Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d eller 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Piko

Aktiv medlem
hej!
jag är inne på en digital systemkamera. 350d verkar enligt mig vara en bra kamera men den är verkligen för liten för mina händer. jag har hört att man kan byta batterigrepp? har 400 d ett större grepp? annars funderar jag på nikon men jag stör mig på att man inte kan ställa in svartvitt i kameran. har ni några tips?

400D

400D är exakt lika stor, kanske några mm hit och dit men nästan identiska.
Det är samma batterigrepp på dom båda.
jag har själv beställt en 400D pga damm-borttagning och lite fler bättringar och så skiljer det bara några 100 kr.

ang svart/vitt, ett tips är att göra om bilderna till svartvit i ett bildredigerings program, du får väldigt mycket bättre resultat!!

Du kan bara ha 1 battrigrepp till 350D och 400D och det heter Canon BG-E3 vilken funkar utmärkt.

nikons billigare systemkameror (D50,D70,D70s) kan man ha batterigrepp men ingen vertikal avtryck eller reglage, men dubbelt batteritid.

och jag förstår inte, med ett större batterigrepp ser det helt konstigt ut eftersom kamerahuset e ju så litet? om du vill ha nått större får du kanske kolla på 30D

Senast ändrad:
Re: 400D

Fredde13 skrev:
400D är exakt lika stor, kanske några mm hit och dit men nästan identiska.
Det är samma batterigrepp på dom båda.
jag har själv beställt en 400D pga damm-borttagning och lite fler bättringar och så skiljer det bara några 100 kr.

ang svart/vitt, ett tips är att göra om bilderna till svartvit i ett bildredigerings program, du får väldigt mycket bättre resultat!!

Kamerorna är som han säger lika stora, men köp till BG-E3 så får du större grepp och bättre balans i kameran. Man kan inte byta baterigrepp som du skrev, utan man sätter på ett under till så att man får inmatningshjul och avtryckare även på stående bilder. Man får även dubbla batterifack vilket förlänger batteritiden ytterligare.

Angående de olika kamerorna så skulle jag köpt 400D utan snack. För ca. 1000:- mer får du:

Dammborttagning.
2mpx mer.
Större och bättre skärm.
Bättre serie tagning. (3bps i 27 bilder, 10 med RAW)

Ett annat alternativ kanske är Pentaxs nya K100D. Den har bildstbilisatator som ska vara bra. Kostar för övrigt ett par tusen mindre än 400D.

ANNONS
Götaplatsens Foto