Annons

30D och ISO 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
För att få ISO 3200 på 30D så måste man ställa in det i C.Fn, "ISO Pressning - På"

Förrutom att bruset ökar finns det någon annan anledning att att man måste "programmera" det själv?

Vad jag hört, rätta mig om jag har fel, så på de andra ISO talen då sker det en förstärkning av signalen i hårdvaran i/mellan sensorn medan på iso 3200 används samma förstärkning som på ISO 1600 + att kameran underexponerar ett steg och drar upp exponeringen sedan i mjukvaran.

Det finns bara en signalnivå som är max dvs det är så många elektroner som den enskilda pixeln kan hålla med sin kiselyta utan att den svämmar över. Allt annat är sedan förstärkning av en signal med färre fotoner/elektroner. Vad som kallas lägsta iso är alltid maxvärdet men risken för spill/klippning är stor vid överexponering vilket är att elektroniken läser ut signalen för sent.
Mikael

Här har Lars illustrerat vad som händer
http://www.qpcard.com/?p=up&q=test2

Senast ändrad:
Ja, det säger jag inte emot, men där står det såvitt jag kan se inget om var förstärkningen sker. Det torde ju bli ett annat resultat om man använder en operationsförstärkare mellan sensorn och processorn eller om man genom mjukvaran "förstärker" signalen i processorn.. Det jag menade var att för iso 100-1600 används en operationsförstärkare för att öka amplituden på signalen innan den kommer fram till själva processorn, medan för ISO 3200 så används samma förstärkning som för ISO1600 i operationsförstärkaren men när signalen nås processorn ökar processorn på signalen med motsvarande ett exponeringssteg.. Jag kanske missförstod ditt svar och du har redan svarat på det, eller?

Hur Canon eller andra sköter nivåregleringen är jag inte kapabel att säga,vi kommer att träffa Canons ingenjörer snart (Photokina) och kan då fråga.
Varför ett "steg nr 2 " på 3200iso skulle in jämfört med 1600iso förstår jag inte. Viss nivåreglering /förstärkning sköts av elektroniken på cmos sensorn och vad som händer därefter kan vi bara spekulera i.
Efter sensorn så tror jag alla har ungefär samma hantering oavsett de heter canon,Nikon eller Fuji.

Förstärkning eller omräkning av nivåerna börjar redan från det att kameran släpper in mindre ljus än vad kiselytorna kan hålla.
Mikael

Senast ändrad:
Det vet jag inte heller, men om det är så gissar jag på att det beror på designen av kretsarna i kameran. Annars ser jag ingen anledning till att man måste slå på ISO 3200 i Custom Functions.

Söderlund skrev:
För att få ISO 3200 på 30D så måste man ställa in det i C.Fn, "ISO Pressning - På"

Förrutom att bruset ökar finns det någon annan anledning att att man måste "programmera" det själv?

Förklaringen är den, att 3200 är ett "alternativ", som kunden själv "aktivt", måste välja, då 3200 ASA kanske inte är optimalt att använda. Dock finns möjligheten.

Förklaringen fick jag av en Canon-representant.

Redan vid 1600 ASA på 20D samt 30D, så blir svärtan ganska lidande. Man märker det ganska tydligt där svart går mot grått.

Jag tror mer att det är som 50iso att du kan välja de två dvs 3200 och 50 exv på 5d, två iso tal som påverkar resultatet negativt, i iso 50 sker en minskning i DR (vitaste) och risken för klippning är stor, i iso 3200 så anser kanske Canon att detta är ett isotal/förstärkning som inte uppfyller vissa kriterier, brus och DR.
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto