Annons

400+

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Fick några rullar av den "nya" filmen 400+ på köpet när jag handlade på Photax nyligen. Tycker den ser ut som Ilford-film (HP5+ kanske?) av skärningen på filmfliken. Någon som vet? Den Photax-sålda filmen Efke KB400 är ju samma som gamla Ilford HP5.

Har kört några rullar +400 och jag tycker att det är en bra film. Acutol som Photax rekommenderar ger snygga negativ.
Jag frågade dom om det var en ompackad film när jag köpte ett 10 pack i höstas, men de sa att filmen var tillverkad för dom.

Men nu har Photax börjat att sälja efke kb 400 igen.

Jag provade den i Rodinal, pressad till 800.
Det var HEMSKT. Mer än så har jag inte provat dock, så det är juh inget bra test direkt.

Det är en ompackad film, dom vill bara inte säga vad det är. Jag tror det är riktigt osannolikt att det är en specialfilm gjord till endast photax.

/Henri

Jag snackade med photax om det och fick reda på att det är en specialtilverkad film bara för dem.

Citat:

"Du kan få en film tillverkad bara för dig,inga påroblem, men då måste du köpa många, typ en container, och det gjorde vi".

Att en 4400 film blir kornig om du pressar den 1 steg och använder rodinal, är inte konstigt.Pressar du med rodinal och använder typ 1+50 eller 1+25 så blir den kornig.Kör då hellre D76 , då blir kornen mindre.

Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto