet på 300 Dpi så jag ringde och frågade vad det motsvarade för Jpeg upplösning men det kunde hon inte svara på, jag frågade då om kvaliteten från min 20D skulle räcka och det trodde hon att den borde göra!?! Va ska man ha för kamera om den bara "borde" räcka!?!

Bilagor

• 333.jpg
    333.jpg
    27.9 KB · Visningar: 439
Har inte 20d men tror det är ungefär samma sensor som 1dm2 vilket ger A4 300dpi från kameran så du får dra ner den lite för vykort.

20D räcker mer än väl för ändamålet.

Sätt 300dpi i "Image size" i PS så ser du formatet.

Jerry

Pixel/Inch

I PS/Image/image size står det att bilden har 72 pixels per inch, kör jag in en bild från polarens Ixus 400 har den 170 pixels per inch och det stämmer ju då bildsensorn är mycket mindre i hans kamera trots bara hälften av Mpixlarna. Trycker jag in att min bild skall ha en size av 300 pixels per inch blir den stooor.. Mycket stor.

Re: Pixel/Inch

The Mike skrev:
I PS/Image/image size står det att bilden har 72 pixels per inch, kör jag in en bild från polarens Ixus 400 har den 170 pixels per inch och det stämmer ju då bildsensorn är mycket mindre i hans kamera trots bara hälften av Mpixlarna. Trycker jag in att min bild skall ha en size av 300 pixels per inch blir den stooor.. Mycket stor.

Du har missförstått hur det funkar helt.
Hur många ppi det står där är irrelevant fram tills du skriver ut bilden.

/Henri

Strunta i ursprungsstorlekar och sånt. Räkna med en miniräknare istället.

Om du skall göra en 40x30cm stor utskrift i 300 dpi räknar du så här:

300 punkter per tum = 300/2.54 punkter per cm = 118,11 punkter per cm

Sedan får du multiplicera det antalet pixlar med hur brett och högt det skulle vara... alltså:

118,11 * 40 = 4724,4 = 4724
118,11 * 30 = 3543,3 = 3543

Alltså ska din bild skalas om till 4724 x 3543 pixlar för att bli 40x30 cm stor vid utskrift i 300dpi!

10*15

Vykorten skall ju vara i 10*15 så efter mina beräkningar där jag följt tidigare givet exempel så kräver de en bild från en kamera med minst 2,1 Mp. Det låter rimligt och jag fick bra kläm på det efter Fredriks "For Dummies" förklaring, frågar man inte så lär man sig inget..! :) Tack till alla som tog sig tid!

ANNONS
Götaplatsens Foto