Annons

5d Mii

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns hur många trådar som helst i ämnet. Sök i forumet och eller på andra sidor, ex Dpreview.

Hälsn

Daniel

Artificiell skrev:
Jag har sökt på det mesta, men kan ju ha missat nåt som nån medlem på fs har snappat upp. Därav frågan.
U

Då får jag väl lägga till lite, som jag själv inte sett något om på forum.

Mycket är redan spekulerat om som tex 4b/s, 16MP, LiveView, lansering i jan/feb mm.

Så jag får väl spekulera i några få saker som jag själv inte sett på nätet.
Generellt kan man väl säga att 5Ds uppföljare kommer att ärva mycket från 1DMKIII och 40D samt en del nytt dom hunnit uteckla under tiden. Kanske också några godbitar även från 1DsMKIII.
Här några aspekter som jag inte sett någonting om i forum:

LiveView:
1DMKIII - bara manuellt som gäller
40D - möjlighet att växla mellan LV för att få AF
- 5Dx - möjligtvis AF i LiveView läge

Olika maskningsformat som 1DsMKIII (båda den och 5D är ju till skillnad mot 1DMKIII mycket inriktade mot studio):
- 6:6, 3:4, 4:5, 6:7, 10:12 och 5:7

Vidareutveckling av 1DMKIIIs möjlighet att AF-justera objektiv:
- förbättrad justering samt upp till 2 olika AF-justeringar av samma objektivmodell

- större och ljusare sökare

- HÖG iso. För att tex matcha Nikon som med D3 har upp till ISO 25600

Personligen tror jag att Canon kommer att försöka hitta en nish för efterföljaren till 5D. Idag finns:

40D - 1.6x crop 6.5b/s - bra AF - semipro
1DMKIII - 1.3x crop - sportkamera nr 1 (lite alltiallo..)
1DsMKIII - extrem studiokamera med kvalitén som högsta prio, utan tex möjlighet till höga ISO och 5b/s

Så, jag tror att Canon satsar på en lätt reportagekamera med bra (inte extrem) upplösning, och relativt bra b/s. Därför är jag ändå lite skeptisk till dom som tror (baserat på 16MP och DIGIG III) på 4b/s. Är nu rätt övertyga om att 5D uppföljaren har fler b/s, vilket innebär lägre upplösning än 16MP (tror jag inte på), 2st DIGIC III (7b/s) eller en ny DIGIC IV.

Senast ändrad:
5D är i det närmaste en perfekt kamera för mina behov så jag hoppas att Canon inte lagt till vertikalgrepp i efterföljaren. 1D-modellerna känns för klumpiga och modellerna under är inte att tänka på eftersom jag vill ha FF. Egentligen är det bara vädertätning jag saknat lite i femman och jag fick också kondens under displayen under septembervandringen. Men det är väl osäkert om jag byter ändå. Bildmässigt tror jag inte det gör nån skillnad utan det är väl isf för att stilla pryldjävulen inom en samt om jag kan uppdatera leasingavtalet. :)

Tack Staffan för alla tankar! Tycker också att 12MP räcker gott och väl men att jag gärna skulle vilja ha lite bättre dynamiskt omfång och eventuellt lite högre ISO. Vädertätning, okej. Lite högre upplösning på skärmen vore inte heller helt fel.

Men till frågan - när kommer eländet? ;)

U

Artificiell skrev:
Men till frågan - när kommer eländet? ;)
Lansering i jan/feb och i affär i Sverige i maj.

400D fanns väl tillgänglig nästan omgående efter lansering
40D några veckor efter lansering
1DMKIII typ 1/2 år efter lansering

Så gissningsvis hamnar 5D2 någonstans mellan 40D och 1DMKIII, typ 1-4 månader...

Artificiell skrev:
Suveränt, skulle du kunna gissa när 1Ds MIII dyker upp också?
U
Absolut!

Pratade med Canon-representant för någon vecka sedan (provade då också kameran, suuuverän.....), och han sa att dom skulle börja levereras i mitten/slutet av november. Tror inte heller att suget kommer att vara lika stort som tex 1DMKIII, så troligtvis betydligt mindre köer.

Artificiell skrev:
Mitten/slutet av november? Det låter lovande! Hoppas det håller. Är typ ganska på...
U
Tyvärr "lite" för mycket pengar för mig...

Annars skulle det vara suveränt att kunna köra med bara fasta gluggar, och croppa, istället för att använda en zoom...

Eftersom jag redan har ett fast jobb måste jag använda alla frilans-slantarna till utrustning, och då verkar 1Ds MIII som ett klokt val...:)
U

ANNONS
Götaplatsens Foto