Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

550EX Med Syncromat Blistutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag tänkte att jag skulle trigga en 550EX med den interna blixten på EOS10D och köpte en HAMA Syncromat blixtutlösare på scandinavian photo som jag anslöt till 550:n.

Problemet är att efter varje utlöst blixt från 550:n så "låser" blixten sig. För att kunna utlösa blixten på nytt, så måste jag stänga av den och sätta på den igen.

Är det någon som har provat samma kombination eller liknande och fått detta problem?

Jag har inte prövat att stänga av E-TTL och bara köra i TTL-läget ännu... Men det känns inte som det bara skulle vara det, för då skulle den inte gå att använda på 420EX... eller?!

Tips och ideer?

mvh //Peter

Du måste ha blixten i manuellt läge och den utlösande blixten måste också köras manuellt, det går inte att stänga av E-TTL på den inbyggda blixten.

E-TTL funkar ju inte för 550:an eftersom den inte får någon styrning - så därför måste den köras manuellt. Men bixten blir förvirrad om du utlöser med en blixt som kör E-TTL eftersom systemet bygger på förblixt+blixt. 550:an kommer att utlösas för tidigt.

Uppföljning

Hej, länge sedan denna tråd var aktiv men jag har ett par följd frågor.

Min tanke är att jag vill använda min Canon 30D med mina Speedlite 580EX och Speedlite 540EZ. Jag vill trigga dessa Speedlites med den inbyggda blixten på 30Dn med hjälp av HAMAS Syncromat 6967, en på vardera Speedlite.
Jag har ännu inte köpt några triggers och min undran är förstås om detta kommer att funka. Jag har läst på någon sida att denna Syncromat inte funkar med Canon, vad betyder det tro. Min enfaldiga inställning är att det borde funka med blixtarna i manuellt läge.

Mvh Tony

Re: Uppföljning

fougner skrev:
Hej, länge sedan denna tråd var aktiv men jag har ett par följd frågor.

Min tanke är att jag vill använda min Canon 30D med mina Speedlite 580EX och Speedlite 540EZ. Jag vill trigga dessa Speedlites med den inbyggda blixten på 30Dn med hjälp av HAMAS Syncromat 6967, en på vardera Speedlite.
Jag har ännu inte köpt några triggers och min undran är förstås om detta kommer att funka. Jag har läst på någon sida att denna Syncromat inte funkar med Canon, vad betyder det tro. Min enfaldiga inställning är att det borde funka med blixtarna i manuellt läge.

Mvh Tony

Det är precis som magnus skriver ovan - Kameran skickar ut en förblixt och orsakar att blixtarna löser för tidigt.

Måste du köra trådlöst? Kan du inte koppla samman blixtarna med en synksladd som du ansluter till PC-synk uttaget? Synkar du dne ena med sladd och kör manuellt så borde den andra fungera perfekt med fotocell.

Mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto