Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580 EX II från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

danielll

Aktiv medlem
Dum fråga kommer här?

Är det samma blixt i USA som i Europa?

Alltså inga skillnader på dem beroende på vart i världen man köper dem?

Same same...

Köpte min på B&H. Och den pratar fint med min svenska MkIII. :)

Nackdelen är ju att manualen inte är svensk, men jag kan i alla fall klara det ändå trots min taskiga engelska.

/Arne

Tack Arne för svaret!
Det är så jag hade tänkt oxå.
Köpa kameran i Sverige och blixten i USA.
/Daniel

Funkar utmärkt, köpte även ett sådant vid mitt besök där.
Däremot är det ju lite annorlunda med laddare eftersom de har andra uttag, men det får du ju en med kameran så det är väl inga problem.

Jag har också en 580 EX II, som är köpt i USA. Den innebär inga konsekvenser alls, då den ju inte har någon egen laddare. De NiMH-batterier som man med fördel kan använda får man ladda i någon vanlig batteriladdare.

Lite OT Anders men ändå:

Jag upplever att min 580 funkar klart bättre med NiMH-batteri jmf med vanliga engångsbatterier. Har du upplevt samma sak? Känns som att den återladdar sig snabbare. Upplevde inte denna skillnad på min gamla Sigma-blixt.

/Arne

580 EX II har en förbättrad uppladdningskrets. Snabbare uppladdning kräver mer ström, hur man än gör kretsen. NiMH har signifikant lägre inre resistans än alkaliska batterier. De kan därmed leverera mer ström, så det är i högsta grad rimligt att blixten fungerar bättre med laddbara än med engångsbatterier.

Hälsningar från el-nissen.

Jo, jag visste just det att NiMH kan leverarera mer ström, men jag var lite undrande över att skillnaden mellan min gamla och min nya blixt var så stor. 580 verkar vara klart "känsligare" för vilken modell man använder. Förmodligen sitter skillnaden då i 580´s modernare uppladdningskretsar.

/Arne

När blixt från Canon nu ändå diskuteras måste jag passa på och fråga om garantin gäller om blixten köps i USA (b&H). Objektiv funkar ju, men inte kamerahus.
/rikard

Jag vet faktiskt inte. Jag har väl tur, antar jag, för mina grejor har inte krånglat, så jag har inte haft anledning att reklamera.

Hur bör man räkna för att komma så nära rätt pris som möjligt?

Så här kanske?
Pris (från B&H t ex) X 1,25 (moms) X 1,07 (tull) + frakt = rätt pris?

$1000 X 1,25 = 1250
X 1,07 = 1337,50
X 6 = 8025 Kr
Frakt = ett par hundra till?

Vad har jag glömt?

/Daniel

Vad har jag glömt?

/Daniel [/B]

Att vi bor i (S)verige :)

Precis som med bensinpriset, där vi betalar bensinpriset + skatt + moms(skatt på skatten) = total pris!

så betalar du vid import även skatt & tull på fraktkostnaden! Jag har faktiskt tvingats betala både skatt & tull på fraktfritt då gjordes det en uppskattning vad frakten var värd, trots att jag inte betalade för frakten! Välkommen till (S)verige världens sjukaste land när det kommer till beskattning av dina pengar :)

ANNONS
Götaplatsens Foto