Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

9 pukter AF på 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart bättre och snabbare autofokus. Med 300D och 10D har jag ofta hft problem med att fokusera. hittills har 20D funkar helt felfritt när det gäller autofokusen.

Jag tycker också det är bäst om man ställer in kameran så att man väljer fokuspunkt med ratten bak på kameran - det går snabbare och är exaktare. Dessutom så är det lättare att komma åt ratten när man håller i vertikalgreppet. Tror inte att det finns joystick på vertikalgreppet konstigt nog.

froderberg skrev:
Klart bättre och snabbare autofokus. Med 300D och 10D har jag ofta hft problem med att fokusera. hittills har 20D funkar helt felfritt när det gäller autofokusen.

Jag tycker också det är bäst om man ställer in kameran så att man väljer fokuspunkt med ratten bak på kameran - det går snabbare och är exaktare. Dessutom så är det lättare att komma åt ratten när man håller i vertikalgreppet. Tror inte att det finns joystick på vertikalgreppet konstigt nog.
Magnus, hur menar du med ställer in, på min fungerade det direkt att använda tumratten. Fick du göra några andra inställningar för detta?

Powershooter skrev:
Magnus, hur menar du med ställer in, på min fungerade det direkt att använda tumratten. Fick du göra några andra inställningar för detta?

Det är väl en CF-funktion som gör att man väljer med ratten direkt utan att behöva trycka in nått annat. Då får man exponeringskompensationen på fokusvalsknappen istället, men det är ju bra - slipper man oavsiktligt ändra. Och vill man ändra behöver man ändå inte ta kameran från ögat som om man spärrar med on/off-knappen.

ANNONS
Götaplatsens Foto