Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200L (is) vs 200/2.8L

Produkter
(logga in för att koppla)

mikwide

Aktiv medlem
Går i lite köpartankar och funderar på en riktigt bra teleglugg.

Skulle kunna köpa 70-200L is. Men så finns ju också tex EF 200/2.8L som man kan få beg för runt 4500 kr.

Är dessa objektiv överhuvudtaget jämförbara (skärpa, kontrast, etc), eller spelar de i helt olika divisioner?
 
*host* Eftersom jag är en av de som säljer så kan jag ju svara ;)

Fasta gluggar är ju i princip alltid bättre än zoomobjektiv. Det är väl det priset man får betala. Bilden nedan är EF 200/2.8L vs 70-200/2.8L. Utsnitt i 100% helt obehandlade. Båda på 200/2.8. Man kan ju tycka att EF 70-200/2.8L ser dåligt ut, men allt är ju relativt.

Vill man ha maximal kvalité på bekostnad av zoomens bekvämlighet, så är det fast optik som gäller. Dessutom är det lite prisskillnad på 70-200/2.8L IS och 200/2.8 ;)
 

Bilagor

  • utsnitt200.jpg
    utsnitt200.jpg
    47.3 KB · Visningar: 414
Oj, vilken skillnad! Hur skulle det då inte se ut om man jämförde den fasta 200/2,8 och ett objektiv i "budgetklassen"

Men som sagt... allt är ju relativt. Jag kör med 70-200IS och den är ju faktiskt rätt skarp ändå... =o)

Ett plus till flexibiliteten för zoom och att den har IS. Det är väl därför den kostar lite jämfört med den fasta optiken.

Mvh //Peter
 
Ja, som sagt.. Det är skillnad..men det är det priset man får betala för flexibiliteten. Jag står fortfarande och stampar mellan fast och zoom..Egentligen vill jag nog ha båda ;)
 
2,8/200mm är mindre och lättare men zoomen är ju en zoom med alla dess fördelar.
Kvalititetsmässigt med tanke på bildkvalitet så behöver du inte tveka alls, zoomen duger mycket bra. Orkar man bära med sig zoomen så ....

En liten men kanske obetydlig skillnad är att med konverter så blir skillnaden i skärpa mer märkbar. 200mm med Extender 2x är en tänkbar kombination.
 
ANNONS