Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D: första bildnr 3318?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus300

Medlem
Köpte en 300D 1/10 över disk på Söder i Stockholm. Hur kan det komma sig att min första bild fick nr 3318 och att kameran forsätter att räkna därifrån? Var den begagnad vid köp?

Min tanke är att även om någon fingrat på den i butiken har de väl knappast hunnit med över 3000 bilder. Särskilt som jag köpte kameran på morgonen dagen efter det att kamerorna "kom till Sverige".

Någon som har ett bra svar?

(Jag har hela tiden haft bildnumreringen på kontinuerlig)

Mvh Magnus

lite skumt-....
kollade mina första bilder siom jag tog och de började på nummer 0001...

intressant,.....

har du haft problem med mörka blixtbilder??

Om man sätter i ett CF-kort som använts i en annan digital EOS så hoppar kamerans räknare fram till nästa nummer i den serien (jag tror att beteendet fungerar även mellan modeller).
Så troligen har butiken testat din kamera med ett av sina CF-kort eller så är det fabrikstesten som spökar - de flyttar förmodligen också CF-kort mellan kamerorna när de testar dem.

Har råkat ut för samma sak på en eos 10D.
Köpte en 10D som jag av olika skäl reklamerade. Den kameran började numrera på 0001 och datumet + klocka var ej inställd.
Den nya kameran jag fick ut hade korrekt inställd datum+tid och filnumreringen låg på ca 2700. Ställde mig samma fråga som du men butiken kunde inte svara. Enligt dom var kameran orörd men fick rådet att ringa canon it-service för att se om kameran varit reklamerad och servad av annan kund för att sedan säljas som ny. Jag kände instinktivt att min kamera används av någon annan men den är felfri vad jag kan se så jag struntade i att gå vidare med detta.
It-servicen sa att 100 000 exp eller mer inte är några problem så 3000 mer el mindra spelade enligt dom mindre roll för den totala hållbarheten. Men köper man nytt vill man ju att det skall vara oanvänt.
/Stefan

hmm. knappt fotat några blixtbilder alls. De få jag tagit har varit ok, dock har rummet varit helt vitmålat. Ser du något samband mellan märklig numrering och dåliga blixtbilder? ;-)

mvh

Anders: Så kan det nog vara. Det är mycket möjligt att kortet senast satt i min flickväns 10D och hon ligger kanske på ca 3000 bilder. Skall kolla och återkomma.

Vore skönt om det är lösningen på gåtan. För även om kameran klara 100 000 exponeringar känns det trist att få en reklamerad kamera...

Mvh

*LER* nej bara att jag testade några snabba bilder och det enda jag var mindre nöjd med var just blixtbilderna...
:) Men det kan finnas en miljon förklatingar till det ju ;-)

Angående teorin att kameran känner av vad första minneskortet har för bildnummer:

Det var kanske någon månad sedan kortet satt i 10D:n, tyvärr finns inte några bilder med nummer från den tiden, men givet vad kameran idag har för bildnummer, så är cirka 3000 en rimlig gissning på vad den stod på vid det aktuella tillfället.

Ändå tycker jag det verkar det lite märkligt att kameran skulle hämta in numrering från CF-kortet. Men kanske är det ändå svaret/lösningen på gåtan.

Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto