Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50/1.8 inte jätteskarpt

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ok, man har ju sett en del folk som fullkomligt lovprisar denna glugg... och visst det borde den... bra optiskt sett och skarp... MEN!

Skarp är den inte vidöppen... ett gäng mjukare än min 50mmnormal till minolta...

Jag måste i princip alltid blända ner till 2.8 innan jag får den där sista skärpan jag vill ha...

DÅ till min egentliga fråga: är 85/1.8 skarpare än 50mm?

Ja... EF 85/1.8 @ 1.8
Problemet är mer att man får ett kort skärpedjup ;)
Man ser direkt när man missat fokus, som på denna t.ex. Här ligger fokus ca 1 cm bakom ögonen :(

Bilagor

• lukas.jpg
    lukas.jpg
    46.6 KB · Visningar: 453
Michael, det är ju få gluggar som är superskarpa när de är vidöppna. I regel behöver du ju blända ned något eller i värsta fall några steg för att optiken ska prestera sitt bästa.

Johan Okker skrev:
Michael, det är ju få gluggar som är superskarpa när de är vidöppna. I regel behöver du ju blända ned något eller i värsta fall några steg för att optiken ska prestera sitt bästa.

ja men precis vad jag menar... man måste blända ner den ett par steg först...

MEN: faktum kvarstår dock... varför är kms normal skarpare än canons? Tro mig... jag har själv huvudbry till tusen med den frågan...

Någon som testat båda och kan hålla med/inte hålla med?

Sedan så är ju självklart fallet så att man ibland missar fokus rätt mycket och det är synd...

---

tack Jesper för det enkla och snabba och alldeles extraordinärt Ontopic svaret :) Det händer inte ofta här på fs...

ANNONS
Götaplatsens Foto