Annons

350D och stora minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon EOS 350D använder FAT32, liksom de flesta andra Canon DSLRer. Vilket innebär att det går att använda CF kort på upp till minst 32GB, men vissa OS kan hantera ända upp till 2 TB med FAT32.

/Daniel

dano skrev:
Canon EOS 350D använder FAT32, liksom de flesta andra Canon DSLRer. Vilket innebär att det går att använda CF kort på upp till minst 32GB, men vissa OS kan hantera ända upp till 2 TB med FAT32.

/Daniel
Ja, om det da inte är en spärr i kamran för storlek på minneskortet. Enkelta kompacter har detta. Kom ihåg att 350D är konstruerad innan 8 gig kort fantes.
Erik J

En snabbräkning:
4st har ett 8Gb kort.. varav en har eos 300d
12st har ett 4Gb kort.. varav 3st har eos 300d och en har en eos 400

så att stoppa in ett 4 eller 8Gb kort i kamera då borde fungera.....

Bekräfta

Puttar igång den här tråden igen...
Kan någon bekräfta att det funkar med 8GB minneskort i 350d.
Inga "nog" och "borde". Går det eller går det inte??

jag kan inte tänka mig att det finns en spärr, den logiska spärren för FAT32 är just vid 32GB. Att canon skulle lagt in en spärr låter högt orimligt och även om dom hade gjort det så skulle det släppas en firmware-updatering i samband med att 8GB-korten kom. Jag känner en som kör 8GB på 300d och den är juh äldre än 350d :) Gör så att du frågar butiken i fråga där du köper kortet, säger dom "ja det funkar" så har du retur-rätt.. Och köper du via internet har du returrätt i vilket fall.

bertilbertilsson skrev:
Klarar Canon Eos 350D så stora minneskort som 8 gb? Med andra ord, klarar den FAT32 filsystemet?

/bertil

Egentligen vad spelar det för roll hur stort kort den klarar. Man får ha med sig en bunt batterier om du ska fylla så stora kort. Bekymret med stora minneskort är den enorma mängd bilder man får med sig hem..... Tycker 1GB ger tillräckligt att sortera utan att man behöver snåla med bilder.

Re: Re: 350D och stora minneskort?

Rogerber skrev:
Bekymret med stora minneskort är den enorma mängd bilder man får med sig hem..... Tycker 1GB ger tillräckligt att sortera utan att man behöver snåla med bilder.

SÅ många bilder blir det inte. Om man kör RAW som tar runt 7MB räcker ett 1GB "bara" till 142 bilder. Det är inte mycket om man fotar ett bröllop, större tillställning eller annat längre evenemang.

Själv brukar jag komma upp i runt 1000 kort när jag fotar Basket under en dag (EFTER att ha rensat dåliga kort i kameran). Låter mycket, men blir inte så många kort per lag. 8 matcher under dagen, vilket blir 16 lag, runt 50 kort per lag och lite kringbilder på publik mm.

Eller om du är på en veckas semester, och inte vill tanka över bilderna till annat media.

Jag har en 300D och formaterar man kortet i den så har jag för mig att den använder FAT16 men då är det bara att formatera kortet i en dator med FAT32 och köra vidare i 300D eller i ditt fall 350D.

Mehul skrev:
Funkar det bra, eller?
Fungerar alldelens utmärkt med 8GB i 350D ifall någon fortfarande undrar.

Har varit på resa och därför inte svarat i tråden förrän nu.

@Rogerber
Alla är vi olika. Jag får plats med ca 120 bilder på mitt 1GB kort. Det innebär absolut är att jag måste snåla med bilder nästan oavsett situation om jag inte har fler kort med mig.
På min resa lyckades jag fylla upp 21GB. Visst, det blir en hel del sorteringsjobb men hällre det än att missa en bild pga fullt minneskort.

ANNONS
Götaplatsens Foto