Annons

400D i minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

Pappzen

Ny medlem
Tänkte höra ifall det är någon som har erfarenhet av att ta bilder med en 400D på vintern? Jag går nämligen och funderar på att köpa en 400D men har hört att den fungerar inte riktigt som den ska när det börjar vara neråt 0, och en del säger att den klarar ner mot -15 så man vet inte ritigt vem man ska lyssna på.

Hoppas att det är någon som kan komma med ett vettigt svar...

Är nog ingen fara att använda den. LCDn slutar ju oftast fungera vid -10, men i praktiken går det lite längre då kameran blir lite varm.
Sen är det ju batteriet som brukar fungera dåligt.

Ett sätt att testa är att placera den i frysen.

Tillverkarna brukar skriva från 0 till +40 och en spefikation om höjd över havet och luftfuktighet för att kunna ha något de garanterar. Det kan t ex vara batterier som sätter gränsen nedåt, då dessa tappar kraft och inte längre räcker till det utlovade antalet bilder. Det kan finnas risk att kondens fryser som gör att kameran kärvar, men i praktiken inte är något problem. Det kan även tänkas att det fukt kondenseras på sensorn som då ger suddiga bilder. I de lägena är det smart av tillverkaren att ha beskrivit en miljö som kameran fungerar i som en friskrivning för alla andra miljöer och de reklamationer de skulle medföra.

Hittills är det jag som givit upp före de kamerar jag har eller har haft.

Det klart det går att använda 400d på vintern.
Min var med på iskalla skoterturer och vinterrallyn flera gånger förra vintern.
Ett extra batteri skadar inte att ha med sig för kylan slukar mycket ström.
Det man ska tänka på är väl när man kommer in i värmen att det blir kondens i kameran, så man får lägga den i en tätslutande plast påse i ryggsäcken
tills den värmts upp till rumstemp innan man använder den inne.
Mvh jonas

Elektronik är ju väldigt svårt att ta kål på. Har du ingen ström inkopplad kan du ju doppa kameran i ett badkar. Sensorn blir väl lite smutsig och slutaren kanske inte mår så bra, men den klarar sig nog om den torkas ordentligt =)

Tusen tack för svaren, bor nämligen uppe i norr där vintrarna är kalla och långa så en kamera som inte fungerar i minusgrader har man ingen användning av :)
Vi får hoppas att den inte skär ihop nån fin vinterdag. Vet någon btw hur garantin fungerar ifall den skulle haverera när det är tex -15 grader, eftersom dom bara garanterar ner till 0 grader?

Slutar den fungera beror det ju förmodligen på isbildning på nån mekanisk del. Ur med batteriet innan du värmer upp den och stoppa inte i det igen på nån dag.

Skulle den dö permanent så har den bildats kondens som kortslutit någon krets. Då går det som fuktskada. Hemförsäkringen täcker i vanliga fall detta.

En regel. Börjar det strula och bete sig konstigt, ta ur batteriet så att det inte blir mer skadat.

Min 20D har jag haft i Årefjällen i minus 30 grader och snöstormar, den har ramlat ner i snödrivor som ajg har fått gräva fram 1 meter ner i snön. Vare sig skärm eller kamera märkte att det var kallt.

Det absolut viktigaste är nog att se till att inte ta in kameran i värmen efter att du har varit ute... några sådana "misstag" och du kan nog få slänga kamran om du har ottur. Jag är livrädd för att glömma så jag har alltid en massa plastpåsar i min väska.

1. Plockar ur minneskortet och batteri

2. stoppar ner kameran i en plastpåse, försluter påsen rejält så ingen luft kommer in!

3. Stoppar ner kameran i väskan igen och drar igen blixtlåset

4. ställer väskan vid dörren där det är som kallast

5. väntar några timmar innan jag tar fram kameran

Notera nu att jag är otroligt rädd om mina saker och livrädd för fukt. Om du är normal elelr en gambler så kan du nog avbryta redan vid steg 2-3

Varför tog jag ut minnet och batteriet?

Nu kan du tanka över bilderna utan att behöva plocka fram kameran så slipepr du vänta på bilderna! batteriet stopar jag på laddning eftersom det snabbt tar slut vid kyla... När kameran är klar så är batteriet och minneskortet redan redo!

Tackar för tipsen, vill ju verkligen inte att grejerna går sönder för att man har varit lite oförsiktig.
Är det något man bör tänka på vid användning i hög luftfuktighet? Jag brukar nämligen vara mycket vid havet och fota och nu på hösten är det väldigt fuktigt och lite småkyligt.
Har en kompaktkamera som blir fuktig på linsen ibland när det är lite kallare ute. Jag brukar ha kameran i innerfickan på jackan så den håller sig lite varmare än utetemperaturen för batteriets skull. Kan det vara temp.skillnaden som gör att det fuktar litegrann?
Tycker som att det är enda förklaringen.

Eller skulle man kanske sattsa på nån annan modell som är väderskyddad för att vara på den säkra sidan.... Hmmmmm....

Kondens kan du ju få i en väderskyddad också. Väderskyddad betyder i princip att den tål regn. Fukt är mycket mycket svårare att stoppa, det tar sig in iaf om än i mindre grad på en väderskyddad.
Kondens beror ju på snabba temperaturväxlingar så får luftens fukt att kondensera. Den luft du redan har i kameran när du går ut i kylan kondenserar likt förbannat oavsett hur tät den är.

Var inte rädd. Dom tål så mycket mer än vad man tror. Gick igenom isen i kaffedalen vid kebnekaise (lugn, det var bara nån meter djupt) och doppade min fuji s5000. Tog bara ur batterierna och sen fick den torka hela nästa dag. Använder den fortfarande. Missade ju en hel del bilder, men sånt händer ju.

Fördelen med väderskyddad är ju att man kan låta bli plastpåsar när detregnar lite, men det är värt dom tusenlapparna jag sparar på att använda en gammal sänderklippt poncho.

Slutligen. Är du mycket vid havet ska du va noga med att torka av kameran och linserna med fuktad trasa. Det är mycket salt som kan ge fläckar och sånt. Så har jag HÖRT iaf, så jag kan inte bekräfa det.

Efter att ha fått lite tips så lutar det nog åt en 400D iaf. Tack än en gång alla ni som har besvarat mina frågor...

400D har jag inte testat, men min 20D har varit uppe i bergen upp till 4000m i 20-30 minus hur många gånger som helst utan minst problem.
Jag har till och med tappat ner den i en meter lössnö utan problem, bara blåsa av och fota vidare. Visst drar den mer batteri, men inte så att det tar slut eller börja jävlas. Skärmen har alltid funkat. Ibland blir den långsam i menyer och sånt, men vad gör det?

Stod faktiskt ute och fotade en hopptävling i snöoväder då det frös is både på objektiv och kamera och den funkade kanon ändå.
Zoomen på objektivet frös fast, i och för sig.

Att stoppa den i en lufttät påse när man skall in i värmen igen är en bra ide.

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto