Annons

4 Objektiv i test

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag varit och testat lite olika objektiv!

Här är testresultaten:

http://pwrdesign.hiend.se/projects/lens_test/

Inte det bästa förutsättningarna, men man får ett hum iaf...

Tamron är helr klart bra kontrast och skärpemässigt.

Canon 28-135 IS USM är ett bra allroundobjektiv, och IS gör faktiskt skillnad!

Fast objektiv är det som gäller för bra skärpa.
Om vi nu utesluter "L" serien.

För mig så blir det nog ett 28-135 IS USM och ett 50mm/1.4.

MVH Patrik

pwrdesign skrev:
Tamron 28-75/2.8 är lika skarp som L-objektiven..vilket jag tycker syns i din test oxå.
Faktum är att den är lika skarp som många fasta och t.o.m skarpare än vissa fasta modeller.
http://fphoto.org/Kim10D//tamron

Så det krävs inte alltid L-optik (eller fasta) för att få det riktigt skarpt.

pwrdesign skrev:
Hej!

Här är testresultaten:

http://pwrdesign.hiend.se/projects/lens_test/

Inte det bästa förutsättningarna, men man får ett hum iaf...

Tamron är helr klart bra kontrast och skärpemässigt.

Canon 28-135 IS USM är ett bra allroundobjektiv, och IS gör faktiskt skillnad!

För mig så blir det nog ett 28-135 IS USM och ett 50mm/1.4.

MVH Patrik

Ni blir säkert helnöjd med den kombinationen!!

Jag sitter vid ljusbordet nu och kikar på precis hemkomna dias skapade med IS,zooomen och visst håller skärpan i hästlängder!

Visst gör IS skillnad! MEn valet bör inte basseras på den faktorn enligt mig, hellre på omfånget.

Mvh Niclas.

Ps, Jag har också många helt skarpa bilder med bländare 11 och runt 1/30 sec med 135mm. Utan IS hade jag ALDrig fått skarpa bilder på den bländaren, så visst kan IS ibland avgöra!!

Senast ändrad:
Jo visst var den bra, kostade 4800:-, dvs 400:- mindre än canon 28-135mm

Jag är lite velig om jag ska välja Tamron eller Canon som Zoom.

Dock så är det rätt trevligt att nå ända till 135 isf 75 och IS funkade faktiskt bättre än vad jag trodde att det skulle göra.

Mvh Patrik

Jag hade 28-135:an..visst det är ett ganska trevligt objektiv, men jag bytte ut den mot Tamron 28-75/2.8 både p.g.a av den betydligt bättre skärpan och givetvis ljusstyrkan.
Har inte ångrat mig.

sagan skrev:
Jag hade 28-135:an..visst det är ett ganska trevligt objektiv, men jag bytte ut den mot Tamron 28-75/2.8 både p.g.a av den betydligt bättre skärpan och givetvis ljusstyrkan.
Hart inte ångrat mig.
Nu blir det kanske lite av en subtråd,...men hur funkar autofokusen på Tamron 28-75? Snabb eller bara ok? Samma objektiv på en Nikon ger det samma resultat?

hehe ja det skall inte vara lätt!

Om jag säger som så, jag hade helt säkert blivit nöjd med vilket som helst av linserna!

Eftersom jag till trots för fullt acceptabla bilder önskar mer skärpa i IS zoomen så hade jag på vippen offrat det extra omfånget och valt en skarpare och ljusare zoom..

Önskar ni bästa skärpa så gå för Tamronzoomen. Om omfånget + IS på IS,zoomen tilltarar mer än den lilla extra skärpan så gå för Canon:)!

Mvh Niclas.

pwrdesign skrev:
Hej!

Varför tog du bilderna med olika brännvidd? Svårt att jämföra, tycker jag. Använde du stativ för resten? Om inte spelar nog skakningsoskärpa större roll än objektivkvalite.

pwrdesign skrev:
IS gör faktiskt skillnad!
MVH Patrik

Visst gör det det, även på dessa mer moderata b,vidder!

Många tycks trycka på att IS används när ljuset inte är helt tillräckligt,, visst är det så MEN enligt mig så är IS bra oavsett ljussituationen.

Jag använder IS ständigt, även i dagsljus och kanske högt ISO..
IS,en är nämligen en otrolig hjälp när det gäller att blända ned!
Undrar just hur mycket Canons lins tappar mot Tamrons vid nebländat tillstånd!?!

Vid en given situation så kanske man måste köra på f4 med Tamrons för att få tillräckligt snabba tider medans man med Is,linsen kan blända ned till f11 eller 16 vid samma situation.

Inte för att jag menar att Tamrons då kanske är savgare utan att det kanske jämnar ut sig,,,,en berättigad tanke i alla fall:)!
Om skillnaderna då är helt jämlika så finns bara ett val EF,linsen. Kanske:)

Mvh Niclas.

Varför tog du bilderna med olika brännvidd? Svårt att jämföra, tycker jag. Använde du stativ för resten? Om inte spelar nog skakningsoskärpa större roll än objektivkvalite.

Som sagt, jag knäppte av ganska snabbt...
och hade inte tillgång till stativ tyvärr.

Mycket möjligt att testerna inte alls är någonting att lägga något värde i?

Fast någonting borde dom ju ge?

Mvh patrik

pwrdesign skrev:
Den snabbaste autofocusen hade helt klart 28-135 IS USM, men Tamrons Autofocus var inte dålig den heller!

När jag önskar den där superskärpan för porträtt och produktfoto så får jag använda 50/1.4 som jag också ska köpa.

Till natur och allround så får http://pwrdesign.hiend.se/projects/lens_test/Canon%2028-135mm%20IS/canon28-135IS_ON.jpg duga. :)

Mvh patrik

Hej!

Jag har precis som Kim även haft en 28-135 IS jag bytte även jag ut min mot tamron. Vilket jag itne ångrar. F/2.8 kompenserar mot IS funktionen, tycker objektivet är robustare och mindre. Även skarpare, dock inte superskarpt på 2.8 vilket ändå är att vänta sig då det inte är en L glugg.

Sägs att den ska vara lika skarp som canons 24-70mm L, skulle dock vilja se lite tester på det.

Ett litet irriterande moment är zoomringen går åt andra hållet än normalt.

Sen är denna gluggen billigare + att filterstorleken är mindre = billigare filter.

ANNONS
Götaplatsens Foto