Annons

300d+e-ttl

Produkter
(logga in för att koppla)

Lunatique

Aktiv medlem
Jag har nu fotat en del med en nyinköpt 550EX, och hajjar inte varför ljusmätaren i kameran inte hänger med?

Jag ändrar bländare och fasten ljusmätaren slår i botten så exponerar den rätt med blixten.

Men det går inte att avgöra om bilden blir rätt exponerad med hjälp av ljusmätaren i kameran.

Jag fattar inte men det kanske finns nån här som kan förklara på ett pedagogiskt sätt?

Ljusmätaren i kameran mäter det ljus som kommer in genom optiken. Är det svart, så är det svart på ljusmätaren. Ett tecken på att mer ljus behövs.

När du använder blixt tillförs ljus. Med blixten i automatikläge kommer kameran omedelbart innan slutaren öppnas be blixten sända ut en mätblixt. Mängden ljus som då når ljusmätaren i kameran från blixten används av kameran att kalkylera önskad mängd blixtljus. Kalkylen baseras på filmkänslighet, brännvidd och bländaren. Genom att manuellt sälla dessa världen kan du kontrollera hur allmänljuset ska vara, t ex hur mycket ljus bakgrunden ska ha och sedan fixar blixten rätt belysning av huvudmotivet. Denna information sänds till blixten som när bilden strax därefter tas, doserar ut denna ljusmängd. Detta är E-TTL.

Den tidigare A-TTL och TTL mätte blixtljus som reflekterades från filmen isamband med att bilden togs och signalerade till blixten att sluta lysa när rätt mängd hade inkommit.

Canons moderna EOS-kameror har alla E-TTL eller E-TTL 2. De filmbaserade hanterar även TTL och A-TTL. Detta gör att digitalkameror kräver E-TTL på blixten för att fungera.

Nej, eftersom mätaren i kameran är kalibrerad efter infallande ljus..och blixtens ljus har ju inte fallit in ;)

Blixten visar ju hur mycket den klarar på LCD-displayen (alltså blixtens display).

Låt oss ta ett exempel:

Min kamera är inställd på 1/100 f8, vid det rådande ljuset visar exponeringsmätaren -2 steg. Jag kollar upp på blixten och ser att den klarar att ge en korrekt exponering, upp till 2 meter. Men jag vet att mitt motiv är 4 meter bort. Då öppnar jag bländaren 2 steg och ser på displayen att den nu klarar att ge en korrekt exponering upp till 4 meter. Alternativet är ju att öka känsligheten, istället för att öppna bländaren.

så man använder aldrig kamerans ljusmätare med extern blixt så länge ljusmätaren visar underexponering?

ANNONS
Götaplatsens Foto