Kondens kan du ju få i en väderskyddad också. Väderskyddad betyder i princip att den tål regn. Fukt är mycket mycket svårare att stoppa, det tar sig in iaf om än i mindre grad på en väderskyddad.
Kondens beror ju på snabba temperaturväxlingar så får luftens fukt att kondensera. Den luft du redan har i kameran när du går ut i kylan kondenserar likt förbannat oavsett hur tät den är.
Var inte rädd. Dom tål så mycket mer än vad man tror. Gick igenom isen i kaffedalen vid kebnekaise (lugn, det var bara nån meter djupt) och doppade min fuji s5000. Tog bara ur batterierna och sen fick den torka hela nästa dag. Använder den fortfarande. Missade ju en hel del bilder, men sånt händer ju.
Fördelen med väderskyddad är ju att man kan låta bli plastpåsar när detregnar lite, men det är värt dom tusenlapparna jag sparar på att använda en gammal sänderklippt poncho.
Slutligen. Är du mycket vid havet ska du va noga med att torka av kameran och linserna med fuktad trasa. Det är mycket salt som kan ge fläckar och sånt. Så har jag HÖRT iaf, så jag kan inte bekräfa det.