Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580 EX II eller ST-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats.J

Aktiv medlem
I dagsläget äger jag en 550 EX och en 580 EX II. Och funderar om jag skall köpa en 580 EX II till eller en ST-E2.

Det jag undrar är: vad kan jag göra med ST-E2 som jag inte kan göra med 580 EX II?

Mvh
Mats

Har du behov av en blixt till skall du köpa 580EXII den gör allt ST-E2 gör plus lite till,den klarar tre grupper med blixtar ST-E2 klarar två grupper.
Själv har jag tre externa blixtar och en ST-E2, jag tycker helt klart att ST-E2 är värd att köpa en 580EX är rätt klumpig och tung på kameran och i väskan.
har du ofta en blixt vid sidan av kameran så måste du ju ta med dig två externa blixtar för att kunna styra den trådlöst.

Har en 430 EX och en 580 EXII, funderar på elinchroms Skyport. Är det inte ett bättre alt. än ST-E2 då man har möjligheten att styra annat än canon blixtar, för framtida behov om inte annat?

Har en 430 EX och en 580 EXII, funderar på elinchroms Skyport. Är det inte ett bättre alt. än ST-E2 då man har möjligheten att styra annat än canon blixtar, för framtida behov om inte annat?

Har den fördelen du nämner, har den nackdelen att du inte kan utnyttja ETTL automatiken om du så önskar.

Jag kör med en ST-E2 samt tre blixtar (430 EX, 580 EX, 580 EX II)då jag oftast inte vill ha en av dom på kameran i dom lägena. Känns overkill att ha en 580 avstängd bara för att styra dom andra blixtarna.

Har den fördelen du nämner, har den nackdelen att du inte kan utnyttja ETTL automatiken om du så önskar.

Jag kör med en ST-E2 samt tre blixtar (430 EX, 580 EX, 580 EX II)då jag oftast inte vill ha en av dom på kameran i dom lägena. Känns overkill att ha en 580 avstängd bara för att styra dom andra blixtarna.

Med Canon styrning (ST-E2 eller 5550, 580) kan man även ställa styrkan från styrenheten manuellt på de tre (två med ST-E2) grupperna. Dvs man kan ställa in styrkan separat för varje grupp från den enhet man styr med. Varje grupp kan sedan i sin tur innehålla oändligt antal blixtar.

Det är en funktion som ofta glöms bort. Mycket praktiskt att ställa ut flera blixtar och kunna ändra styrkan på dem utan att gå fram till dem. Fungerer mycket bra som upplättning och bakgrundsljus.

Just det! Jag hade missat det att ETTL:n inte hängde med skyporten. Men när du är ute med din blixtar, (porträtt och dyligt antar jag) funkar det bra med just ETTL då när du kör "off kamera"?

Hade i min ensamhet fått för mig att man oftast körde manuellt? (bättre att prata i grupp, man får mer svar då än när man pratar med sig själv ;))

Mikael

Just det! Jag hade missat det att ETTL:n inte hängde med skyporten. Men när du är ute med din blixtar, (porträtt och dyligt antar jag) funkar det bra med just ETTL då när du kör "off kamera"?

Hade i min ensamhet fått för mig att man oftast körde manuellt? (bättre att prata i grupp, man får mer svar då än när man pratar med sig själv ;))

Mikael

Vad jag oftast använder blixtarna och sändaren till är porträtt i befintlig miljö. Har dom med när jag gör bröllopsjobb till exempel som reserv om vädret inte tillåter utefoto, och det händer ibland.

Jag kör i ETTL läge med blixtarna i två grupper, en huvudljus och en eller två kompletterande i den andra gruppen. Jag ställer in balansen mellan grupperna a & b på ST-E2 så jag får lämplig balans i bilden. Sedan kan jag styra bländare som jag vill och ljuset följer med automatiskt. Behöver jag mer eller mindre kan jag reglera det med blixtkompenseringen (FEC) direkt på kameran.

Jo, jag gillar att ha ETTL i dessa lägen, det underlättar för mig att inte behöva mäta ljus och ta en massa provbilder. Dessutom flyttar jag ofta runt prylarna under en fotosession för att få olika miljöer. Det går naturligtvis att köra manuellt men ETTL gör jobbet enklare och snabbare.

Ett par bilder tagna med dom prylarna just när paret inte velat vara ute pga regn eller kyla.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1292973.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1535039.htm?set=mp

Mikael

Ja visst kör man helst manuellt men du har fördel av styrningen även o du kör manuellt då du kan ändra den manuella styrkan på alla grupperna från Mastern. Tänk att du har ställt två blixtar i grupp"C" bakom motivet för bakgrundsljus. DÅ kan du öka eller minska styrkan manuellt från Master-enheten dvs du behöver inte går fram till de två blixtarna och ställa om var för sig. Jag tycker det är en mycket praktisk arbetsform.

Samma funktion finns t ex på Elinchrom studioblixtar av RX modellen med deras Skyport. Mycket användbart om blixten sitter i taket 4 meter upp...

Vill bara kommentera att jag håller med Björn om förträffligheten med ETTL i den typen av fotografering. Min beskrivning av manuell inställning är för "helt kontrollerad miljö".

Off Shoe Cord - lång

En svaghet ed Canon system är att deras "off shoe cord" är så kort. Kan endast användas till att flytta blixten från blixtskon till en hållare som sitter fast på kameran.

Men: jag har en Off-Shoe Cord som är avklippt på mitten och där sitter kontakter. Har en 5 meter lång förlängning som kan stoppas i i skarven. Jag köpte den beg här på FS av en medlem som fixat själv. Fungerar förträffligt i studio då en 550/580 kan sättas på ett stativ (Lastolite Tilthead) och användas som en primär ljuskälla ("snett framifrån") och samtidigt vara Master och styra slavarna.

Bygget är säkert inte svårt. Klipp av Off Shoe Cord kabeln och löd på en fem-polig DIN kontakt. Gör en förlägningskabel av vanlig LAN kabel Cat-5 och löd på motsvarande DIN kontakter. Kräver säkert lite kunnighet i lödning då DIN kontakter är lite pilliga. Finns kanske bättre kontakter på ELFA men de är ofta ganska dyra.

Det får bli en blixt till. I dagsläget känns det lite "kort" med bara två blixtar. Dessutom visar det sig att 580:an till och med klara mer än sändaren.

Tipset att förlänga blixtkabeln med nätverkskabel är ju verkligen kanon.

Mvh
Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto